Review
BibTex RIS Cite

Examining Descriptive Content Analysis Studies In Mathematics Education: A Descriptive Content Analysis

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 445 - 470, 29.06.2025
https://doi.org/10.30622/tarr.1675826

Abstract

The aim of this research is to focus on the descriptive content analysis studies published in the field of mathematics education in Türkiye and to examine these publications comprehensively. In this context, descriptive content analysis studies examined considering the type, subject, publication year, the range of years the samples were collected, the source of the samples, the sample size, and the research variables identified by the studies. In terms of understanding the general trend of these studies, the study used descriptive content analysis, one of the content analysis methods. The scope of the study consists of 214 scientific research (180 articles and 34 theses) accessed online between the years 2014-2025. According to the results of the research, descriptive content analysis studies have been preferred more as a research paper type compared to theses. It found that the commonly preferred research topic in these studies is the publications of researches that combine mathematics education with different disciplines. One of the most popular multidisciplinary fields of study is STEM education. The fact that it is one of the most common education for developing 21st century abilities could be the cause of this specific situation. Publications aimed at mathematics education in general as well as publications that combine special education and technology are examples of other topics that have been examined. There has been a sudden increase in the number of these publications since 2020, and the number of these studies has continued to rise in recent years. The vast majority of these studies published in the field of mathematics education over a period of 6-20 years has been selected as the sample. In general, they have selected the sample sources from different types of publications. The sample sizes were preferred to be less than 100 researches. In these studies, the most commonly examined variables have focused on the information in the methods section of the publications.

References

  • Ala, A. M., Safa, S., ve Kanbolat, O. (2023). MATEMATIK EĞITIMI LISANSÜSTÜ ARAŞTIRMALARDAN YANSIMALAR. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1024-1038.
  • Albayrak, E., ve Çiltaş, A. (2017). Türkiye’de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel model ve modelleme araştırmalarının betimsel içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 258-283.
  • Altan, R. Y., Genç, H., ve Dağlıoğlu, H. E. (2021). Türkiye’de okul öncesi dönemde matematik alanında yapılan çalışmalara ilişkin bir içerik analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(33), 619-653.
  • Aydın, E., ve Yel, S. STEM Eğitimi ile İlgili İlkokul Düzeyinde Yazılan Tezlerin İncelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(2), 131-148.
  • Aztekin, S., ve Şener, Z. T. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Barak, B. (2023). Matematiksel Muhakeme Üzerine 2007-2021 Yılları Arasında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. The Journal of International Educational Sciences, 9(32), 236-266.
  • Baş, F., ve Sağırlı, M. Ö. (2017). Türkiye’de eğitim alanında üstbiliş odaklı yapılan makalelere yönelik bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(192).
  • Bilgiç, E. A. (2023). 2010-2020 yılları arasında matematik eğitimi alanında nitel araştırma ile yapılmış lisansüstü tezlerin içerik analizi.
  • Can, D. (2020). Temel eğitim alanında yapılan matematik eğitimi konulu lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 410-427.
  • Çalık, M., ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Çelik, B., Eroğlu, T., ve Uzun, M. S. (2024). Matematik Eğitimi Alanında 2017-2021 Yılları Arasında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri. Milli Eğitim Dergisi, 53(244), 1873-1912.
  • Danchin, A. (2010). Motivated research. EMBO reports, 11. https://doi.org/10.1038/embor.2010.85.
  • Dinçer, S. (2018). Content Analysis in for Educational Science Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis.
  • Enyioko, N. (2016). The Nature and Essence of Scientific Research. https://doi.org/10.2139/SSRN.2735663.
  • Gellert, U., Hefendehl-Hebeker, L., Jahnke, H., and Leuders, T. (2019). Educational Research on Mathematics—A Short Survey of Its Development in German Speaking Countries. ICME-13 Monographs. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11069-7_1.
  • Gravemeijer, K. (1994). Educational Development and Developmental Research in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 443-471. https://doi.org/10.2307/749485.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • İncikabı, L., Serin, M. K., Korkmaz, S., ve İncikabı, S. (2017). Türkiye’de 2009-2014 yılları arasında yayımlanan matematik eğitimi çalışmaları üzerine bir araştırma.
  • Jang, J. (2005). Analysis of the actual scientific inquiries of physicists - : Focus on research motivation. Journal of the Korean Physical Society, 47, 401-408.
  • Kandal, R., Ölmez, A., Mor, Y., Yıldız, F., Topcu, A., Yalçın, F., ... ve Kanbolat, O. (2021). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nde Matematik Eğitimi Alanındaki Yayınların İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 232-243.
  • Kaya, D. (2022). Tr Dizinli Dergilerde Yayımlanmış Matematik Eğitimi Makalelerindeki Yöntemsel Eğilimler. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2487-2512. https://doi.org/10.37669/milliegitim.892025
  • Khan, S., and Salman, R. (2020). Influence of mathematics in our daily lives. Arts ve Humanities Open Access Journal. https://doi.org/10.15406/ahoaj.2020.04.00152.
  • Nisbet, J. (2005). What is educational research? Changing perspectives through the 20th century. 20, 25-44. https://doi.org/10.1080/0267152052000341327.
  • Parlar, H., ve Kart, S. (2022). COVID-19 döneminde akademisyenlerin akademik motivasyon ve yayın performansının incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 519-536.
  • Sevencan, A. (2019). Türkiye'de matematik eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi [Master's thesis, Necmettin Erbakan University (Turkey)].
  • Sharma, S., Mudgal, S., Gaur, R., Chaturvedi, J., Rulaniya, S., and Sharma, P. (2024). Navigating Sample Size Estimation for Qualitative Research. Journal of Medical Evidence. https://doi.org/10.4103/jme.jme_59_24.
  • Sozbilir, M., Kutu, H., ve Yasar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of published papers. In Science education research and practice in Europe (pp. 341-374). Brill.
  • Stephan, M., Chval, K., Wanko, J., Civil, M., Fish, M., Herbel-Eisenmann, B., Konold, C., and Wilkerson, T. (2015). Grand Challenges and Opportunities in Mathematics Education Research. Journal for Research in Mathematics Education, 46, 134-146. https://doi.org/10.5951/JRESEMATHEDUC.46.2.0134.
  • Okur, M. (2005). Türkiye’de milli ve modern bir eğitim sistemi oluşturma çabaları (1920-1928). Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 4(11).
  • Özsoy, G., Özmutlu, E. B., ve Gündüz, S. N. (2017). İlkokul matematik eğitimi alanındaki araştırma eğilimlerinin lisansüstü tezlere dayalı olarak değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 199-219.
  • Öztop, F. (2023). COVID-19 pandemisinin Türkiye’de yapılan matematik eğitimi araştırmalarına yansıması: Bir içerik analizi çalışması. Educational Academic Research, (48), 59-71.
  • Tereci, A., ve Bindak, R. (2019). 2010-2017 Yılları Arasında Türkiye'de Matematik Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 40-55.
  • Toptaş, B., ve Kuşdemir, Y. (2021). Türkiye’de matematik öğretimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(2), 171-179.
  • Turgut, S. (2019). A Descriptive Content Analysis of the Studies on Mathematics Education in International Classroom Teaching Education Symposium (USOS). International Journal of Progressive Education, 15(1), 100-115.
  • Ubuz, B., ve Aşkar, P. (1999). Current state of the mathematics education community in turkey. Hacettepe Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi-hacettepe University Journal of Education, 15
  • Rifandi, R., W. and Rahmi, Y. (2019). STEM education to fulfil the 21st century demand: a literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1317. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012208.
  • Yaşar, Ş., ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Yenilmez, K., ve Yıldız, Ş. (2019). Matematiksel modelleme ile ilgili lisansüstü tezlerin tematik içerik analizi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1-22.
  • Yorulmaz, A., Çekirdekci, S., ve Dede, B. (2021). Türkiye’de 2016-2020 yılları arasında yapılan ilkokul matematik eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlere ilişkin bir analiz. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-93.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2010). Yükseköğretim istatistikleri raporları (2000–2010). https://www.yok.gov.tr

Matematik Eğitimi Hakkında Betimsel İçerik Analizi Yapan Araştırmalara Yönelik Bir İçerik Analiz

Year 2025, Volume: 10 Issue: 2, 445 - 470, 29.06.2025
https://doi.org/10.30622/tarr.1675826

Abstract

Bu araştırmanın amacı ülkemizde matematik eğitimi alanında yayınlanan betimsel içerik analizi çalışmalarına yoğunlaşılmış olup bu yayınları kapsamlı olarak incelemektir. Bu doğrultuda betimsel içerik analizi çalışmaları; tür, konu, yayın yılı, örneklemin toplandığı yıl aralığı, örneklem kaynağı, örneklem büyüklüğü ve çalışmaların belirledikleri araştırma değişkenleri göz önünde bulundurarak incelenmiştir. Matematik eğitimi alanında yayınlanan betimsel içerik analizi çalışmalarının genel trendini anlaşılması açısından çalışmada içerik analizi yöntemlerinden betimsel içerik analizi kullanmıştır. Çalışmanın kapsamını 2014-2025 yılları arasında online olarak ulaşılan 214 bilimsel çalışma (180 makale ve 34 tez) oluşturmaktadır. Araştırmanın ulaştığı sonuçlara göre betimsel içerik analizleri çalışmaları yayın türü olarak makale tezlere göre daha fazla tercih edilmiştir. Bu çalışmalarda yaygın olarak ele alınan çalışma konusunun farklı disiplinlerle matematik eğitiminin harmanlandığı betimsel içerik analizi yayınları, olduğu bulunmuştur. STEM eğitimi en çok karşılaşılan disiplinler arası incelenen çalışma konusu olarak öne çıkmaktadır. Bu durumun nedeni olarak 21. Yüzyıl becerilerinin geliştirilmesi konusunda öne çıkan eğitimler arasında yer alması olabilir. Diğer çalışılan konular ise matematik eğitimini genel olarak inceleyen yayınlar ve matematik eğitimi ile birlikte teknoloji ve özel eğitim üzerine yapılan yayınlar oluşturmaktadır. Bu yayınların sayısında 2020 yılından itibaren ani artış olmuş ve bu çalışmaların sayısı son yıllarda artarak devam etmiştir. Bu çalışmaların büyük çoğunluğu 6-20 yıl aralığında matematik eğitimi alanında yayınlanan bilimsel araştırmalar örneklem olarak seçildiği betimsel içerik analizi çalışmaları oluşturmaktadır. Genel olarak betimsel içerik analizi çalışmalarının örneklem kaynaklarını farklı türden yayınlardan seçmişlerdir. Bununla birlikte betimsel içerik analizi yayınlarının örneklem büyüklükleri ise 100 yayından daha az olacak şekilde tercih edilmiştir. Betimsel içerik analizi çalışmalarında en yaygın incelenilen değişkenlerin yayınların yöntem bölümüne ait bilgilere yoğunlaşmışlardır.

References

  • Ala, A. M., Safa, S., ve Kanbolat, O. (2023). MATEMATIK EĞITIMI LISANSÜSTÜ ARAŞTIRMALARDAN YANSIMALAR. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 1024-1038.
  • Albayrak, E., ve Çiltaş, A. (2017). Türkiye’de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel model ve modelleme araştırmalarının betimsel içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 258-283.
  • Altan, R. Y., Genç, H., ve Dağlıoğlu, H. E. (2021). Türkiye’de okul öncesi dönemde matematik alanında yapılan çalışmalara ilişkin bir içerik analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(33), 619-653.
  • Aydın, E., ve Yel, S. STEM Eğitimi ile İlgili İlkokul Düzeyinde Yazılan Tezlerin İncelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(2), 131-148.
  • Aztekin, S., ve Şener, Z. T. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178).
  • Barak, B. (2023). Matematiksel Muhakeme Üzerine 2007-2021 Yılları Arasında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. The Journal of International Educational Sciences, 9(32), 236-266.
  • Baş, F., ve Sağırlı, M. Ö. (2017). Türkiye’de eğitim alanında üstbiliş odaklı yapılan makalelere yönelik bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(192).
  • Bilgiç, E. A. (2023). 2010-2020 yılları arasında matematik eğitimi alanında nitel araştırma ile yapılmış lisansüstü tezlerin içerik analizi.
  • Can, D. (2020). Temel eğitim alanında yapılan matematik eğitimi konulu lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 410-427.
  • Çalık, M., ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174).
  • Çelik, B., Eroğlu, T., ve Uzun, M. S. (2024). Matematik Eğitimi Alanında 2017-2021 Yılları Arasında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri. Milli Eğitim Dergisi, 53(244), 1873-1912.
  • Danchin, A. (2010). Motivated research. EMBO reports, 11. https://doi.org/10.1038/embor.2010.85.
  • Dinçer, S. (2018). Content Analysis in for Educational Science Research: Meta-Analysis, Meta-Synthesis, and Descriptive Content Analysis.
  • Enyioko, N. (2016). The Nature and Essence of Scientific Research. https://doi.org/10.2139/SSRN.2735663.
  • Gellert, U., Hefendehl-Hebeker, L., Jahnke, H., and Leuders, T. (2019). Educational Research on Mathematics—A Short Survey of Its Development in German Speaking Countries. ICME-13 Monographs. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11069-7_1.
  • Gravemeijer, K. (1994). Educational Development and Developmental Research in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 443-471. https://doi.org/10.2307/749485.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • İncikabı, L., Serin, M. K., Korkmaz, S., ve İncikabı, S. (2017). Türkiye’de 2009-2014 yılları arasında yayımlanan matematik eğitimi çalışmaları üzerine bir araştırma.
  • Jang, J. (2005). Analysis of the actual scientific inquiries of physicists - : Focus on research motivation. Journal of the Korean Physical Society, 47, 401-408.
  • Kandal, R., Ölmez, A., Mor, Y., Yıldız, F., Topcu, A., Yalçın, F., ... ve Kanbolat, O. (2021). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi'nde Matematik Eğitimi Alanındaki Yayınların İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 232-243.
  • Kaya, D. (2022). Tr Dizinli Dergilerde Yayımlanmış Matematik Eğitimi Makalelerindeki Yöntemsel Eğilimler. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2487-2512. https://doi.org/10.37669/milliegitim.892025
  • Khan, S., and Salman, R. (2020). Influence of mathematics in our daily lives. Arts ve Humanities Open Access Journal. https://doi.org/10.15406/ahoaj.2020.04.00152.
  • Nisbet, J. (2005). What is educational research? Changing perspectives through the 20th century. 20, 25-44. https://doi.org/10.1080/0267152052000341327.
  • Parlar, H., ve Kart, S. (2022). COVID-19 döneminde akademisyenlerin akademik motivasyon ve yayın performansının incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 519-536.
  • Sevencan, A. (2019). Türkiye'de matematik eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi [Master's thesis, Necmettin Erbakan University (Turkey)].
  • Sharma, S., Mudgal, S., Gaur, R., Chaturvedi, J., Rulaniya, S., and Sharma, P. (2024). Navigating Sample Size Estimation for Qualitative Research. Journal of Medical Evidence. https://doi.org/10.4103/jme.jme_59_24.
  • Sozbilir, M., Kutu, H., ve Yasar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of published papers. In Science education research and practice in Europe (pp. 341-374). Brill.
  • Stephan, M., Chval, K., Wanko, J., Civil, M., Fish, M., Herbel-Eisenmann, B., Konold, C., and Wilkerson, T. (2015). Grand Challenges and Opportunities in Mathematics Education Research. Journal for Research in Mathematics Education, 46, 134-146. https://doi.org/10.5951/JRESEMATHEDUC.46.2.0134.
  • Okur, M. (2005). Türkiye’de milli ve modern bir eğitim sistemi oluşturma çabaları (1920-1928). Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, 4(11).
  • Özsoy, G., Özmutlu, E. B., ve Gündüz, S. N. (2017). İlkokul matematik eğitimi alanındaki araştırma eğilimlerinin lisansüstü tezlere dayalı olarak değerlendirilmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 199-219.
  • Öztop, F. (2023). COVID-19 pandemisinin Türkiye’de yapılan matematik eğitimi araştırmalarına yansıması: Bir içerik analizi çalışması. Educational Academic Research, (48), 59-71.
  • Tereci, A., ve Bindak, R. (2019). 2010-2017 Yılları Arasında Türkiye'de Matematik Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 40-55.
  • Toptaş, B., ve Kuşdemir, Y. (2021). Türkiye’de matematik öğretimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(2), 171-179.
  • Turgut, S. (2019). A Descriptive Content Analysis of the Studies on Mathematics Education in International Classroom Teaching Education Symposium (USOS). International Journal of Progressive Education, 15(1), 100-115.
  • Ubuz, B., ve Aşkar, P. (1999). Current state of the mathematics education community in turkey. Hacettepe Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi-hacettepe University Journal of Education, 15
  • Rifandi, R., W. and Rahmi, Y. (2019). STEM education to fulfil the 21st century demand: a literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1317. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012208.
  • Yaşar, Ş., ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Yenilmez, K., ve Yıldız, Ş. (2019). Matematiksel modelleme ile ilgili lisansüstü tezlerin tematik içerik analizi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1-22.
  • Yorulmaz, A., Çekirdekci, S., ve Dede, B. (2021). Türkiye’de 2016-2020 yılları arasında yapılan ilkokul matematik eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlere ilişkin bir analiz. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-93.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2010). Yükseköğretim istatistikleri raporları (2000–2010). https://www.yok.gov.tr
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Articles
Authors

Aslı Merve Ala 0000-0003-2467-6075

Meryem Özturan Sağırlı 0000-0002-5259-3421

Publication Date June 29, 2025
Submission Date April 21, 2025
Acceptance Date June 2, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Ala, A. M., & Özturan Sağırlı, M. (2025). Matematik Eğitimi Hakkında Betimsel İçerik Analizi Yapan Araştırmalara Yönelik Bir İçerik Analiz. Turkish Academic Research Review, 10(2), 445-470. https://doi.org/10.30622/tarr.1675826

Turkish Academic Research Review 
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.