İnsanlar için hayli önemli olan habere ulaşmak, günümüzde çok kolay hale gelmiştir. Gerek geleneksel medya gerekse yeni medya yoğun bir şekilde haber iletmekte, bireyler medyadan gelişmeleri öğrenmekte; ancak her bilgiye güvenememektedir. Yeni medyanın haber amaçlı kullanılmaya başlamasıyla ve bu alanda başat rolü üstlenmesiyle, medyaya olan güven sorunu büyümüştür. Güven sorununu ortaya çıkaran pek çok sebep vardır. Araçtan, kaynaktan, mesajdan kaynaklı güven sorunları olabileceği gibi bireylerin kendinden kaynaklı da medyaya güven problemi olabilmektedir. Bu çalışma kapsamında da medyaya güven farklı boyutlardan değerlendirilmiştir.
Bireylerin medyaya güveninin hangi seviyede olduğunu ve demografik değişkenlerin güven üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada Konya ilinde yaşayan 668 katılımcı ile saha araştırması gerçekleştirilmiş, bireylerin geleneksel medyaya yeni medyadan daha fazla güvendiği, tüm medyaya ise orta düzeyde güvendiği ortaya konmuştur. Araştırmada ayrıca, yeni medyaya gençlerin daha çok güvendiği, kadınların tüm medyaya güveninin daha fazla olduğu, meslek bazında ise öğrencilerin dünya üzerinde yoğun olarak kullanılan sosyal medya araçlarına diğer gruplardan daha çok güvendiği, yüksek gelir seviyesine sahip kişilerin ve yüksek eğitimli kişilerin medyaya daha az güvendiği ortaya konmuştur. Mesleklerin güven üzerindeki etkisini ortaya koyması, çalışmayı daha önceki araştırmalardan ayrıştırmakta ve araştırmanın bu bakımdan önemliliği bulunmaktadır. Çalışmanın sonucunda demografik niteliklerin güven üzerinde etkili olduğu anlaşılmıştır.
Accessing news, which is highly important for people, has become much easier in today’s world. Both traditional and new media transmit news intensively, allowing individuals to follow developments; however, they cannot trust all the information they encounter. With the increasing use of new media for news consumption and their dominant role in this area, the issue of trust in the media has grown. Several factors contribute to this problem of trust. Trust problems can arise because of the medium, the source or the message itself, but also because of the individuals themselves. This study examines trust in the media from a number of perspectives.
The study aims to determine the level of trust individuals place in the media and to analyse the impact of demographic variables on trust. A field study was conducted with 668 participants residing in Konya, which revealed that individuals trust traditional media more than new media and have a moderate level of trust in the media overall. The findings also indicate that younger individuals tend to trust new media more, women show greater trust in all types of media, and students are more likely to trust globally popular social media platforms compared to other occupational groups. In addition, people with higher income levels and higher levels of education show less trust in the media. The contribution of the study lies in its examination of the relationship between professions and media trust, which distinguishes it from previous research. The study found that demographic characteristics have an impact on trust.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, New Media |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | August 16, 2024 |
Acceptance Date | April 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 56 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License