Research Article
BibTex RIS Cite

DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIAL MEDIA ADDICTION AND COMMUNICATION UNWILLINGNESS IN STUDENTS

Year 2025, , 243 - 259, 30.06.2025
https://doi.org/10.70813/ssd.1697988

Abstract

Abstract
Purpose: The aim of this study is to determine the levels of social media addiction and communication apprehension among students of Hatay Mustafa Kemal University Vocational School of Health Services and to examine whether there is a relationship between these two variables.
Method: This is a quantitative study conducted using a general survey model. The sample consisted of 232 students enrolled in the 2025–2026 academic year at Hatay Mustafa Kemal University Vocational School of Health Services, selected through a random sampling method. Data were collected using the “Personal Information Form,” the “Bergen Social Media Addiction Scale,” and the “Communication Apprehension Scale.” Data were analyzed using SPSS software through independent samples t-test, ANOVA, and Pearson correlation tests.
Results: A significant, positive, and low-level relationship was found between social media addiction and communication apprehension among students.
Conclusion: As social media addiction increases, students’ levels of communication apprehension also tend to rise. This finding suggests that excessive social media use may negatively affect interpersonal communication.

References

  • Aktan, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Journal of Erciyes Communication, 5(4), 405–421.
  • Alabi, O. (2013). A Survey of Facebook Addiction Level Among Selected Nigerian University Undergraduates. New Media and Mass Communication, 10, 70–80.
  • Aliusta, Z., Akmanlar, Z., & Gökkaya, F. (2019). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(1), 10–13.
  • Andreassen, C. S., Billieux, J., Griffiths, M. D., Kuss, D. J., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., & Pallesen, S. (2016). The Relationship Between Addictive Use of Social Media and Video Games and Symptoms of Psychiatric Disorders: A Large-Scale Cross-Sectional Study. Psychology of Addictive Behaviors, 30(2), 252.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Facebook Bağımlılığı: Selçuk Üniversitesi Örneği. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 255–277.
  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory of Mass Communication. Media Psychol, 3(3), 265–299.
  • Bozkaya, M., & Aydın, İ. E. (2010). Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus Öğrencileri Değişim Programı Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(39), 29–42.
  • Burgoon, J. K. (1976). The Unwillingness-To-Communicate Scale: Development and Validation. Communications Monographs, 43(1), 60–69.
  • Çağlayan, M. T., & Arslantaş, H. (2023). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığını Etkileyen Faktörler ve Sosyal Medya Bağımlılığının Depresyon ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusu İle İlişkisi. Bağımlılık Dergisi, 24(3), 334–348.
  • China Council for the Promotion of International Trade. (2020). The 46th China Statistical Report on Internet Development. In China Internet Network Information Center. http://www1.cnnic.cn/IDR/ReportDownloads/201302/P020130221391269963814.pdf
  • Çiftçi, H. (2018a). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417–434.
  • Çiftçi, H. (2018b). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417–434.
  • Değerli, N. (2020). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Kaygısı Düzeyleri Üzerine Uygulamalı Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Demirci, İ. (2019). Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Depresyon ve Anksiyete Belirtileriyle İlişkisinin Değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(1), 15–22.
  • Ekmekçi, A. (2004). 20–40 Yaşlar Arası Hayatın İşleyişinde Anomi Problemi (Adapazarı Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Erdem, A. T., & Alav, O. (2023). İletişim İsteksizliği Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1387–1404. https://doi.org/10.11616/asbi.1327859
  • Erdoğan, Ö. (2018). İletişim Kaygısı Gelişiminde Aile İletişim Kalıpları ve Paradoksal (Çift Bağ) İletişimin Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Gencer, Z. (2018). Sosyal Medya Kullanımının İletişim Kaygısı Bağlamında Değerlendirilmesi. Selçuk İletişim, 11(2), 21–34.
  • Gülmez, H., & Özdemir, T. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yabancılaşma ve Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 427–448. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1184593
  • Güney, M., & Taştepe, T. (2020). Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Bağımlılığı. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 183–190.
  • İliş, A., & Gülbahçe, A. (2019). Sosyal Medya Bağımlılığı ile İletişim Becerileri Arasındaki Yordayıcı İlişkinin İncelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 78, 45–60.
