İnternet teknolojilerinin yaygınlaşmasıyla birlikte kullanıcılar için teknolojinin olumlu yönleri yanında birtakım riskler de oluşmuştur. Bu risklerden biri ve en önemlisi siber zorbalıktır. Teknoloji kullanımının yaygınlaşması ile çocuk ve ergenler arasında hem siber zorbalık yapma hem de siber mağduriyet oranları önemli ölçüde artmıştır. Bu durum siber zorbalığı önleme ve müdahale etme konusunda yurt içi ve yurt dışında birçok araştırmaya esin kaynağı olmuştur. Bu araştırmada okullarda siber zorbalığın yaygınlaşması sonucu Türkiye’de 2015-2024 yılları arasında hakemli dergilerde yayımlanmış makaleler ile YÖK Tez’de açık erişime sahip olan yüksek lisans ve doktora tezleri taranarak “Siber Zorbalığı Önlemeye ve Müdahale Etmeye Yönelik Eğitim/Psikoeğitim Programları” veri kaynağı olarak kullanılmış ve değerlendirilmiştir. Çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda yapılan alanyazın taraması sonucunda belirli ölçütlere uygun olan beş bilimsel makale, iki yüksek lisans ve üç doktora tezi çalışmanın veri kaynağı olarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonrasında siber zorbalığı önlemeye ve müdahale etmeye yönelik olarak geliştirilen ve uygulanan eğitim/psikoeğitim programlarının siber zorbalığı önleme ve müdahale etme konusunda etkili sonuçlara ulaştıkları görülmüştür.
With the spread of Internet technologies, some risks have also emerged for users, as well as the positive aspects of technology. One of the most significant of these risks is cyberbullying. With the widespread use of technology, both the rates of cyberbullying among children and adolescents and the rates of those victimized by cyberbullying have significantly increased. This situation has made the prevention and intervention in cyberbullying a crucial area of focus. As a result of widespread of cyberbullying, in the research, peer-reviewed articles published in academic journals and master's and doctoral theses available in the YÖK Thesis Center between 2015-2024 were reviewed, and “Edicational/Psychoeducational Programs Developed to Prevent and Intervene Cyberbullying” were used as data and evaluated. Document analysis was used in the study. Accordingly, five scientific articles, two master's theses, and three doctoral dissertations meeting specific criteria were identified as data sources. Subsequent analyses demonstrated that educational/psychoeducational programs developed and implemented to prevent and intervene in cyberbullying achieved effective results in addressing cyberbullying.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 21, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | May 27, 2024 |
Acceptance Date | August 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 1 |