Amaç: Atık piller, içerdikleri metaller nedeniyle hem insan sağlığını etkileyebilecek bir risk faktörü hem de geri dönüştürülmesi gereken bir kaynaktır. Bu çalışmada lise öğrencilerinin atık pillerin özellikleri, sağlığa olası etkileri ve sürdürülebilirliği hakkındaki bilgi düzeyleri, sürdürülebilirlik tutumları ve ilişkili faktörler incelenmiştir.
Yöntem: Araştırma tek gruplu ön test-son test düzeninde yarı deneysel desen olarak yürütülmüştür. Çalışma fen ve meslek liselerinde 9. sınıf 168 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada evrenin tamamı örneklem olarak seçilmiştir. Çalışma öncesi ve sonrası değerlendirmede “Sürdürülebilirlik Bilinci Ölçeği (SBÖ)” ve “Atık Piller Bilgi Düzeyi” kullanılmıştır.
Bulgular: Erkek (p=0,004) ve kız (<0,001) fen lisesi öğrencilerinin bilgi düzeyi son test ortanca puanları istatistiksel olarak anlamlıdır ve daha yüksektir. Ayrıca, ailesini geliri giderlerine eşit (p=0,001) ve geliri giderlerinden fazla (p=0,008) olan öğrencilerin bilgi düzeyi son test ortanca puanı istatistiksel olarak anlamlıdır ve daha yüksektir. Cinsiyete göre, kızlarda SBÖ toplam puanı için son test ortanca puanı istatistiksel olarak anlamlı ve daha yüksektir (p=0,043). Erkek (p=0,044) ve kadın (p=0,012) meslek lisesi öğrencilerinde bilgi düzeyi son test ortanca puanı daha yüksek ve istatistiksel olarak anlamlıdır. Ayrıca, ailesinin geliri giderlerine eşit (p=0,007) ve geliri giderlerinden fazla (p=0,010) olan öğrencilerin bilgi düzeyi son test ortanca puanı daha yüksek ve istatistiksel olarak anlamlıdır. Fen lisesinde bilgi düzeyi (<0,001), SBÖ toplam puanı (p=0,001), bilgi (p=0,004) ve tutum alt boyutu (<0,001) ortanca puanları meslek lisesinden daha yüksektir ve istatistiksel olarak anlamlıdır.
Sonuç: Çalışmamızda, meslek lisesi öğrencilerinin SBÖ toplam puanı “orta” düzeyde bulunurken, fen lisesi öğrencilerinin SBÖ toplam puanı “yüksek” düzeyde bulunmuştur.
None
Objective: Waste batteries are both a risk factor that may affect human health and a resource that should be recycled due to the metals they contain. In this study, high school students' level of knowledge, sustainability attitudes and related factors about the properties of waste batteries, possible health effects and sustainability of waste batteries were examined.
Method: The study was conducted as a quasi-experimental design in a one-group pre-test-post-test design. The study was conducted with 168 9th grade students in science and vocational high schools. The entire population was selected as the sample. “Sustainability Awareness Scale (SCS)” and ‘Waste Batteries Knowledge Level’ were used for pre and post-study evaluation.
Results: The post-test median scores of male (p=0.004) and female (<0.001) science high school students are statistically significant and higher. In addition, the post-test median score of students whose family income was equal to their expenses (p=0.001) and whose income was more than their expenses (p=0.008) was statistically significant and higher. According to gender, the post-test median score for the total score of the SCS was statistically significant and higher in female (p=0.043). The post-test median score for knowledge level was higher and statistically significant in male (p=0.044) and female (p=0.012) vocational high school students. In addition, the post-test median score of the students whose family income was equal to their expenses (p=0.007) and whose income was more than their expenses (p=0.010) was higher and statistically significant. The median scores of knowledge level (<0.001), total score (p=0.001), knowledge (p=0.004) and attitude subdimension (<0.001) in science high school were higher than those in vocational high school and statistically significant.
Conclusion: In our study, while the total score of the SCS was found to be “moderate” in vocational high school students, it was found to be “high” in science high school students.
Written permission (Date: 10/03/2023 and Number: 2023/9) was obtained from Istanbul Provincial Directorate of National Education and Health Sciences University Hamidiye Scientific Research Ethics Committee. The principles of the Declaration of Helsinki were followed throughout the study. Informed consent forms were obtained from the students.
None
None
None
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Promotion |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | None |
Publication Date | May 23, 2025 |
Submission Date | December 24, 2024 |
Acceptance Date | May 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 34 Issue: 2 |