  • Jia-Yuan, Z., Hui, Z., Yubin, C., Ling-Hui, Z., Yuqiu, Z., & Yang, L. (2025). Parental Neglect and Social Media Addiction of Adolescents: The Chain Mediation Effect of Basic Psychological Need and Personal Growth Initiative. Journal of Pediatric Nursing, 81, 24–30. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2025.01.013
  • Karaboğa, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912–916.
  • Kemp, S. (2024). Digital 2024: Global Overview Report. https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report
  • Konuk, N. (2019). Bir Sosyal Medya Aracı Olarak Instagram Kullanımı ve Kişisel İletişim Kaygısı Üzerine Üniversite Öğrencileri ile Araştırma. International EUropean Journal of Managerial Research Dergisi, 3(4), 1–26.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Yayınları. Leung, L. (2007). Unwillingness-To-Communicate and College Students’ Motives in SMS Mobile Messaging. Telematics and Informatics, 24(2), 115–129. https://doi.org/10.1016/j.tele.2006.01.002
  • Lin, L. Y., Sidani, J. E., Shensa, A., Radovic, A., Miller, E., Colditz, J. B., Primack, B. A., & Hoffman, B. L. (2016). Association Between Social Media Use and Depression Among US Young Adults. Depress Anxiety, 33(4), 323–331.
  • Lin, Y., & Rancer, A. S. (2003). Sex Differences in Intercultural Communication Apprehension, Ethnocentrism and Intercultural Willingness to Communicate. Psychological Reports, 92, 195–200.
  • Ma, M. L. Y., & Leung, L. (2006). Unwillingness-to-Communicate, Perceptions of the Internet and Self-Disclosure in ICQ. Telematics and Informatics, 23(1), 22–37. https://doi.org/10.1016/j.tele.2005.01.001
  • Önal, Ö., Çoban, B., Kalaycı, Ö., Kaçmaz, E., Kişioğlu, A. N., & Uskun, E. (2023). The Effect of Technology-Dependent Behavioral Disorders, Including Nomophobia, Phubbing, Fear of Missing Out, and Netlessphobia, on Quality of Life and Life Satisfaction in Desk-Workers. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 40(3), 542–549. https://doi.org/10.52142/omujecm.40.3.20
  • Özdemir, Z. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 91–105.
  • Price, M., Legrand, A. C., Brier, Z. M. F., van Stolk-Cooke, K., Peck, K., Dodds, P. S., Danforth, C. M., & Adams, Z. W. (2022). Doomscrolling During COVID-19: The Negative Association Between Daily Social and Traditional Media Consumption and Mental Health Symptoms During the COVID-19 Pandemic. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 14(8), 1338–1346. https://doi.org/10.1037/tra0001202
  • Şahin, M., & Gülnar, B. (2016). İletişim Korkusu ve İnternet Kullanımı İlişkisi: Türkiye’deki Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Alan Araştırması. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 5–26.
  • Seabrook, E., Kern, M., & Rickard, N. (2016). Social Networking Sites, Depression, and Anxiety: A Systematic Review. JMIR Ment Health, 3(4), e50.
  • Sefer, C. (2018). Madde Kullanım Bozukluğu Olan Erkek Hastalarda İnternet Bağımlılığı ve Bağlanma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Nişantaşı Üniversitesi.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using Multivariate Statistics.
  • Tingwei, F., Buyao, W., Mingdi, M., Lei, R., Lin, W., Hui, W., Xufeng, L., & Wang, X. (2025). The Relationships Between Mental Health and Social Media Addiction, and Between Academic Burnout and Social Media Addiction Among Chinese College Students: A Network Analysis. Heliyon, 11(3), e41869.
  • Tsitsika, A. K., Tzavela, E. C., Janikian, M., Ólafsson, K., Iordache, A., Schoenmakers, T. M., Tzavara, C., & Richardson, C. (2014). Online Social Networking in Adolescence: Patterns of Use in Six European Countries and Links with Psychosocial Functioning. Journal of Adolescent Health, 55(1), 141–147. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2013.11.010
  • Tutgun Ünal, A., & Deniz, L. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının İncelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 3(2), 155–181.
  • Uslu, M. (2021). Türkiye’de Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanımı Araştırması. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(2), 370–396.
  • Yadav, P., Banwari, G., Parmar, C., & Maniar, R. (2013). Internet Addiction and Its Correlates Among High School Students: A Preliminary Study From Ahmedabad, India. Asian Journal of Psychiatry, 6(6), 500–505.
  • Yıldırım, T. (2012). Grupla Psikolojik Danışmada Duyamadığımız Ses: Suskunluk. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 119–134.
  • Yılmaz, M., Yılmaz, A., Sönmez, C., & Aşıkhasan, İ. (2019). Düzce ili aile sağlığı merkezi çalışanlarında internet, sigara, alkol, madde bağımlılığı ile kişilik ilişkisi. Nobel Med, 15(1), 15–20.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı İle Sosyal Medyayı Eğitsel Amaçlı Kullanımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 9–20.

ÖĞRENCİLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI İLE İLETİŞİM İSTEKSİZLİĞİ İLİŞKİSİNİN BELİRLENMESİ

Year 2025, , 243 - 259, 30.06.2025
https://doi.org/10.70813/ssd.1697988

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve iletişim isteksizlikleri düzeylerini belirlemek ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Araştırma, genel tarama modeliyle nicel olarak yürütülmüştür. 2025-2026 eğitim-öğretim döneminde Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’na kayıtlı öğrenciler arasından seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen 232 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Veriler; “Kişisel Bilgi Formu”, “Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” ve “İletişim İsteksizliği Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı aracılığıyla bağımsız gruplar için t testi, ANOVA ve Pearson korelasyon testleri uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda, öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı ile iletişim isteksizliği düzeyleri arasında anlamlı, pozitif yönlü ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Sosyal medya bağımlılığı arttıkça öğrencilerin iletişim isteksizliği düzeylerinde de artış gözlemlenmektedir. Bu bulgu, sosyal medya kullanımının kişilerarası iletişimde olumsuz etkiler yaratabileceğine işaret etmektedir.

Ethical Statement

Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 17.02.2025 tarihli 03 toplantı sayılı 13 karar numarasıyla etik kurul izni alınmıştır.

Supporting Institution

Destekleyen kurum yoktur.

Thanks

Tüm katılımcılara teşekkür ederiz.

References

  • Aktan, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Journal of Erciyes Communication, 5(4), 405–421.
  • Alabi, O. (2013). A Survey of Facebook Addiction Level Among Selected Nigerian University Undergraduates. New Media and Mass Communication, 10, 70–80.
  • Aliusta, Z., Akmanlar, Z., & Gökkaya, F. (2019). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Sosyal Medya Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(1), 10–13.
  • Andreassen, C. S., Billieux, J., Griffiths, M. D., Kuss, D. J., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., & Pallesen, S. (2016). The Relationship Between Addictive Use of Social Media and Video Games and Symptoms of Psychiatric Disorders: A Large-Scale Cross-Sectional Study. Psychology of Addictive Behaviors, 30(2), 252.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Facebook Bağımlılığı: Selçuk Üniversitesi Örneği. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 255–277.
  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory of Mass Communication. Media Psychol, 3(3), 265–299.
  • Bozkaya, M., & Aydın, İ. E. (2010). Kültürlerarası İletişim Kaygısı: Anadolu Üniversitesi Erasmus Öğrencileri Değişim Programı Örneği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(39), 29–42.
  • Burgoon, J. K. (1976). The Unwillingness-To-Communicate Scale: Development and Validation. Communications Monographs, 43(1), 60–69.
  • Çağlayan, M. T., & Arslantaş, H. (2023). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığını Etkileyen Faktörler ve Sosyal Medya Bağımlılığının Depresyon ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusu İle İlişkisi. Bağımlılık Dergisi, 24(3), 334–348.
  • China Council for the Promotion of International Trade. (2020). The 46th China Statistical Report on Internet Development. In China Internet Network Information Center. http://www1.cnnic.cn/IDR/ReportDownloads/201302/P020130221391269963814.pdf
  • Çiftçi, H. (2018a). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417–434.
  • Çiftçi, H. (2018b). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417–434.
  • Değerli, N. (2020). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Kaygısı Düzeyleri Üzerine Uygulamalı Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Demirci, İ. (2019). Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Depresyon ve Anksiyete Belirtileriyle İlişkisinin Değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(1), 15–22.
  • Ekmekçi, A. (2004). 20–40 Yaşlar Arası Hayatın İşleyişinde Anomi Problemi (Adapazarı Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Erdem, A. T., & Alav, O. (2023). İletişim İsteksizliği Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1387–1404. https://doi.org/10.11616/asbi.1327859
  • Erdoğan, Ö. (2018). İletişim Kaygısı Gelişiminde Aile İletişim Kalıpları ve Paradoksal (Çift Bağ) İletişimin Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Gencer, Z. (2018). Sosyal Medya Kullanımının İletişim Kaygısı Bağlamında Değerlendirilmesi. Selçuk İletişim, 11(2), 21–34.
  • Gülmez, H., & Özdemir, T. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yabancılaşma ve Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 427–448. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1184593
  • Güney, M., & Taştepe, T. (2020). Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medya Bağımlılığı. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 183–190.
  • İliş, A., & Gülbahçe, A. (2019). Sosyal Medya Bağımlılığı ile İletişim Becerileri Arasındaki Yordayıcı İlişkinin İncelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 78, 45–60.
  • Jia-Yuan, Z., Hui, Z., Yubin, C., Ling-Hui, Z., Yuqiu, Z., & Yang, L. (2025). Parental Neglect and Social Media Addiction of Adolescents: The Chain Mediation Effect of Basic Psychological Need and Personal Growth Initiative. Journal of Pediatric Nursing, 81, 24–30. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2025.01.013
  • Karaboğa, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Bir Sosyalleşme Alanı Olarak Sosyal Medya Hakkındaki Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912–916.
  • Kemp, S. (2024). Digital 2024: Global Overview Report. https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report
  • Konuk, N. (2019). Bir Sosyal Medya Aracı Olarak Instagram Kullanımı ve Kişisel İletişim Kaygısı Üzerine Üniversite Öğrencileri ile Araştırma. International EUropean Journal of Managerial Research Dergisi, 3(4), 1–26.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Yayınları. Leung, L. (2007). Unwillingness-To-Communicate and College Students’ Motives in SMS Mobile Messaging. Telematics and Informatics, 24(2), 115–129. https://doi.org/10.1016/j.tele.2006.01.002
