Araştırmada, sözlü ve tekerlemeli geleneksel çocuk oyunlarının okul öncesi dönem çocuklarının sesbilgisel farkındalık becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel verilerden yararlanılan araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Sivas ili Merkez ilçesindeki Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir anaokulunda okul öncesi eğitimi alan 16’sı deney, 15’i kontrol grubundan olmak üzere toplam 31 çocuk çalışma grubunu meydana getirmiştir. Çocuklara Yönelik Bilgi Formu ve Erken Okuryazarlık Becerilerini Değerlendirme Aracı’nın Sesbilgisel Farkındalık Becerilerini Değerlendirme Alt Testi veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T Testi ve Bağımlı Örneklem T Testi kullanılmıştır. Etki büyüklüğünün hesaplanmasında ise Cohen d formülü kullanılmıştır. Yapılan ön testler, uygulama öncesinde deney grubundaki çocuklar ile kontrol grubundaki çocukların sesbilgisel farkındalık becerilerinin benzer düzeyde olduğunu göstermiştir. Son testlerin sonucunda, sözlü ve tekerlemeli geleneksel çocuk oyunlarını oynayan deney grubundaki çocukların sesbilgisel farkındalık becerilerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı, kontrol grubundaki çocukların ise sesbilgisel farkındalık becerilerinde anlamlı düzeyde bir farklılığın meydana gelmediği, deney grubu ile kontrol grubundaki çocukların SFBDAT’den aldıkları puanların orta düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Kalıcılık testlerinin sonucunda sözlü ve tekerlemeli geleneksel çocuk oyunlarının deney grubundaki çocukların sesbilgisel farkındalık becerileri üzerindeki etkisinin devam ettiği saptanmıştır.
The aim of this study was to examine the effects of traditional children’s word-based games and nursery rhymes on the phonological awareness skills of preschool children. Utilizing quantitative data, the study adopted a quasi-experimental pre-test–post-test control group design. The study group consisted of 31 children receiving preschool education at a kindergarten affiliated with the Ministry of National Education in the central district of Sivas during the 2021–2022 academic year. Of these, 16 were assigned to the experimental group and 15 to the control group. Data were collected using the Children's Information Form and the Phonological Awareness Skills Assessment Subtest of the Early Literacy Skills Assessment Tool. For data analysis, both Independent Samples t-Test and Paired Samples t-Test were employed, and effect size was calculated using Cohen’s d. The pre-test results indicated that the phonological awareness skills of the experimental and control groups were at similar levels prior to the intervention. The post-test results revealed a statistically significant improvement in the phonological awareness skills of the children in the experimental group, who participated in traditional word-based games and rhymes. In contrast, no significant difference was observed in the control group. Furthermore, the difference in scores between the experimental and control groups on the Phonological Awareness Skills Assessment Subtest was found to be of moderate effect size. Retention test results indicated that the positive effect of traditional children’s games and rhymes on the phonological awareness skills of the children in the experimental group persisted over time.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 18, 2025 |
Acceptance Date | April 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 1 |