Bu çalışma, Türk Cumhuriyetleri'nde okul öncesi dönemdeki vatandaşlık eğitiminin, çocukların vatandaşlık kimliklerinin oluşum sürecindeki etkisini incelemeyi hedeflemektedir. Çalışmanın bir diğer amacı ise, Türk Dünyası'ndaki farklı ülkelerde uygulanan okul öncesi vatandaşlık eğitimi uygulamalarını karşılaştırmalı bir perspektifte değerlendirerek, bu uygulamalar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Bu araştırmada, Türk Cumhuriyetlerindeki okul öncesi vatandaşlık eğitimi sistemleri, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılarak incelenmiştir. Veri toplama sürecinde, söz konusu ülkelerin anayasaları, resmi web siteleri, eğitimle ilgili mevzuatları, akademik yayınlar (makale, tez, rapor) ve diğer ilgili dokümanlar hem basılı hem de elektronik ortamlarda taranmıştır. Bu bağlamda, Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Özbekistan ve Türkmenistan Cumhuriyetleri'nde okul öncesi dönemdeki vatandaşlık eğitimi uygulamaları, kapsamlı bir veri analizi çerçevesinde ayrıntılı olarak incelenmiştir. Vatandaşlık eğitiminin nasıl işlendiği ve bu ülkeler arasındaki benzerlik ile farklılıklar karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Literatür taramaları, okul öncesi eğitimin bireylerin sosyalleşme süreçleri ve ilköğretim başarısı üzerindeki olumlu etkilerini ortaya koymaktadır. Türk Dünyası ülkelerinde okul öncesi eğitim, yasal olarak zorunlu olmamasına rağmen, bu eğitim kademesinde yüksek bir katılım oranı gözlemlenmektedir.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
-
Bilimin gelişmesi konusunda emek veren, katkı sunan, destek olan herkese teşekkür ediyorum. İyi ki varsınız.
This study aims to examine the effects of preschool citizenship education in the Turkish Republics on the formation of children's citizenship identities. Another aim of the study is to evaluate the preschool citizenship education practices implemented in different countries in the Turkish World from a comparative perspective and to reveal the similarities and differences between these practices. In this study, preschool citizenship education systems in the Turkish Republics were examined using the document analysis technique, which is one of the qualitative research methods. During the data collection process, the constitutions, official websites, education-related legislation, academic publications (articles, theses, reports) and other relevant documents of the countries in question were scanned in both printed and electronic media. In this context, preschool citizenship education practices in the Republics of Turkey, Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, the Turkish Republic of Northern Cyprus, Uzbekistan and Turkmenistan were examined in detail within the framework of a comprehensive data analysis. How citizenship education is processed and the similarities and differences between these countries are presented comparatively. Literature reviews reveal the positive effects of preschool education on the socialization processes of individuals and primary school success. Although preschool education is not legally compulsory in the Turkish World countries, a high participation rate is observed at this level of education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Comparative and Cross-Cultural Education, Early Childhood Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 19, 2025 |
Acceptance Date | May 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI) Directory of Research Journals Indexing (DRJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License