Metaphors can facilitate the understanding of abstract concepts by making them more concrete. The metaphorical meanings that parents attribute to the concept of volleyball can create the reasons why children start this sport. This study aims is to explore the metaphorical perceptions of parents who send their children to volleyball sports clubs about the concept of volleyball. The data of the study were collected through a structured form prepared in an electronic environment. The first part of the form included questions regarding the personal information of the participants. In the second part, the structure of ‘‘Volleyball is like …………….. Because ………..’’, which is frequently used in metaphor studies, was used. While the population of the study consisted of parents who sent their children to volleyball clubs in Şanlıurfa province, the study group consisted of parents of students who attended three different volleyball clubs in Şanlıurfa province. 67 parents, 39 mothers and 28 fathers, participated in the study. In the data analysis, parents’ metaphors regarding the concept of volleyball were listed as codes and themes. The data evaluation revealed that parents produced a total of 24 metaphors, 21 of which did not match the purpose of the study and these codes were excluded. These metaphors were grouped under 6 different themes. It was determined that the participants developed the most metaphors regarding the concept of volleyball under the themes of ‘‘Physical activity and fun’’, ‘‘Love and happiness’’ and ‘‘Togetherness and solidarity’’, while these themes were followed by the themes of ‘‘Health and relaxation’’, ‘‘Struggle’’ and ‘‘Desire to be free’’. One could argue that the fact that parents created the most metaphors under the theme of physical activity indicates that they primarily aim to move and include physical activity in their children’s lives from an early age while directing them to this sport. According to the findings in this study, It has been observed that parents have positive perceptions regarding the metaphor of ‘‘Volleyball’’.
Key Words: Volleyball, metaphor, parents, sport
Kavramları anlamamızda etkili olan metaforlar, soyut bir kavramı somutlaştırarak anlaşılmasını kolaylaştırabilir. Ebeveynlerin voleybol kavramına yükledikleri anlamlar çocukların bu spora başlama nedenlerini oluşturabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, çocuklarını voleybol spor kulübüne gönderen ebeveynlerin voleybol kavramına dair metaforik algılarını keşfetmektir. Araştırmanın verileri elektronik ortamda hazırlanan yapılandırılmış form aracılığıyla toplanmıştır. Formun birinci bölümünde katılımcıların kişisel bilgilerine ilişkin sorular yer almıştır. İkinci bölümde ise metafor çalışmalarında sık sık kullanılan ‘‘Voleybol ……………..gibidir. Çünkü ……….. ’’ yapısı kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Şanlıurfa ilinde çocuklarını voleybol kulüplerine gönderen ebeveynler oluştururken, çalışma grubunu Şanlıurfa ilinde bulunan üç farklı voleybol kulübüne devam eden öğrencilerin ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmaya 39 anne ve 28 baba olmak üzere 67 ebeveyn katılmıştır. Verilerin analizinde ebeveynlerin voleybol kavramına ilişkin Metaforları kodlar ve temalar halinde listelenmiştir. Verilerin değerlendirilmesiyle, ebeveynlerin toplam 24 metafor ürettikleri, 21 metaforun araştırmanın amacıyla örtüşmediği görülmüş ve bu kodlar kapsam dışı bırakılmıştır. Üretilen bu metaforlar 6 farklı temada toplanmıştır. Katılımcılar voleybol kavramına ilişkin en çok, ‘‘Fiziksel aktivite ve eğlence’’, ‘‘Sevgi ve mutluluk’’ ve ‘‘Birliktelik ve dayanışma’’ temalarında metaforlar geliştirdikleri belirlenirken, bu temaları ‘‘Sağlık ve rahatlama’’ ,‘‘Mücadele’’ ve ‘‘Özgür olma arzusu’’ temaları izlemiştir. Ebeveynlerin en fazla fiziksel aktivite temasında metaforlar oluşturması, çocuklarını bu spora yönlendirirken birincil olarak hareket etmeyi ve küçük yaştan itibaren fiziksel aktiviteyi hayatının içerisine koymayı hedefledikleri söylenebilir. Bu çalışmadaki bulgulara göre, ebeveynlerin ‘‘Voleybol’’ metaforuna ilişkin olumlu algılara sahip oldukları görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Voleybol, metafor, ebeveyn, spor
Etik Kurallara uygundur. Ve Harran Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik kurulu tarafından desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 25, 2025 |
Acceptance Date | June 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.