There is no any study findings upon the basis of the creativity in the paintings although the creativity is the most important in the painting art. The purpose of this study is to determine the basis of the creativity in the painting art between Renaissance era and Cubism art movement period. The research questions were as follows: “What are the basics of the creativity in the painting art in the period of between Renaissance era and Cubism art movement?”, “Which era was observed intensively regarding the basics of the creativity in the painting art in the period of between Renaissance era and Cubism art movement?” This study used the qualitative method, realized by the document analysis and content analysis. Consequently, it was found that basics of the creativity in the painting art as differentiation, novelty, technique, originality, imagination, discovery, imitation of the nature and aesthetic. These basics of the creativity intensively, observed in the paintings in the era of the Renaissance and the art movements of the Maniyerizm, Impressionism and Cubism. This study revealed that the basis of the creativity in the painting art was the differentiation in the ‘form’ factor. One considers that Leonardo da Vinci, Michelangelo, Monet and Picasso used their creativity skills in the paintings regarding the form as differentiation, which situation can be assessed as real visual indicators of the creativity’s basic in the painting art.
Resim sanatında yaratıcılık çok önemli olmasına rağmen, ilgili alanyazında bu tür bir araştırmaya rastlanmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, resim sanatında Rönesans döneminden Kübizm akımına kadar geçen evrede yaratıcılığın temel ögelerini belirlemektir. Araştırma soruları şöyledir: “Resim sanatında Rönesans’tan Kübizm’e kadar ki süreçte yaratıcılığın temel ögeleri nelerdir?”, “Resim sanatında Rönesans’tan Kübizm’e kadar ki süreçte yaratıcılığın temel ögeleri en yoğun hangi dönemde gözlemlenmiştir?” Bu araştırma, nitel yöntemde doküman analiz tekniğinde, içerik analizi uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, resim sanatında yaratıcılığın temel ögelerinin; farklılık, yenilik, teknik, özgünlük, imgelem oluşturma, keşif-buluş, doğayı taklit ve estetik olduğu bulunmuştur. Resim sanatındaki bu yaratıcı ögelerin yoğunlukla Rönesans dönem ile Maniyerizm, Empresyonizm ve Kübizm akımlarında gözlemlendiği belirlenmiştir. Resim sanatında yaratıcılığın temelinin ‘biçim’ unsurunda gözlemlenen farklılık olduğu bulunmuştur. Resim sanatında yaratıcılık becerilerini ilgili dönem ve akımlar açısından eserlerinde en çok kullanan sanatçıların; Leonardo da Vinci, Michelangelo, Monet ve Picasso gibi öncü ressamlar olduğu dikkate alındığında, bu sanatçıların yapıtlarında gözlemlenen biçim unsurundaki farklılıkların, resim sanatında yaratıcılığın temel ögesi olan somut görsel göstergeler olarak nitelemek mümkündür.
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması gerektiği belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2025 |
Submission Date | November 17, 2024 |
Acceptance Date | December 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 10 |