The aim of this research is to focus on the descriptive content analysis studies published in the field of mathematics education in Türkiye and to examine these publications comprehensively. In this context, descriptive content analysis studies examined considering the type, subject, publication year, the range of years the samples were collected, the source of the samples, the sample size, and the research variables identified by the studies. In terms of understanding the general trend of these studies, the study used descriptive content analysis, one of the content analysis methods. The scope of the study consists of 214 scientific research (180 articles and 34 theses) accessed online between the years 2014-2025. According to the results of the research, descriptive content analysis studies have been preferred more as a research paper type compared to theses. It found that the commonly preferred research topic in these studies is the publications of researches that combine mathematics education with different disciplines. One of the most popular multidisciplinary fields of study is STEM education. The fact that it is one of the most common education for developing 21st century abilities could be the cause of this specific situation. Publications aimed at mathematics education in general as well as publications that combine special education and technology are examples of other topics that have been examined. There has been a sudden increase in the number of these publications since 2020, and the number of these studies has continued to rise in recent years. The vast majority of these studies published in the field of mathematics education over a period of 6-20 years has been selected as the sample. In general, they have selected the sample sources from different types of publications. The sample sizes were preferred to be less than 100 researches. In these studies, the most commonly examined variables have focused on the information in the methods section of the publications.
Bu araştırmanın amacı ülkemizde matematik eğitimi alanında yayınlanan betimsel içerik analizi çalışmalarına yoğunlaşılmış olup bu yayınları kapsamlı olarak incelemektir. Bu doğrultuda betimsel içerik analizi çalışmaları; tür, konu, yayın yılı, örneklemin toplandığı yıl aralığı, örneklem kaynağı, örneklem büyüklüğü ve çalışmaların belirledikleri araştırma değişkenleri göz önünde bulundurarak incelenmiştir. Matematik eğitimi alanında yayınlanan betimsel içerik analizi çalışmalarının genel trendini anlaşılması açısından çalışmada içerik analizi yöntemlerinden betimsel içerik analizi kullanmıştır. Çalışmanın kapsamını 2014-2025 yılları arasında online olarak ulaşılan 214 bilimsel çalışma (180 makale ve 34 tez) oluşturmaktadır. Araştırmanın ulaştığı sonuçlara göre betimsel içerik analizleri çalışmaları yayın türü olarak makale tezlere göre daha fazla tercih edilmiştir. Bu çalışmalarda yaygın olarak ele alınan çalışma konusunun farklı disiplinlerle matematik eğitiminin harmanlandığı betimsel içerik analizi yayınları, olduğu bulunmuştur. STEM eğitimi en çok karşılaşılan disiplinler arası incelenen çalışma konusu olarak öne çıkmaktadır. Bu durumun nedeni olarak 21. Yüzyıl becerilerinin geliştirilmesi konusunda öne çıkan eğitimler arasında yer alması olabilir. Diğer çalışılan konular ise matematik eğitimini genel olarak inceleyen yayınlar ve matematik eğitimi ile birlikte teknoloji ve özel eğitim üzerine yapılan yayınlar oluşturmaktadır. Bu yayınların sayısında 2020 yılından itibaren ani artış olmuş ve bu çalışmaların sayısı son yıllarda artarak devam etmiştir. Bu çalışmaların büyük çoğunluğu 6-20 yıl aralığında matematik eğitimi alanında yayınlanan bilimsel araştırmalar örneklem olarak seçildiği betimsel içerik analizi çalışmaları oluşturmaktadır. Genel olarak betimsel içerik analizi çalışmalarının örneklem kaynaklarını farklı türden yayınlardan seçmişlerdir. Bununla birlikte betimsel içerik analizi yayınlarının örneklem büyüklükleri ise 100 yayından daha az olacak şekilde tercih edilmiştir. Betimsel içerik analizi çalışmalarında en yaygın incelenilen değişkenlerin yayınların yöntem bölümüne ait bilgilere yoğunlaşmışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | April 21, 2025 |
Acceptance Date | June 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |