2013'ten Günümüze Okul Öncesi Eğitim Programlarının Karşılaştırmalı Analizi
Year 2025,
Volume: 5 Issue: 1, 99 - 117, 31.05.2025
Damla Ündan Keser
,
Fatma Özge Ünsal Aksebzeci
,
Seyfi Kenan
Abstract
Amaç: Bu araştırma, “Türkiye Yüzyılı” başlığı ile hazırlanan Maarif Model Okul Öncesi Eğitim Programı’nın (TYMM) 2013 Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Okul Öncesi Eğitim Programı ve 2024 yılında Güncellenen Okul Öncesi Eğitim Programı arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem ve Araçlar: Nitel araştırma yöntemi kapsamında gerçekleştirilen çalışmada, durum çalışması desenlerinden doküman analizi ile veriler toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiş ve programlar arasındaki yapısal ve kavramsal farklılıklar tartışılmıştır.
Sonuçlar: Araştırma bulguları, tüm programların ortak noktası olarak çocuk merkezli bir eğitim anlayışın benimsendiği gösterirken TYMM programında 21. yüzyıl becerilerine ve değerler eğitimine daha fazla vurgu yaptığı yönünde bulgular elde edilmiştir. Bununla birlikte kazanımların ve değerlendirme süreçlerinin MEB 2013 ve MEB 2024 programlarından farklılık gösterdiği belirlenmiştir. MEB 2013 ve MEB 2024 programlarının genel yapısı, kullanılan kavramlar ve değerlendirme süreçleri benzerlik taşırken TYMM programının bu alanlarda özgün bir yaklaşım sunduğu ortaya koyulmuştur.
Thanks
Makalenin hazırlanma aşamasında emeği geçen Doç. Dr. Akif PAMUK'a, Doç. Dr. Fatma Özge ÜNSAL AKSEBZECİ'ye ve sayın dekanımız Prof. Dr. Seyfi KENAN'a gönülden şükranlarımı sunuyorum.
Beni hırslandıran her şeye ve yılmadığım için kendime teşekkür ederim.
References
- AÇEV. (2020). Anne Çocuk Eğitim Vakfı yıllık raporu. İstanbul: AÇEV Yayınları.
- Aral, N. ve Kadan, G. (2018). 2013 okul öncesi programının değeler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2(1). 113-131.
- Ayyıldız, E., ve Üzümcü, Ö. (2016). Uluslararası eğitimde bir seçenek: Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı (IBPYP). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 64-73.
- Başaran, S. T. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 51(2). 1-38.
- Creswell, J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications
- Durmuşoğlu M. C. (2022). MEB 2002, 2006 ve 2013 okul öncesi eğitim programlarının aile katılımı ve değerlendirme uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 37(2). 654-668.
- Duyul, S., Duyul, Y., Kesman, M. ve Kesman, M. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli konusunda öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi. 5(3). 20262.
- Edwards, C. P. (2002). Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori and Reggio Emilia. Early Childhoos Research and Practise. 4(1).
- Ertürk, S. (1984). Eğitimde Program Geliştirme. 5. Baskı. Ankara: Yelkentepe Yayınları
- Hargrave, J. (2013). A thesis submitted to the faculty of the University of North Carolina at Chapel Hill in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master’s in Education (Early Childhood, Special Education, and Literacy) in the Department of Education.Chapel Hill.
- Heckman, J. J. (2006). The economics of investing in children. Science, 312(5782), 1900-1902.
- International Baccalaurate Organisation (2023). Primary Years Programme. Erişim adresi: https://www.ibo.org
- Kıncal, R. Y. (2002). Değerler Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Koçak, N. (1998). High Scope okul öncesi eğitim programı ve Türkiye’deki okul öncesi eğitim uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğiitm Bilimleri Kongresi Cilt II. 697-704.
- Korkmaz, H. İ. ve Pekdoğan, S. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14(37). 59-72.
- Krippendorf, K. (2004), Content Analysis: An Introduction to its: Methodology, Sage Publications.
- Kuhlemann, G. ve Brühlmeier, A. (2002). Johann Heinrich Pestolozzi. Schneider-Verlag.
- Küçükturan, A. G., Altun A. ve Akbaba, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Studies. 6(7). 783-801.
- Millî Eğitim Bakanlığı (1953). 5. Millî Eğitim Şûrası. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1989). Okul Öncesi Eğitim Programı. MEB Yayınları
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1994). Kreş programı. Milli Eğitim Basımevi.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2002). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul. YA-PA Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024a). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024b). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Mutlu, B., Ergişi, A., Ayhan, A. B., Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde Montessori eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi.1(3). 113-128.
- Montessori, M. (1997). Çocuk eğitimi. (Çev: Güler Yücel). (5. Baskı). Ankara: Özgür Yayıncılık.
- OECD (2023), Bir Bakışta Eğitim 2023: OECD Göstergeleri, OECD Yayıncılık, Paris,https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
- Oğuz, V. ve Akyol, A. K. (2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15(1). 243-245.
- Oktay, A. (1987). Okul öncesi eğitimde çağdaş bir yaklaşım: Montessori yöntemi.Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, 62-69. Ya-Pa Yayınları.
- Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. (5. baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları. Uluslararası Türk Eğitim Derneği Dergisi. 1(1). 63-73.
- Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. (2000). From Neurons to Neighborhoods: The Science of Early Childhood Development. National Academy Press.
- Türk Eğitim Derneği. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni ve Taslak Öğretim Programlarına İlişkin Değerlendirmeler. https://www.tedmem.org/yazilar-detay/turkiye-yuzyili-maarif-modeli-degerlendirmeleri
- Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları
Comparative Analysis of Preschool Education Programs from 2013 to the Present
Year 2025,
Volume: 5 Issue: 1, 99 - 117, 31.05.2025
Damla Ündan Keser
,
Fatma Özge Ünsal Aksebzeci
,
Seyfi Kenan
Abstract
Purpose: This study aims to analyze the similarities and differences between the Maarif Model Preschool Education Program (TYMM) prepared under the title “Turkey Century” and the 2013 Ministry of National Education (MoNE) Preschool Education Program and the Preschool Education Program updated in 2024.
Method and Materials: In the study, which was conducted within the scope of qualitative research method, data were collected through document analysis, one of the case study designs. The collected data were analyzed by content analysis method and the structural and conceptual differences between the programs were discussed.
Results: The findings indicate that while all programs adopt a child-centered education approach, the TYMM program places greater emphasis on 21stcentury skills and values education. Although the MoNE 2013 and MoNE 2024 programs share a similar structure and assessment process, the TYMM program demonstrates a distinctive approach in these areas.
References
- AÇEV. (2020). Anne Çocuk Eğitim Vakfı yıllık raporu. İstanbul: AÇEV Yayınları.
- Aral, N. ve Kadan, G. (2018). 2013 okul öncesi programının değeler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2(1). 113-131.
- Ayyıldız, E., ve Üzümcü, Ö. (2016). Uluslararası eğitimde bir seçenek: Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı (IBPYP). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 64-73.
- Başaran, S. T. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 51(2). 1-38.
- Creswell, J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications
- Durmuşoğlu M. C. (2022). MEB 2002, 2006 ve 2013 okul öncesi eğitim programlarının aile katılımı ve değerlendirme uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 37(2). 654-668.
- Duyul, S., Duyul, Y., Kesman, M. ve Kesman, M. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli konusunda öğretmen görüşleri. Ulusal Eğitim Dergisi. 5(3). 20262.
- Edwards, C. P. (2002). Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori and Reggio Emilia. Early Childhoos Research and Practise. 4(1).
- Ertürk, S. (1984). Eğitimde Program Geliştirme. 5. Baskı. Ankara: Yelkentepe Yayınları
- Hargrave, J. (2013). A thesis submitted to the faculty of the University of North Carolina at Chapel Hill in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master’s in Education (Early Childhood, Special Education, and Literacy) in the Department of Education.Chapel Hill.
- Heckman, J. J. (2006). The economics of investing in children. Science, 312(5782), 1900-1902.
- International Baccalaurate Organisation (2023). Primary Years Programme. Erişim adresi: https://www.ibo.org
- Kıncal, R. Y. (2002). Değerler Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Koçak, N. (1998). High Scope okul öncesi eğitim programı ve Türkiye’deki okul öncesi eğitim uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğiitm Bilimleri Kongresi Cilt II. 697-704.
- Korkmaz, H. İ. ve Pekdoğan, S. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14(37). 59-72.
- Krippendorf, K. (2004), Content Analysis: An Introduction to its: Methodology, Sage Publications.
- Kuhlemann, G. ve Brühlmeier, A. (2002). Johann Heinrich Pestolozzi. Schneider-Verlag.
- Küçükturan, A. G., Altun A. ve Akbaba, S. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimin geliştirilmesine yönelik uygulamalar. The Journal of Academic Social Studies. 6(7). 783-801.
- Millî Eğitim Bakanlığı (1953). 5. Millî Eğitim Şûrası. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1989). Okul Öncesi Eğitim Programı. MEB Yayınları
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (1994). Kreş programı. Milli Eğitim Basımevi.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2002). 36-72 Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul. YA-PA Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024a). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024b). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
- Mutlu, B., Ergişi, A., Ayhan, A. B., Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde Montessori eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi.1(3). 113-128.
- Montessori, M. (1997). Çocuk eğitimi. (Çev: Güler Yücel). (5. Baskı). Ankara: Özgür Yayıncılık.
- OECD (2023), Bir Bakışta Eğitim 2023: OECD Göstergeleri, OECD Yayıncılık, Paris,https://doi.org/10.1787/e13bef63-en.
- Oğuz, V. ve Akyol, A. K. (2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15(1). 243-245.
- Oktay, A. (1987). Okul öncesi eğitimde çağdaş bir yaklaşım: Montessori yöntemi.Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, 62-69. Ya-Pa Yayınları.
- Oktay, A. (2004). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. (5. baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları. Uluslararası Türk Eğitim Derneği Dergisi. 1(1). 63-73.
- Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. (2000). From Neurons to Neighborhoods: The Science of Early Childhood Development. National Academy Press.
- Türk Eğitim Derneği. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni ve Taslak Öğretim Programlarına İlişkin Değerlendirmeler. https://www.tedmem.org/yazilar-detay/turkiye-yuzyili-maarif-modeli-degerlendirmeleri
- Yıldırım, A.ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları