Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation upon the Basis of the Creativity in the Development of the Painting art from the Renaissance to the Cubism

Year 2025, Volume: 6 Issue: 10, 102 - 120, 27.06.2025

Abstract

There is no any study findings upon the basis of the creativity in the paintings although the creativity is the most important in the painting art. The purpose of this study is to determine the basis of the creativity in the painting art between Renaissance era and Cubism art movement period. The research questions were as follows: “What are the basics of the creativity in the painting art in the period of between Renaissance era and Cubism art movement?”, “Which era was observed intensively regarding the basics of the creativity in the painting art in the period of between Renaissance era and Cubism art movement?” This study used the qualitative method, realized by the document analysis and content analysis. Consequently, it was found that basics of the creativity in the painting art as differentiation, novelty, technique, originality, imagination, discovery, imitation of the nature and aesthetic. These basics of the creativity intensively, observed in the paintings in the era of the Renaissance and the art movements of the Maniyerizm, Impressionism and Cubism. This study revealed that the basis of the creativity in the painting art was the differentiation in the ‘form’ factor. One considers that Leonardo da Vinci, Michelangelo, Monet and Picasso used their creativity skills in the paintings regarding the form as differentiation, which situation can be assessed as real visual indicators of the creativity’s basic in the painting art.

References

  • Barrett, T. (2012). Sanatı eleştirmek (G. Metin, Çev.). İstanbul: Hayalperest.
  • Bigalı, Ş. (1999). Resim sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası.
  • Bolles, E. B. (1999). Galileo’nun buyruğu (N. Arık, Çev.). Ankara: Tübitak.
  • Ersoy, A.( 2010). Sanat eleştirisi. İstanbul: Artes.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın öyküsü (E. Erduran ve Ö. Erduran, Çev.). (4. Basım). İstanbul: Remzi.
  • Hollingswort, M. (2009). Dünya sanat tarihi (R. Küçükerdoğan ve B. Ergüder, Çev.). İstanbul: İnkîlap.
  • Karabulut, N. (2008). Sanat eğitiminde bir alt disiplin olarak sanat eleştirisi ve bir akademik eleştiri örneği. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (20), 59-81.
  • Kandinsky, V. (2015). Sanatta ruhsallık üzerine. (G. Ekici, Çev.). İstanbul: Çınar.
  • Labno, J.(2008). Rönesans (E. Dastarlı ve N. Avan Özdemir, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Read, H. (2014). Sanatın anlamı (N. Asgari, Çev.). (Ed: M. Üstünipek). (1. Basım). İstanbul: Hayalperest.
  • Newall, D. (2008). Empresyonistler (E. Dastarlı ve N. Avan Özdemir, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Oktav, C. (2024). Pieter Bruegel’in resimlerinde mekân ve zaman anlatımı üzerine çözümleme. Akademik Sanat, (21), 47-61.
  • Phillips, S. (2016). İzmler; Modern sanatı anlamak. İstanbul: Yem.
  • San, İ. ( 2004). Sanat ve eğitim. (3. Basım). Ankara: Ütopya.
  • Sington, A. ve Ross, T. ( 2004). Resim ve ressamlar. Ankara: Tübitak.
  • Ülger, K. (2024). Rönesans’tan Empresyonizme sanat dönem ve akımlarının karşılaştırmalı analizi üzerine bir araştırma. Art-e Sanat Dergisi, 17(33), 63-89. https://doi.org/10.21602/sduarte.1354349
  • Varlık Şentürk, L.( 2012). Analitik resim çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı.
  • Venturi, L.(2018). Resme nasıl bakılır? (E. Ermert, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Hayalperest.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11.Basım). Ankara: Seçkin.
  • Ziss, A. (2009).Estetik (Y. Şahan, Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Hayalbaz.
  • Url-1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Bizans_ikonoklazm%C4%B1 (Erişim tarihi:16.03.2021).
  • Url-2: https://oldmag.net/2015/06/04/sanati-anlamak-uluslararasi-gotik/ (Erişim tarihi:17.03.2021).
  • Url-3: https://www.wga.hu/index_artists.html (Erişim tarihi:11.11.2024).
  • Url-4: https://www.sanatsal.gen.tr/ronesans-sanatinin-ozellikleri/ (Erişim tarihi: 07.04.2021).
  • Url:5:http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Bat%C4%B1%20Sanat%C4%B1%20Tarihi.pdf (Erişim tarihi: 29.03.2021).
  • Url-6:https://tr.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCjde_(La_Anunciaci%C3%B3n (Erişim tarihi: 05.11.2024).
  • Url-7: https://www.wga.hu/index_search.html (Erişim tarihi: 09.11.2024).
  • Url-8:https://www.tarihlisanat.com/maniyerizm-sanat-akimi-sanatcilari/ (Erişim tarihi: 07.04.2021).

Rönesans’tan Kübizm Sanat Akımına Resim Sanatının Gelişiminde Yaratıcılığın Temelleri Üzerine Bir Araştırma

Year 2025, Volume: 6 Issue: 10, 102 - 120, 27.06.2025

Abstract

Resim sanatında yaratıcılık çok önemli olmasına rağmen, ilgili alanyazında bu tür bir araştırmaya rastlanmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, resim sanatında Rönesans döneminden Kübizm akımına kadar geçen evrede yaratıcılığın temel ögelerini belirlemektir. Araştırma soruları şöyledir: “Resim sanatında Rönesans’tan Kübizm’e kadar ki süreçte yaratıcılığın temel ögeleri nelerdir?”, “Resim sanatında Rönesans’tan Kübizm’e kadar ki süreçte yaratıcılığın temel ögeleri en yoğun hangi dönemde gözlemlenmiştir?” Bu araştırma, nitel yöntemde doküman analiz tekniğinde, içerik analizi uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, resim sanatında yaratıcılığın temel ögelerinin; farklılık, yenilik, teknik, özgünlük, imgelem oluşturma, keşif-buluş, doğayı taklit ve estetik olduğu bulunmuştur. Resim sanatındaki bu yaratıcı ögelerin yoğunlukla Rönesans dönem ile Maniyerizm, Empresyonizm ve Kübizm akımlarında gözlemlendiği belirlenmiştir. Resim sanatında yaratıcılığın temelinin ‘biçim’ unsurunda gözlemlenen farklılık olduğu bulunmuştur. Resim sanatında yaratıcılık becerilerini ilgili dönem ve akımlar açısından eserlerinde en çok kullanan sanatçıların; Leonardo da Vinci, Michelangelo, Monet ve Picasso gibi öncü ressamlar olduğu dikkate alındığında, bu sanatçıların yapıtlarında gözlemlenen biçim unsurundaki farklılıkların, resim sanatında yaratıcılığın temel ögesi olan somut görsel göstergeler olarak nitelemek mümkündür.

Ethical Statement

Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması gerektiği belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.

Supporting Institution

Yok

Thanks

Yok

References

  • Barrett, T. (2012). Sanatı eleştirmek (G. Metin, Çev.). İstanbul: Hayalperest.
  • Bigalı, Ş. (1999). Resim sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası.
  • Bolles, E. B. (1999). Galileo’nun buyruğu (N. Arık, Çev.). Ankara: Tübitak.
  • Ersoy, A.( 2010). Sanat eleştirisi. İstanbul: Artes.
  • Gombrich, E. H. (2004). Sanatın öyküsü (E. Erduran ve Ö. Erduran, Çev.). (4. Basım). İstanbul: Remzi.
  • Hollingswort, M. (2009). Dünya sanat tarihi (R. Küçükerdoğan ve B. Ergüder, Çev.). İstanbul: İnkîlap.
  • Karabulut, N. (2008). Sanat eğitiminde bir alt disiplin olarak sanat eleştirisi ve bir akademik eleştiri örneği. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (20), 59-81.
  • Kandinsky, V. (2015). Sanatta ruhsallık üzerine. (G. Ekici, Çev.). İstanbul: Çınar.
  • Labno, J.(2008). Rönesans (E. Dastarlı ve N. Avan Özdemir, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Read, H. (2014). Sanatın anlamı (N. Asgari, Çev.). (Ed: M. Üstünipek). (1. Basım). İstanbul: Hayalperest.
  • Newall, D. (2008). Empresyonistler (E. Dastarlı ve N. Avan Özdemir, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Oktav, C. (2024). Pieter Bruegel’in resimlerinde mekân ve zaman anlatımı üzerine çözümleme. Akademik Sanat, (21), 47-61.
  • Phillips, S. (2016). İzmler; Modern sanatı anlamak. İstanbul: Yem.
  • San, İ. ( 2004). Sanat ve eğitim. (3. Basım). Ankara: Ütopya.
  • Sington, A. ve Ross, T. ( 2004). Resim ve ressamlar. Ankara: Tübitak.
  • Ülger, K. (2024). Rönesans’tan Empresyonizme sanat dönem ve akımlarının karşılaştırmalı analizi üzerine bir araştırma. Art-e Sanat Dergisi, 17(33), 63-89. https://doi.org/10.21602/sduarte.1354349
  • Varlık Şentürk, L.( 2012). Analitik resim çözümlemeleri. İstanbul: Ayrıntı.
  • Venturi, L.(2018). Resme nasıl bakılır? (E. Ermert, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Hayalperest.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11.Basım). Ankara: Seçkin.
  • Ziss, A. (2009).Estetik (Y. Şahan, Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Hayalbaz.
  • Url-1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Bizans_ikonoklazm%C4%B1 (Erişim tarihi:16.03.2021).
  • Url-2: https://oldmag.net/2015/06/04/sanati-anlamak-uluslararasi-gotik/ (Erişim tarihi:17.03.2021).
  • Url-3: https://www.wga.hu/index_artists.html (Erişim tarihi:11.11.2024).
  • Url-4: https://www.sanatsal.gen.tr/ronesans-sanatinin-ozellikleri/ (Erişim tarihi: 07.04.2021).
  • Url:5:http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Bat%C4%B1%20Sanat%C4%B1%20Tarihi.pdf (Erişim tarihi: 29.03.2021).
  • Url-6:https://tr.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCjde_(La_Anunciaci%C3%B3n (Erişim tarihi: 05.11.2024).
  • Url-7: https://www.wga.hu/index_search.html (Erişim tarihi: 09.11.2024).
  • Url-8:https://www.tarihlisanat.com/maniyerizm-sanat-akimi-sanatcilari/ (Erişim tarihi: 07.04.2021).
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Arts (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Kani Ülger 0000-0001-7435-175X

Publication Date June 27, 2025
Submission Date November 17, 2024
Acceptance Date December 27, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 10

Cite

APA Ülger, K. (2025). Rönesans’tan Kübizm Sanat Akımına Resim Sanatının Gelişiminde Yaratıcılığın Temelleri Üzerine Bir Araştırma. STAR Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 6(10), 102-120.