Anatolia is a geography that has been home to many civilizations throughout history and has been enriched by the religious, cultural, economic, political and social structures of these civilizations. The moral and social structures developed by Islamic civilization are the basic institutions that regulate the individual's inner world and social relations. In this context, the Sufi and Ahi traditions that developed in Anatolia stand out as structures based on both the purification of the individual and the order of society. These two traditions, nourished by different roots, adopted common moral principles and left deep traces on the character of Anatolian people. Sufism and Ahīlik (a socio-economic and cultural system) have been influential in shaping the religious and social structure and have played an important role in the construction of the moral and social fabric of society and individuals. Sufism is a spiritual education path that aims to bring the individual closer to Allah by struggling with his/her ego. Ahīlik is a system based on professional and social solidarity and ethics in practical life.
Having religious-social, economic, and moral dimensions, Ahīlik is an organization that has been effective in Anatolia for about 500 years since the 13th century. It had a significant impact on shaping Anatolia’s social life. Having a significant contribution to the development of our history of culture and civilization with its artisan institutions and lodges, Ahīlik has set an example for many artisan organizations by integrating spiritual upbringing and business ethics in its lodges that spread to the remotest places and mountain tops of Anatolia. Ahi lodges welcomed all kinds of guests in times of distress and offered accommodation to travelers at a time when roads were unsafe and means of transportation were primitive. The Ahis took the Qur'an and the Sunnah as their guide in many aspects of human life, from the rules of organization in daily life to table manners and work rules in the workplace. The theoretical and practical structure of this organization, which is effective in social and economic fields in addition to moral, military, and political structures, overlaps with many concepts and practices in Sufi thought. Although Ahīlik appears to be a professional organization, it is largely Sufi in nature in terms of the zawiyas it established and the moral principles it established. Sufism, as it is known, is a scientific discipline that aims to discipline the human soul. The theoretical thought of Sufism is reflected in practical life through tariqas. In this sense, Ahīlik and Sufism adopted many common methods of moral discipline. In particular, Sufi concepts such as self-discipline, generosity, etiquette, asceticism, abstinence, conviction, and consent stand out as common elements. In our study, we will analyze the background in the formation of the Ahi tradition and the connection of the moral and social principles of this organization with Sufism in a comparative manner.
Sufism Ahīlik morality education nafs asceticism abstinence.
Anadolu, tarih boyunca birçok medeniyete ev sahipliği yapan ve bu medeniyetlerin dinî, kültürel, iktisadi, siyasî ve toplumsal yapılarıyla zenginlik kazanan bir coğrafyadır. İslâm medeniyetinin geliştirdiği ahlakî ve içtimaî yapılar, bireyin iç dünyasını ve toplumsal ilişkilerini düzenleyen temel müesseselerdir. Bu bağlamda Anadolu’da gelişen Tasavvuf ve Ahîlik gelenekleri, hem bireyin arınmasını hem de toplumun düzenini esas alan yapılar olarak öne çıkar. Farklı köklerden beslenen bu iki gelenek ortak ahlaki ilkeleri benimsemiş ve Anadolu insanının karakterinde derin izler bırakmıştır. Tasavvuf ve Ahîlik dinî ve sosyal yapının şekillenmesinde etkili olmuş, toplum ve bireylerin ahlaki ve sosyal dokusunun inşasında önemli rol oynamıştır. Tasavvuf bireyin nefsiyle mücadele ederek Allah’a yakınlaşmasını hedefleyen manevî bir eğitim yoludur. Ahîlik, meslekî ve toplumsal dayanışmaya dayalı, pratik hayatta ahlâkı esas alan bir sistemdir.
Dinî-içtimaî, iktisadî ve ahlakî boyutları olan Ahîlik, Anadolu’da 13. yüzyıldan itibaren yaklaşık 500 yıl süreyle faaliyet göstermiş bir teşkilattır. Özellikle Anadolu’nun sosyal hayatının şekillenmesinde önemli tesiri olmuştur. Esnaf kurumları ve zaviyeleriyle kültür ve medeniyetimizin gelişiminde önemli katkısı olan Ahîlik, Anadolu’nun en ücra yerlerine ve dağ başlarına kadar yayılan zaviyelerinde, manevi terbiye ile iş ahlakını bütünleştirerek nice esnaf kuruluşlarına örnek olmuştur.
Ahî zaviyelerinde her türlü konuğa, sıkıntılı günlerinde kucak açılır, yolların emniyetsiz ve taşıma araçlarının iptidai olduğu bir dönemde seyahat edenlere konaklama hizmeti sunulurdu. Ahîler, günlük hayatta teşkilat kurallarına, sofra adabından iş yerindeki çalışma kurallarına kadar insanın hayatına yön veren birçok hususta Kur’an ve sünnet’i kendilerine rehber edinmişlerdir. Ahlakî, askerî ve siyasal yapılanmalar dışında, sosyal ve ekonomik alanlarda da etkili olan bu teşkilatın teorik ve pratik yapısı, tasavvufî düşüncedeki pek çok kavram ve uygulamayla örtüşmektedir. Ahîlik, meslekî bir teşkilat olarak görünmekle beraber, kurduğu zaviyeler ve tesis ettiği ahlakî esaslar itibariyle büyük oranda tasavvufi bir mahiyet taşımaktadır.
Tasavvuf, bilindiği gibi insan nefsini terbiye etmeyi hedefleyen ilmi bir disiplindir. Tasavvufun teorik düşüncesi tarikatlar vasıtasıyla pratik hayata yansımıştır. Ahîlik ve tasavvuf bu manada pek çok müşterek ahlakî terbiye metodunu benimsemiştir. Özellikle nefis terbiyesi, cömertlik, âdâb, riyazet, kanaat, rıza gibi tasavvufî mahiyet arzeden kavramlar, müşterek unsurlar olarak dikkat çeker. Çalışmamızda Ahîlik geleneğinin oluşumundaki arka planı, bu teşkilatın ahlakî ve sosyal esaslarının Tasavvufla bağlantısını mukayeseli bir şekilde analiz edeceğiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sufism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 24, 2025 |
Acceptance Date | June 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |