Research Article
BibTex RIS Cite

Medyaya Güven Algısının Belirleyicisi Olarak Demografik Nitelikler Üzerine Bir Alan Araştırması

Year 2025, Issue: 56, 212 - 231, 30.04.2025
https://doi.org/10.52642/susbed.1534234

Abstract

İnsanlar için hayli önemli olan habere ulaşmak, günümüzde çok kolay hale gelmiştir. Gerek geleneksel medya gerekse yeni medya yoğun bir şekilde haber iletmekte, bireyler medyadan gelişmeleri öğrenmekte; ancak her bilgiye güvenememektedir. Yeni medyanın haber amaçlı kullanılmaya başlamasıyla ve bu alanda başat rolü üstlenmesiyle, medyaya olan güven sorunu büyümüştür. Güven sorununu ortaya çıkaran pek çok sebep vardır. Araçtan, kaynaktan, mesajdan kaynaklı güven sorunları olabileceği gibi bireylerin kendinden kaynaklı da medyaya güven problemi olabilmektedir. Bu çalışma kapsamında da medyaya güven farklı boyutlardan değerlendirilmiştir.
Bireylerin medyaya güveninin hangi seviyede olduğunu ve demografik değişkenlerin güven üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada Konya ilinde yaşayan 668 katılımcı ile saha araştırması gerçekleştirilmiş, bireylerin geleneksel medyaya yeni medyadan daha fazla güvendiği, tüm medyaya ise orta düzeyde güvendiği ortaya konmuştur. Araştırmada ayrıca, yeni medyaya gençlerin daha çok güvendiği, kadınların tüm medyaya güveninin daha fazla olduğu, meslek bazında ise öğrencilerin dünya üzerinde yoğun olarak kullanılan sosyal medya araçlarına diğer gruplardan daha çok güvendiği, yüksek gelir seviyesine sahip kişilerin ve yüksek eğitimli kişilerin medyaya daha az güvendiği ortaya konmuştur. Mesleklerin güven üzerindeki etkisini ortaya koyması, çalışmayı daha önceki araştırmalardan ayrıştırmakta ve araştırmanın bu bakımdan önemliliği bulunmaktadır. Çalışmanın sonucunda demografik niteliklerin güven üzerinde etkili olduğu anlaşılmıştır.

References

  • Akyüz, S. S. (2019). 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Öncesı Son Dakika Haber Bildirimlerinin İçerik Analizi: Haber Türleri, Tık Tuzakları Ve İktidar-Muhalefet Haberlerinin Dağılımı. İNİF E - Dergi, 4(2), 153-167.
  • Akyüz, S. S., Gülnar, B., & Kazaz, M. (2021). Yeni Medyada Haber Güvenirliği Sorunu: Üniversite Öğrencilerinin Sahte/Yalan Haberlere Yönelik Doğrulama Refleksleri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(36), 2816-2840.
  • Algül, A. (2015). Kurumsal ve Demografik Özelliklerin İnternet Haber Medya Güvenirliği Üzerine Etkisi. Öneri, 11(44), 257-273.
  • Andaleeb, S. S., Jamil, R., & Rajeb, M. (2022). Demographic Effects on TV News Credibility: Perceptions in Bangladesh. Media Watch, 13(1), 49-68. doi:10.1177/09760911221086048
  • Atik Taşkıran, İ. (2018). Dijital Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (AKİL), Aralık(30), 218-240.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. (2018). Online Gazeteciliğe Geçişte Değişen Haber Tüketim Pratikleri: Yetişkinler Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Aralık(30), 241-259.
  • Ayman, M. (2013). Küreselleşme ve Sosyal Medya Uygulamaları. M. C. Öztürk içinde, Dijital İletişim ve Yeni Medya (s. 170-193). Anadolu Üniversitesi.
  • Balcı, Ş., & Bekiroğlu, O. (2014). Medyanın Kritik ve Süreğen Dönemeci: Üniversite Öğrencilerinin Gözünden Medya Haberlerinin Güvenilirliği. Selçuk İletişim, 8(2), 192-217.
  • Başaran İnce, G. (2017). Yeni Medyanın Haber Tüketim Pratiklerine Etkisi: Ampirik Bir Değerlendirme. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8(30), 189-214.
  • Bergström, A., & Belfrage, M. (2018). News in Social Media Incidental consumption and the role of opinion leaders. Digital Journalism, 6(5), 583-598. doi:10.1080/21670811.2018.1423625
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS Release for Windows. Routledge.
  • Bucy, E. (2003). Media Credibility Reconsidered: Synergy between On-Air and Online News. Journalism & Mass Communication Quarterly, 80(2), 247-264. https://www.researchgate.net/publication/234691400_Media_Credibility_Reconsidered_Synergy_between_On-Air_and_Online_News adresinden alındı
  • Cebeci, S. (1997). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. Alfa.
  • Cengiz, M. F., & Patan, İ. (2021). Haberde Gerçeklik: Sosyal Medyada Gerçeklik Algısı Üzerine Bir Analiz. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 235-259.
  • Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji: Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum. Erk.
  • Eveland, W. P., & Shah, D. V. (2003). The Impact of Individual and Interpersonal Factors on Perceived News Media Bias. Political Psychology, 24(1), 101-117. doi:10.1111/0162-895X.00318
  • Fisher, C. (2016). The trouble with ‘trust’ in news media. Communication Research and Practice, 2(4), 451-465. doi:10.1080/22041451.2016.1261251
  • Flanagin, A. J., & Metzger, M. J. (2003). The perceived credibility of personal Web page information as influenced by the sex of the source. Computers in Human Behavior, 19(6), 683-701. doi:10.1016/S0747-5632(03)00021-9
  • Göksel, A. G., & Akgül, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Güven Düzeyinin İncelenmesi. Spormetre, 19(4), 241-256. doi:10.33689/spormetre.976094
  • Güngör, M. (2023). Yeni Medyaya Güven Algısının Belirleyicileri: Haber Kaynakları, Haber Değer Etmenleri ve Kullanım Motivasyonları. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güz, N., & Yanık, H. (2020). Toplumsal Sorumluluk Yaklaşımı ve Güven Bağlamında Medya ve Kamuoyu Araştırmaları Arasındaki İlişki. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 298-336.
  • Güz, N., Yegen, C., & Yanık, H. (2017). Haber ve Bilgi Alma Aracı Olarak Yeni Medya: Muş İli Örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1404-1417.
  • Hermida, A. (2010). Twittering The News: The Emergence Of Ambient Journalism. Journalism Practice, 4(3), 297-308.
  • İnce, M. (2018). Haber Edinme Aracı Olarak İnternet ve İnternet Haberciliği. Eğitim Yayınevi.
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Karabük Üniversitesi, 7(2), 736-749. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joiss/issue/32387/360236 adresinden alındı
  • Johnson, T. J., & Kaye, B. K. (2002). Webelievability: A Path Model Examining How Convenience and Reliance Predict Online Credibility. Journalism & Mass Communication Quarterly, 79(3), 619-642. doi:10.1177/107769900207900306
  • Kavaklı, N. (2019). Yalan Haberle Mücadele ve İnternet Teyit/Doğrulama Platformları. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 663-682.
  • Kazaz, M., & Akyüz, S. S. (2019). Sahte Haber. Literatürk Yayınları.
  • Kılıç, D., & İspir, B. (2020). Sosyal Medyada Haber İçeriklerine Güven ve Kullanıcı Motivasyonları. Kurgu, 28(1), 266-285.
  • Kiousis, S. (2001). Public Trust or Mistrust? Perceptions of Media Credibility in the Information Age. Mass Communication and Society, 4(4), 381-403.
  • Koyuncu, E. (2016). Haber Ajanslarının Hedef Kitleye Doğrudan Ulaşımı ve Etkileşimi Üzerine Bir İnceleme: Instagram ve Twitter Örneği. İNİF E - Dergi, 1(2), 50-63.
  • Kutlu, A., & Doğan, E. (2020). Kesin Bilgi, Yayalım: Hakikat Sonrası Çağda Yalan Haberlere İlişkin Y Kuşağının Tutum ve Davranışları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(34), 83-101. doi:10.31123/akil.696515.
  • Lasorsa, D. L., Lewis, S. C., & Holton, A. (2012). Normalizing Twitter: Journalism Practice in an Emerging Communication Space. Journalism Studies, 13(1), 19-36.
  • Lee, C. S., & Ma, L. (2012). News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications and Prior Experience. Computers in Human Behavior, 28(2), 331-339.
  • Lee, T.-T. (2010). Why They Don’t Trust the Media: An Examination of Factors Predicting Trust. American Behavioral Scientist, 54(1), 8-21.
  • Lytvynenko, J. (2020). Son Dakika Gelişmelerinde Sahte Haber ve Bilgi Operasyonlarını Takip Etmek. C. Silverman içinde, Dezenformasyon ve Medya Manipülasyonu Üzerine Doğrulama El Kitabı (s. 82-92). European Journalism Centre.
  • Nazlı, R. S. (2019). Değişen Habercilik ve Haber: Güven İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 977-1005.
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson.
  • Norusis, M. J. (2002). SPSS 11.0 Guide to Data Analysis. Prentice Hall.
  • Olkun, E. (2017). Medya Haberlerinin Güven Algısı Üzerinde Etkili Olan Faktörler: Konya Örneği. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öze, N. (2020). Kuzey Kibrıs’ta İnternet Tabanli Kaynaklardan Haber Okuma: Okuyucudaki Değişim ve Güven İlişkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 8(1), 363-386.
  • Pazarbaşı, B. (2020). Dijital Çağda “Habere İnanmıyorsunuz” Sahte Haber, Gazetecilik/ ve Gerçek. S. Koç Akgül, & B. Pazarbaşı içinde, Dijitalin Ritmi: İletişim, Medya ve Kültür Alanlarında Yeni Perspektifler (s. 202-227). Hiperyayın.
  • Segado-Boj, F., Díaz-Campo, J., & Quevedo Redondo, R. (2019). Influence of the 'News Finds Me' Perception on News Sharing and News Consumption on Social Media. Communication Today, 10(2), 90-104.
  • Shim, K., Golan, G. J., Day, A. G., & Yang, S.-U. (2015). Beyond the Western Masses:Demography and Perceptions of the Credibility of Pakistani Media. International Journal of Communication, 9(2015), 2282–2305. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/2023/1429 adresinden alındı
  • Sundar, S. S., Jia, H., Waddell, T. F., & Huang, Y. (2015). Toward a Theory of Interactive Media Effects (TIME): Four Models for Explaining How Interface Features Affect User Psychology. S. S. Sundar içinde, The Handbook of the Psychology of Communication Technology (s. 47-86). John Wiley & Sons, Inc.
  • Tandoc Jr., E. C., Lim, Z. W., & Ling, R. (2018). Defining “Fake News”: A Typology of Scholarly Definitions. Digital Journalism, 6(2), 137-153.
  • Taşdelen, B. (2020). Enformasyondan Bilgi’ye: Üniversite Öğrencileri Haberleri Sosyal Medyadan mı Öğrenir? Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 241-252.
  • Türkoğlu, H. S., & Doğan, B. Ö. (2018). Sosyal Medya Üzerinden Okurun Değişimi ve Bilgi Güvenirliği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 371-385.
  • Uçak, O. (2018). Haber Uygulamaları. Eğitim Yayınevi.
  • Vilčeková, L. (2015). Factors Influencing Perception Of Media Credibility In Slovakia. F. Uslu (Dü.), International Conference on Advances in Education and Social Sciences Abstracts & Proceedings. içinde Ocerint Publishing. http://www.ocerint.org/adved15_epublication/papers/95.pdf adresinden alındı
  • Vis, F. (2012). Twitter As A Reporting Tool For Breaking News: Journalists Tweeting The 2011 UK Riots. Digital Journalism, 1(1), 27-47.
  • Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The Spread of True and False News Online. Science, 359(6380), 1146-1151.
  • Wardle, C. (2020). Bilgi Düzensizliği Çağı. C. Silverman içinde, Dezenformasyon ve Medya Manipülasyonu Üzerine Doğrulama El Kitabı (s. 9-15). European Journalism Center-Teyit.
  • Yıldızgörür, M. (2018). Sosyal Medya Güvenilirlik Algısının Bilgi Paylaşma Davranışıyla İlişkisi: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Örneği. [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, A., & Taylan, A. (2015). Alternatif Kamusallık Açısından İnternet Gazeteciliği: Haber Sitelerinde Okuyucu Yorumları. Atatürk İletişim Dergisi(9), 205-222.

A Field Study on Demographic Characteristics as a Determinant of Media Trust Perception

Year 2025, Issue: 56, 212 - 231, 30.04.2025
https://doi.org/10.52642/susbed.1534234

Abstract

Accessing news, which is highly important for people, has become much easier in today’s world. Both traditional and new media transmit news intensively, allowing individuals to follow developments; however, they cannot trust all the information they encounter. With the increasing use of new media for news consumption and their dominant role in this area, the issue of trust in the media has grown. Several factors contribute to this problem of trust. Trust problems can arise because of the medium, the source or the message itself, but also because of the individuals themselves. This study examines trust in the media from a number of perspectives.
The study aims to determine the level of trust individuals place in the media and to analyse the impact of demographic variables on trust. A field study was conducted with 668 participants residing in Konya, which revealed that individuals trust traditional media more than new media and have a moderate level of trust in the media overall. The findings also indicate that younger individuals tend to trust new media more, women show greater trust in all types of media, and students are more likely to trust globally popular social media platforms compared to other occupational groups. In addition, people with higher income levels and higher levels of education show less trust in the media. The contribution of the study lies in its examination of the relationship between professions and media trust, which distinguishes it from previous research. The study found that demographic characteristics have an impact on trust.

References

  • Akyüz, S. S. (2019). 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Öncesı Son Dakika Haber Bildirimlerinin İçerik Analizi: Haber Türleri, Tık Tuzakları Ve İktidar-Muhalefet Haberlerinin Dağılımı. İNİF E - Dergi, 4(2), 153-167.
  • Akyüz, S. S., Gülnar, B., & Kazaz, M. (2021). Yeni Medyada Haber Güvenirliği Sorunu: Üniversite Öğrencilerinin Sahte/Yalan Haberlere Yönelik Doğrulama Refleksleri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(36), 2816-2840.
  • Algül, A. (2015). Kurumsal ve Demografik Özelliklerin İnternet Haber Medya Güvenirliği Üzerine Etkisi. Öneri, 11(44), 257-273.
  • Andaleeb, S. S., Jamil, R., & Rajeb, M. (2022). Demographic Effects on TV News Credibility: Perceptions in Bangladesh. Media Watch, 13(1), 49-68. doi:10.1177/09760911221086048
  • Atik Taşkıran, İ. (2018). Dijital Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (AKİL), Aralık(30), 218-240.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. (2018). Online Gazeteciliğe Geçişte Değişen Haber Tüketim Pratikleri: Yetişkinler Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Aralık(30), 241-259.
  • Ayman, M. (2013). Küreselleşme ve Sosyal Medya Uygulamaları. M. C. Öztürk içinde, Dijital İletişim ve Yeni Medya (s. 170-193). Anadolu Üniversitesi.
  • Balcı, Ş., & Bekiroğlu, O. (2014). Medyanın Kritik ve Süreğen Dönemeci: Üniversite Öğrencilerinin Gözünden Medya Haberlerinin Güvenilirliği. Selçuk İletişim, 8(2), 192-217.
  • Başaran İnce, G. (2017). Yeni Medyanın Haber Tüketim Pratiklerine Etkisi: Ampirik Bir Değerlendirme. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8(30), 189-214.
  • Bergström, A., & Belfrage, M. (2018). News in Social Media Incidental consumption and the role of opinion leaders. Digital Journalism, 6(5), 583-598. doi:10.1080/21670811.2018.1423625
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS Release for Windows. Routledge.
  • Bucy, E. (2003). Media Credibility Reconsidered: Synergy between On-Air and Online News. Journalism & Mass Communication Quarterly, 80(2), 247-264. https://www.researchgate.net/publication/234691400_Media_Credibility_Reconsidered_Synergy_between_On-Air_and_Online_News adresinden alındı
  • Cebeci, S. (1997). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri. Alfa.
  • Cengiz, M. F., & Patan, İ. (2021). Haberde Gerçeklik: Sosyal Medyada Gerçeklik Algısı Üzerine Bir Analiz. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 235-259.
  • Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji: Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum. Erk.
  • Eveland, W. P., & Shah, D. V. (2003). The Impact of Individual and Interpersonal Factors on Perceived News Media Bias. Political Psychology, 24(1), 101-117. doi:10.1111/0162-895X.00318
  • Fisher, C. (2016). The trouble with ‘trust’ in news media. Communication Research and Practice, 2(4), 451-465. doi:10.1080/22041451.2016.1261251
  • Flanagin, A. J., & Metzger, M. J. (2003). The perceived credibility of personal Web page information as influenced by the sex of the source. Computers in Human Behavior, 19(6), 683-701. doi:10.1016/S0747-5632(03)00021-9
  • Göksel, A. G., & Akgül, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medyaya Güven Düzeyinin İncelenmesi. Spormetre, 19(4), 241-256. doi:10.33689/spormetre.976094
  • Güngör, M. (2023). Yeni Medyaya Güven Algısının Belirleyicileri: Haber Kaynakları, Haber Değer Etmenleri ve Kullanım Motivasyonları. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güz, N., & Yanık, H. (2020). Toplumsal Sorumluluk Yaklaşımı ve Güven Bağlamında Medya ve Kamuoyu Araştırmaları Arasındaki İlişki. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 298-336.
  • Güz, N., Yegen, C., & Yanık, H. (2017). Haber ve Bilgi Alma Aracı Olarak Yeni Medya: Muş İli Örneği. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1404-1417.
  • Hermida, A. (2010). Twittering The News: The Emergence Of Ambient Journalism. Journalism Practice, 4(3), 297-308.
  • İnce, M. (2018). Haber Edinme Aracı Olarak İnternet ve İnternet Haberciliği. Eğitim Yayınevi.
  • İnce, M., & Koçak, M. C. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Karabük Üniversitesi, 7(2), 736-749. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joiss/issue/32387/360236 adresinden alındı
  • Johnson, T. J., & Kaye, B. K. (2002). Webelievability: A Path Model Examining How Convenience and Reliance Predict Online Credibility. Journalism & Mass Communication Quarterly, 79(3), 619-642. doi:10.1177/107769900207900306
  • Kavaklı, N. (2019). Yalan Haberle Mücadele ve İnternet Teyit/Doğrulama Platformları. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 663-682.
  • Kazaz, M., & Akyüz, S. S. (2019). Sahte Haber. Literatürk Yayınları.
  • Kılıç, D., & İspir, B. (2020). Sosyal Medyada Haber İçeriklerine Güven ve Kullanıcı Motivasyonları. Kurgu, 28(1), 266-285.
  • Kiousis, S. (2001). Public Trust or Mistrust? Perceptions of Media Credibility in the Information Age. Mass Communication and Society, 4(4), 381-403.
  • Koyuncu, E. (2016). Haber Ajanslarının Hedef Kitleye Doğrudan Ulaşımı ve Etkileşimi Üzerine Bir İnceleme: Instagram ve Twitter Örneği. İNİF E - Dergi, 1(2), 50-63.
  • Kutlu, A., & Doğan, E. (2020). Kesin Bilgi, Yayalım: Hakikat Sonrası Çağda Yalan Haberlere İlişkin Y Kuşağının Tutum ve Davranışları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(34), 83-101. doi:10.31123/akil.696515.
  • Lasorsa, D. L., Lewis, S. C., & Holton, A. (2012). Normalizing Twitter: Journalism Practice in an Emerging Communication Space. Journalism Studies, 13(1), 19-36.
  • Lee, C. S., & Ma, L. (2012). News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications and Prior Experience. Computers in Human Behavior, 28(2), 331-339.
  • Lee, T.-T. (2010). Why They Don’t Trust the Media: An Examination of Factors Predicting Trust. American Behavioral Scientist, 54(1), 8-21.
  • Lytvynenko, J. (2020). Son Dakika Gelişmelerinde Sahte Haber ve Bilgi Operasyonlarını Takip Etmek. C. Silverman içinde, Dezenformasyon ve Medya Manipülasyonu Üzerine Doğrulama El Kitabı (s. 82-92). European Journalism Centre.
