Purpose: This study aimed to assess the Occupational Health and Safety (OHS) awareness levels of students at Sinop University Health Services Vocational School (SHMYO) and examine associations with variables such as age, gender, high school type, work experience, OHS course status, department, and class level.
Material and Method: A descriptive cross-sectional design was used, involving 281 SHMYO students. Data were collected via an Informed Consent Form, an Introductory Information Form, and the Occupational Health and Safety Education Awareness Scale (OHSED). Data from students who had and had not taken OHS courses were analyzed using SPSS.
Findings: Age and gender had no significant impact on OHS awareness (p>0.05). Awareness varied significantly by department and class level (p<0.05); the highest levels were observed among second-year Medical Laboratory Technician students, while the lowest were among first-year Environmental Health students. Students who had taken an OHS course scored significantly higher in technical, general, and health-related OHS knowledge (p<0.001). Vocational high school graduates had higher awareness in technical and general dimensions (p<0.05), with no significant difference in the health sub-dimension (p>0.05). Those with work experience showed higher OHS awareness (p<0.05).
Conclusion: The elevated awareness among vocational high school graduates indicates that integrating OHS courses into other secondary schools may help promote OHS awareness nationwide.
Amaç: Sinop Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO) öğrencilerinin İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) farkındalık düzeylerini değerlendirmek ve bu düzeyin yaş, cinsiyet, lise türü, çalışma deneyimi, İSG dersi alma durumu, bölüm ve sınıf gibi değişkenlerle ilişkisini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı kesitsel tipteki bu çalışmaya SHMYO’da öğrenim gören 281 öğrenci dahil edildi. Veriler, Bilgilendirilmiş Onam Formu, Tanıtıcı Bilgi Formu ve İSG Eğitimi Farkındalık Ölçeği (İSGEFÖ) kullanılarak toplandı. İSG dersi alan ve almayan öğrencilerin verileri SPSS ile analiz edildi.
Bulgular: Yaş ve cinsiyetin İSG farkındalığı üzerinde anlamlı etkisi yoktu (p>0,05). Bölüm ve sınıf düzeyine göre İSG farkındalığı anlamlı farklılık gösterdi (p<0,05); en yüksek farkındalık Tıbbi Laboratuvar Teknikerliği 2. sınıf öğrencilerinde, en düşük ise Çevre Sağlığı 1. sınıf öğrencilerinde gözlendi. İSG dersi alan öğrencilerin teknik, genel ve sağlıkla ilişkili İSG bilgi düzeyleri, almayanlara göre anlamlı derecede yüksekti (p<0,001). Meslek lisesi mezunları, diğer lise türlerine göre teknik ve genel İSG düzeylerinde daha yüksek farkındalığa sahipti (p<0,05), ancak sağlık alt boyutunda fark bulunmadı (p>0,05). Çalışma deneyimi olanların İSG farkındalığı olmayanlardan yüksekti (p<0,05).
Sonuç: Meslek lisesi mezunu öğrencilerin İSG farkındalıklarının yüksek olması, diğer ortaöğretim kurumlarında da İSG derslerinin verilmesinin, ülke genelinde İSG farkındalığına katkı sağlayabileceğine işaret etmektedir.
TUBİTAK
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Epidemiology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 23, 2025 |
Submission Date | October 2, 2024 |
Acceptance Date | May 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 34 Issue: 2 |