  • Lin, L. Y., Sidani, J. E., Shensa, A., Radovic, A., Miller, E., Colditz, J. B., Primack, B. A., & Hoffman, B. L. (2016). Association Between Social Media Use and Depression Among US Young Adults. Depress Anxiety, 33(4), 323–331.
  • Lin, Y., & Rancer, A. S. (2003). Sex Differences in Intercultural Communication Apprehension, Ethnocentrism and Intercultural Willingness to Communicate. Psychological Reports, 92, 195–200.
  • Ma, M. L. Y., & Leung, L. (2006). Unwillingness-to-Communicate, Perceptions of the Internet and Self-Disclosure in ICQ. Telematics and Informatics, 23(1), 22–37. https://doi.org/10.1016/j.tele.2005.01.001
  • Önal, Ö., Çoban, B., Kalaycı, Ö., Kaçmaz, E., Kişioğlu, A. N., & Uskun, E. (2023). The Effect of Technology-Dependent Behavioral Disorders, Including Nomophobia, Phubbing, Fear of Missing Out, and Netlessphobia, on Quality of Life and Life Satisfaction in Desk-Workers. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 40(3), 542–549. https://doi.org/10.52142/omujecm.40.3.20
  • Özdemir, Z. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. Beykoz Akademi Dergisi, 7(2), 91–105.
  • Price, M., Legrand, A. C., Brier, Z. M. F., van Stolk-Cooke, K., Peck, K., Dodds, P. S., Danforth, C. M., & Adams, Z. W. (2022). Doomscrolling During COVID-19: The Negative Association Between Daily Social and Traditional Media Consumption and Mental Health Symptoms During the COVID-19 Pandemic. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 14(8), 1338–1346. https://doi.org/10.1037/tra0001202
  • Şahin, M., & Gülnar, B. (2016). İletişim Korkusu ve İnternet Kullanımı İlişkisi: Türkiye’deki Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Alan Araştırması. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 5–26.
  • Seabrook, E., Kern, M., & Rickard, N. (2016). Social Networking Sites, Depression, and Anxiety: A Systematic Review. JMIR Ment Health, 3(4), e50.
  • Sefer, C. (2018). Madde Kullanım Bozukluğu Olan Erkek Hastalarda İnternet Bağımlılığı ve Bağlanma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Nişantaşı Üniversitesi.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using Multivariate Statistics.
  • Tingwei, F., Buyao, W., Mingdi, M., Lei, R., Lin, W., Hui, W., Xufeng, L., & Wang, X. (2025). The Relationships Between Mental Health and Social Media Addiction, and Between Academic Burnout and Social Media Addiction Among Chinese College Students: A Network Analysis. Heliyon, 11(3), e41869.
  • Tsitsika, A. K., Tzavela, E. C., Janikian, M., Ólafsson, K., Iordache, A., Schoenmakers, T. M., Tzavara, C., & Richardson, C. (2014). Online Social Networking in Adolescence: Patterns of Use in Six European Countries and Links with Psychosocial Functioning. Journal of Adolescent Health, 55(1), 141–147. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2013.11.010
  • Tutgun Ünal, A., & Deniz, L. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığının İncelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 3(2), 155–181.
  • Uslu, M. (2021). Türkiye’de Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanımı Araştırması. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(2), 370–396.
  • Yadav, P., Banwari, G., Parmar, C., & Maniar, R. (2013). Internet Addiction and Its Correlates Among High School Students: A Preliminary Study From Ahmedabad, India. Asian Journal of Psychiatry, 6(6), 500–505.
  • Yıldırım, T. (2012). Grupla Psikolojik Danışmada Duyamadığımız Ses: Suskunluk. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 119–134.
  • Yılmaz, M., Yılmaz, A., Sönmez, C., & Aşıkhasan, İ. (2019). Düzce ili aile sağlığı merkezi çalışanlarında internet, sigara, alkol, madde bağımlılığı ile kişilik ilişkisi. Nobel Med, 15(1), 15–20.
  • Yılmazsoy, B., & Kahraman, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı İle Sosyal Medyayı Eğitsel Amaçlı Kullanımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Facebook Örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 9–20.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Health (Other), Health Management
Journal Section Research Articles
Authors

Hacer Kabakoğlu 0000-0003-4723-1714

Fatma Nuray Kuşcu Şahin 0000-0003-2657-6174

Publication Date June 30, 2025
Submission Date May 12, 2025
Acceptance Date June 30, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Kabakoğlu, H., & Kuşcu Şahin, F. N. (2025). ÖĞRENCİLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI İLE İLETİŞİM İSTEKSİZLİĞİ İLİŞKİSİNİN BELİRLENMESİ. Selçuk Sağlık Dergisi, 6(2), 243-259. https://doi.org/10.70813/ssd.1697988