  • Nazlı, R. S. (2019). Değişen Habercilik ve Haber: Güven İlişkisi Üzerine Bir Saha Araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 977-1005.
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson.
  • Norusis, M. J. (2002). SPSS 11.0 Guide to Data Analysis. Prentice Hall.
  • Olkun, E. (2017). Medya Haberlerinin Güven Algısı Üzerinde Etkili Olan Faktörler: Konya Örneği. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öze, N. (2020). Kuzey Kibrıs’ta İnternet Tabanli Kaynaklardan Haber Okuma: Okuyucudaki Değişim ve Güven İlişkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 8(1), 363-386.
  • Pazarbaşı, B. (2020). Dijital Çağda “Habere İnanmıyorsunuz” Sahte Haber, Gazetecilik/ ve Gerçek. S. Koç Akgül, & B. Pazarbaşı içinde, Dijitalin Ritmi: İletişim, Medya ve Kültür Alanlarında Yeni Perspektifler (s. 202-227). Hiperyayın.
  • Segado-Boj, F., Díaz-Campo, J., & Quevedo Redondo, R. (2019). Influence of the 'News Finds Me' Perception on News Sharing and News Consumption on Social Media. Communication Today, 10(2), 90-104.
  • Shim, K., Golan, G. J., Day, A. G., & Yang, S.-U. (2015). Beyond the Western Masses:Demography and Perceptions of the Credibility of Pakistani Media. International Journal of Communication, 9(2015), 2282–2305. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/2023/1429 adresinden alındı
  • Sundar, S. S., Jia, H., Waddell, T. F., & Huang, Y. (2015). Toward a Theory of Interactive Media Effects (TIME): Four Models for Explaining How Interface Features Affect User Psychology. S. S. Sundar içinde, The Handbook of the Psychology of Communication Technology (s. 47-86). John Wiley & Sons, Inc.
  • Tandoc Jr., E. C., Lim, Z. W., & Ling, R. (2018). Defining “Fake News”: A Typology of Scholarly Definitions. Digital Journalism, 6(2), 137-153.
  • Taşdelen, B. (2020). Enformasyondan Bilgi’ye: Üniversite Öğrencileri Haberleri Sosyal Medyadan mı Öğrenir? Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 241-252.
  • Türkoğlu, H. S., & Doğan, B. Ö. (2018). Sosyal Medya Üzerinden Okurun Değişimi ve Bilgi Güvenirliği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 371-385.
  • Uçak, O. (2018). Haber Uygulamaları. Eğitim Yayınevi.
  • Vilčeková, L. (2015). Factors Influencing Perception Of Media Credibility In Slovakia. F. Uslu (Dü.), International Conference on Advances in Education and Social Sciences Abstracts & Proceedings. içinde Ocerint Publishing. http://www.ocerint.org/adved15_epublication/papers/95.pdf adresinden alındı
  • Vis, F. (2012). Twitter As A Reporting Tool For Breaking News: Journalists Tweeting The 2011 UK Riots. Digital Journalism, 1(1), 27-47.
  • Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The Spread of True and False News Online. Science, 359(6380), 1146-1151.
  • Wardle, C. (2020). Bilgi Düzensizliği Çağı. C. Silverman içinde, Dezenformasyon ve Medya Manipülasyonu Üzerine Doğrulama El Kitabı (s. 9-15). European Journalism Center-Teyit.
  • Yıldızgörür, M. (2018). Sosyal Medya Güvenilirlik Algısının Bilgi Paylaşma Davranışıyla İlişkisi: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Örneği. [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, A., & Taylan, A. (2015). Alternatif Kamusallık Açısından İnternet Gazeteciliği: Haber Sitelerinde Okuyucu Yorumları. Atatürk İletişim Dergisi(9), 205-222.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, New Media
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Güngör 0000-0002-1638-9773

Birol Gülnar 0000-0002-7114-1500

Publication Date April 30, 2025
Submission Date August 16, 2024
Acceptance Date April 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 56

Cite

APA Güngör, M., & Gülnar, B. (2025). Medyaya Güven Algısının Belirleyicisi Olarak Demografik Nitelikler Üzerine Bir Alan Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(56), 212-231. https://doi.org/10.52642/susbed.1534234

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License