Öğretmenlerin beceriye yönelik pedagojik alan bilgisi düzeylerinin belirlenmesi önemlidir. Bu çalışma, öğretmenlerin girişimcilik pedagojik alan bilgi düzeylerinin ve alt bileşenlerinin okul türü, mesleki deneyim, mezun oldukları fakülte, branş, cinsiyet ve öğrenim durumu değişkenlerine göre değişimini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış 5 boyut ve 24 maddeden oluşan "Girişimcilik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği" uygulanmıştır. Ölçek uygulamasına sınıf ve fen bilimleri branşlarından toplam 341 öğretmen gönüllü katılım sağlamıştır. Girişimcilik pedagojik alan bilgisi, tüm bağımsız değişkenlerde anlamlı farklılaşma göstermemiştir. Alt bileşenlerden girişimcilik bilgisi, girişimcilik alan bilgisi ve alan bilgisi bazı bağımsız değişkenlere göre anlamlı farklılaşma göstermiştir. Gelecek çalışmalarda öğretmenlerin girişimcilik pedagojik alan bilgi düzeyleri farklı bölge, aile kökeni, sınıf ortamları vb. farklı değişkenlere göre araştırılabilir. Girişimcilik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği aday fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerine uygulanabilir.
It is important to determine teachers' pedagogical content knowledge levels regarding the skill. This study was conducted to examine the changes in teachers' entrepreneurship pedagogical content knowledge levels and subcomponents in terms of school type, professional experience, faculty they graduated from, branch, gender and educational level. The survey method, which is one of the quantitative research methods, was used in the research. "Entrepreneurship Pedagogical Content Knowledge Scale", which consisted of five dimensions and 24 items with proven validity and reliability, was used in the research. A total of 341 teachers, including primary school and science teachers, voluntarily participated in the scale application. Entrepreneurship pedagogical content knowledge did not show significant differences in all independent variables. It was found that entrepreneurship knowledge, entrepreneurship content knowledge and content knowledge differed significantly in terms of some independent variables from the sub-components. Teachers' entrepreneurship pedagogical content knowledge levels can be studied in terms of different variable such as their region, family origin, classroom environment. Entrepreneurship pedagogical content knowledge scale can be applied to candidate science and primary school teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators, Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 6, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | March 8, 2024 |
Acceptance Date | September 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 1 |