Çevrim İçi Tasarım Temelli Etkinliklerle Zenginleştirilen STEM Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri
Year 2025,
Volume: 23 Issue: 2, 1400 - 1435
Selda Demirezen
,
Ergin Hamzaoğlu
Abstract
Bu araştırmanın amacı çevrim içi tasarım temelli etkinliklerle zenginleştirilen STEM uygulamalarına ilişkin öğrencilerin görüşlerini incelemek ve 21. yüzyıl becerileri çerçevesinde değerlendirmektir. 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara'da bir devlet ortaokulunun 7. sınıfına devam eden 17 öğrenci çevrim içi tasarım temelli etkinliklerle zenginleştirilen STEM uygulamalarına katılmıştır. Çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum (örnek olay) çalışması kullanılmıştır. Kuvvet ve Enerji ünitesi için 5E öğrenme modeline entegre edilmiş ve çevrim içi tasarım temelli etkinliklerle zenginleştirilmiş dört adet STEM ders planı hazırlanmış ve planlar çalışma grubuna uygulanmıştır. Çalışmada dijital hale getirilmiş faaliyet değerlendirme formu her etkinlik sonunda öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Elde edilen nitel veriler betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre yapılan uygulamanın öğrencilerin 21. yüzyıl becerileri gelişimlerine katkıda bulunduğu belirlenmiştir. Eş zamanlı ve eş zamansız etkinliklerin dâhil edildiği zenginleştirilmiş STEM uygulamalarının, öğrencilerin farklı becerilerindeki gelişimlerine yönelik araştırmalar yapılması önerilmektedir.
References
- Abouhashem, A., Abdou, R., Bhadra, J., Santhosh, M., Ahmad, Z., & Al-Thani, N. (2021). A distinctive method of online interactive learning in STEM education. Sustainability, 13(24), 1-17. https://doi.org/10.3390/su132413909
- Abouhashem, A., Abdou, R. M., Bhadra, J., Siby, N., Ahmad, Z., & Al-Thani, N. J. (2021). COVID-19 ınspired a STEM-based virtual learning model for middle schools—a case study of Qatar. Sustainability, 13(5), 1-24. https://doi.org/10.3390/su13052799
- Ahzari, S. & Asrizal, A. (2023). Developing STEM-integrated interactive multimedia to improve students' data literacy and technology literacy. Journal of Exact Education, 7(1), 63-73. https://doi.org/10.24036/jep/vol7-iss1/737
- Aini, M. & Aini, M. (2023). Enhancing creative thinking and communication skills through engineering design process (EDP) learning model: A case study. BIOEDUKASI, 21(1), 21-27. https://doi.org/10.19184/bioedu.v21i1.38022
- Akgündüz, D. (2018). Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulamada STEM eğitimi. Anı.
- Akgündüz, D. & Akpınar, B. C. (2018). Okul öncesi eğitiminde fen eğitimi temelinde gerçekleştirilen STEM uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli açısından değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim, 32(1), 1-26.
- Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M., Kaplan-Sayı, A., & Türk, Z. (2015). STEM Eğitimi Çalıştay Raporu: Türkiye’de STEM Eğitimi Üzerine Kapsamlı Bir Değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi.
- Ali, F. (2018). Model-making to boost creative thinking in the design studio. Cihan University-Erbil Scientific Journal, 2, 232-248. https://doi.org/10.24086/cuesj.si.2018.n1a28
- Amelia, R. & Santoso, S. (2021). 21st century skills in project based learning ıntegrated STEM on science subject: A systematic literature review. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 529, 583-590. https://doi.org/10.2991/ASSEHR.K.210421.085
- Amri, M., Prima, E., Winarno, N., & Mohamad, M. (2024). STEM learning with a simple hydraulic pump project to improve student communication and collaboration skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 13(3), 391-400. https://doi.org/10.15294/4qq3ps23
- Arat, T. & Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
- Aydın, E. & Karslı-Baydere, F. (2019). Yedinci sınıf öğrencilerinin STEM etkinlikleri hakkındaki görüşleri: Karışımların ayrıştırılması örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 35-52. https://doi.org/10.7822/omuefd.439843
- Bakar, M. H. D. & Çiftçi, B. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının incelenmesi: Nevşehir ili örneği. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 44-61.
- Balçın, M. D. & Yıldırım, M. (2021). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersi STEM çalışmalarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 307-341. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.660695
- Baterna, H., Mina, T., & Rogayan, D. (2020). Digital literacy of STEM senior high school students: basis for enhancement program. International Journal of Technology in Education (IJTE), 3(2), 105-117. https://doi.org/10.46328/IJTE.V3I2.28
- Benli-Özdemir, E. (2021). Views of science teachers about online STEM practices during the COVID-19 period. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 854-869. https://ijci.globets.org/index.php/IJCI/article/view/620/277 sayfasından erişilmiştir.
- Beuchot, A. & Bullen, M. (2005). Interaction and interpersonality in online discussion forums. Distance Education, 26(1), 67-87. https://doi.org/10.1080/01587910500081285
- Bozkurt-Altan, E. (2017). Tasarım temelli öğrenme ve probleme dayalı STEM uygulamaları. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi içinde (s. 165- 168). Pegem.
- Brown, T. & Katz, B. (2011). Change by design. Journal of Product Innovation Management, 28(3), 381–383. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00806.x
- Chasokela, D. (2025). Role of technology integration in the development of 21st-century skills STEM university in Zimbabwe. Journal of Research in Education and Pedagogy, 2(1), 124-135. https://doi.org/10.70232/jrep.v2i1.36
- Chirikov, I., Semenova, T., Maloshonok, N., Bettinger, E., & Kizilcec, R. (2020). Online education platforms scale college STEM instruction with equivalent learning outcomes at lower cost. Science Advances, 6(15), 1-10. https://doi.org/10.1126/sciadv.aay5324
- Choi, Y. & Hong, S. H. (2013). The development and application effects of STEAM program about 'world of small organisms' unit in elementary science. Elementary Science Education, 32(3), 361-377.
- Çelik, B., Günşen, G., Genek, S. E., & Uyanık, G. (2025). Early childhood STEM education research in Türkiye: A meta-synthesis study. Educational Academic Research(56), 144-155. https://doi.org/10.33418/education.1416764
- Çorlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers for the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
- Damar, A., Durmaz, C., & Önder, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin FETEMM uygulamalarına yönelik tutumları ve bu uygulamalara ilişkin görüşleri. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 1(1), 47-65.
- Demirel, F. (2022). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl beceri düzeyleri, fen başarıları ve fen dersine yönelik motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Dominguez, C., Nascimento, M., Payan-Carreira, R., Cruz, G., Silva, H., Lopes, J., Morais, M., & Morais, E. (2015). Adding value to the learning process by online peer review activities: Towards the elaboration of a methodology to promote critical thinking in future engineers. European Journal of Engineering Education, 40(5), 573-591. https://doi.org/10.1080/03043797.2014.987649
- Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the United States. 6th Biennial International Conference on Technology Education Research içinde (s. 1-8). Queensland.
- Duruhan, K. & Çapuk, S. (2011). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin materyal tasarımında yaratıcılıklarının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 21-46. https://doi.org/10.14520/adyusbd.133
- Ergin, İ. (2006). Fizik eğitiminde 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve hatırlama düzeyine etkisine bir örnek: “İki boyutta ateş hareketi”. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Eroğlu, S. & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
- Fitria, D., Asrizal, A., & Lufri, L. (2025). Enhancing 21st-century skills through blended problem-based learning with ethnoscience ıntegration: a mixed-methods study in ındonesian junior high schools. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 24(1), 464-480. https://doi.org/10.26803/ijlter.24.1.23
- Göçer, A. (2020). Uzaktan öğretimde senkron (eş zamanlı) derslerle eşgüdümlü asenkron (eş zamansız) etkinliklerin planlanıp uygulanmasında bütünleyici çalışmalar/tamamlayıcı görevler. Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 1(1), 91-96. https://doi.org/10.29329/jirte.2020.321.8
- Gulab, F. & Khokhar, A. J. (2024). Stumbling blocks of teachers while supporting the learning of students: Observations from case study research. Voyage Journal of Educational Studies, 4(2), 96–110. https://doi.org/10.58622/vjes.v4i2.133
- Hang, B. T. T. (2024). Developing creative thinking in STEM education through design-based learning. VNU Journal of Science: Education Research, 40(2), 18-30. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4888
- Hong, H., Lin, P., Chen, B., & Chen, N. (2018). Integrated STEM learning in an idea-centered knowledge-building environment. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(1), 63-76. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0409-y
- İrfanoğlu, M. İ. & Akgün, F. (2025). Investigation of postgraduate theses on the effects of stem/steam and robotic coding applications on 21st century learning and innovation skills. Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education Journal, 7(1), 87-108. https://doi.org/10.38151/akef.2025.15
- Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone. Cooperative, competitive and individualistic learning (5. b.). Allyn & Bacon.
- Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2017). The use of cooperative procedures in teacher education and professional development. Journal of Education for Teaching, 43(3), 284–295. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1328023
- Jiang, C. & Pang, Y. (2023). Enhancing design thinking in engineering students with project‐based learning. Computer Applications in Engineering Education, 31(4), 814-830. https://doi.org/10.1002/cae.22608
- Karakaya, F., Yantırı, H., Yılmaz, G., & Yılmaz M. (2019). İlkokul öğrencilerinin STEM etkinlikleri hakkında görüşlerinin belirlenmesi: 4. sınıf örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 1-14.
- Katzenbach, J. R. & Smith, D. K. (2009). The discipline of teams. Harvard Business Review, 71(2), 111-120.
- Kim, S., Raza, M., & Seidman, E. (2019). Improving 21st-century teaching skills: The key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117. https://doi.org/10.1177/1745499919829214
- Kotluk, N. & Kocakaya, S. (2015). 21.yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363.
- Kösterelioğlu, İ. & Çelen, Ü. (2016). Öz değerlendirme yönteminin etkililiğinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 15(2), 671-681, https://doi.org/10.17051/io.2016.44304
- Kurudayı, M. & Tüzel, S., (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 28(28), 283-298.
- Lavi, R., Tal, M., & Dori, Y. J. (2021). Perceptions of STEM alumni and students on developing 21st century skills through methods of teaching and learning. Studies in Educational Evaluation, 70(4), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101002
- Markham, A. (2004). Internet communication as a tool for qualitative research. D. Silvan (Ed.), Qualitative resarch: Theory, method and practices içinde (s. 95-124). Sage
- MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- MEB. (2018a). Fen Bilimleri Dersi (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- MEB. (2018b). Dünyada eğitim trendleri ve ülkemizde STEM öğrenme etkinlikleri: MEB K12 okulları örneği. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
- MEB. (2019). Kazanım merkezli STEM uygulamaları. Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü. https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_01/29164143_STEM_KitapYk.pdf sayfasından erişilmiştir.
- MEB. (2023). 21 Yüzyıl Becerileri ve Değerlere Yönelik Araştırma Raporu. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2024a). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. MEB.
- MEB. (2024b). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Fen Bilimleri Dersi (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- Mehalik, M., Doppelt, Y., & Schunn, C. D. (2008). Middle school science through design based learning versus scripted inquiry: Better overall science concept learning and equity gap reduction. Journal of Engineering Education, 97(1), 71-85. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2008.tb00955.x
- Mnguni, L. & Mokiwa, H. (2020). The integratıon of online teaching and learnıng in STEM education as a response to the Covid-19 pandemic. Journal of Baltic Science Education, 19, 1040-1042. https://doi.org/10.33225/JBSE/20.19.1040
- Moore, M. G. (2007). The theory of transactional distance. M. G. Moore (Ed.), Handbook of distance education (2. b.) içinde (s. 89-104). Erlbaum.
- OECD. (2000). Literacy in the Information Age: Final Report of the International Adult Literacy Survey. https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/41529765.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Owens, A. D. & Hite, R. L. (2020). Enhancing student communication competencies in STEM using virtual global collaboration project based learning. Research in Science & Technological Education, 40, 76-102.
- Özçelik, A. & Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 334-351. https://doi.org/10.24315/trkefd.331579
- P21. (2019). Framework for 21st century learning. https://www.battelleforkids.org/networks/p21/ frameworks-resources sayfasından erişilmiştir.
- Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
- Pekbay, C., Saka, Y., & Kaptan, F. (2020). Ortaokul öğrencilerinin yeşil mühendislik STEM etkinlikleri ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 840-857. https://doi.org/10.17679/inuefd.684513
- Prastiyo, S. S. & Navisha, V. O. (2025). Adapting curriculum and materials for distance learning: strategies for effective distance education. Journal of Technology, Education &Teaching, 1(2), 90–96. https://doi.org/10.62734/jtech.v1i2.420
- Putra, P. D. A., Sulaeman, N. F., Supeno, & Wahyuni, S. (2021). Exploring students' critical thinking skills using the engineering design process in a physics classroom. The Asia-Pacific Education Researcher, 32(1), 141–149. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00640-3
- Qerimi, G., Jahiri, M., Ujkani, B., & Zeneli, A. (2023). Media literacy and young people's digital skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 18(7), 50-61. https://doi.org/10.3991/ijet.v18i07.37081
- Qian, M. & Clark, K. (2016). Game-based learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023
- Ramesh, M. R. (2025). Promoting lifelong learning skills through STEAM. S. K. Behera, A. Sorayyaei-Azar, S. Curle, & J. G. Dials (Ed.), Transformative approaches to STEAM integration in modern education içinde (s. 103–136). IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-7408-5.ch005
- Riwayatiningsih, R. & Sulistyani, S. (2020). The implementation of synchronous and asynchronous elanguage learning in EFL setting: A case study. Jurnal Basıs, 7(2), 309-318.
- Roberts, T., Maiorca, C., Jackson, C., & Mohr-Schroeder, M. (2022). Integrated STEM as problem-solving practices. Investigations in Mathematics Learning, 14, 1-13. https://doi.org/10.1080/19477503.2021.2024721
- Salas, E., Sims, D. E., & Burke, C. S. (2005). Is there a “big five” in teamwork? Small Group Research, 36(5), 555-599. http://dx.doi.org/10.1177/1046496405277134
- Sarı, U. (2021). Dijital/sanal okul dışı öğrenme ortamlarında STEM eğitimi. B. Bakioğlu & M. Çevik (Ed.), Okul dışı ortamlarda STEM eğitimi içinde (s. 17-44). Nobel.
- Saylan-Kırmızıgül, A. (2021). Uzaktan eğitimde mühendislik temelli STEM uygulamaları. A. Yılmaz, B. Ertuğrul-Akyol, & M. N. Aydede (Ed.), Uzaktan eğitim sürecinde örnek etkinliklerle STEM uygulamaları içinde (s. 217-231). Nobel.
- Selvi, M. & Yıldırım, B. (2017). STEM öğretme-öğrenme modelleri: 5E öğrenme modeli, proje tabanlı öğrenme ve STEM SOS modeli. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi içinde (s. 203-236). Pegem.
- Seymour, W. S. (2001). In the flesh or online? Exploring qualitative research methodologies. Qualitative Research, 1(2), 147-168. https://doi.org/10.1177/146879410100100203
- Sharma, L. R. (2024). Overcoming challenges: Strategies for success in the 21st century STEM education. Nepal Journal of Multidisciplinary Research, 7(4), 61–75. https://doi.org/10.3126/njmr.v7i4.73786
- Skakov, M., Ramankulov, S., Nurizinova, M., Kurbanbekov, B., & Dossymov, Y. (2025). Using digital tools in STEM education and the impact on student creativity in the field of tribology. International Journal of Evaluation and Research in Education, 14(1), 589-597. http://doi.org/10.11591/ijere.v14i1.30220
- Skliarova, I., Meireles, I., Martins, N., Tchemisova, T., & Cação, I. (2022). Enriching traditional higher STEM education with online teaching and learning practices: Students’ perspective. Education Sciences, 12, 1-19. https://doi.org/10.3390/educsci12110806
- Skliarova, I., Meireles, I., Tchemisova, T., Cação, I., & Martins, N. (2023). Teachers’ appreciation of benefits and shortcomings of online and blended higher STEM education. Education Sciences, 13(4), 1-21. https://doi.org/10.3390/educsci13040338
- Smith, J. (2022). The role of research in design thinking. Journal of Design Research, 15(3), 45-60.
- Su, Y., Chang, C., Wang, C., & Lai, C. (2022). A study of students’ learning perceptions and behaviors in remote STEM programming education. Frontiers in Psychology, 13, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.962984
- Şen, A. İ. (2019). Okul dışı öğrenme nedir? A. İ. Şen (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları içinde (s. 1-20). Pegem.
- Taştan-Akdağ, F. & Güneş, T. (2017). Science high school students and teachers’ opinions about The STEM Applications on the subject of energy. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1643-1656. https://doi.org/10.24289/ijsser.337238
- Tatlı, C. (2022). Uzaktan eğitim ve STEM. B. Yıldırım (Ed.), STEM eğitimi el kitabı teoriden pratiğe içinde (s. 37-51). Nobel.
- TeachEngineering. (2021). Engineering design process. https://www.teachengineering.org/ k12engineering/designprocess sayfasından erişilmiştir.
- Tekin-Poyraz, G. (2018). STEM eğitimi uygulamasında Kayseri ili örneğinin incelenmesi ve uzaktan STEM eğitiminin uygulanabilirliği. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Tezel, Ö. & Yaman, H. (2017). FeTeMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135-145. https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/116393/makaleler/6/1/arastirmaxfetemm-egitimine-yonelik-turkiyede-yapilan-calismalardan-bir-derleme.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Toomey, A. & Tan, J. (2018). Interrogating D-Stem: A design-led approach to STEM innovation. ICERI2018 Proceedings içinde (s. 2964-2969). IATED. https://doi.org/10.21125/iceri.2018.1665
- Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons.
- Türkücü, T. & Börklü, H. R. (2018). Tersine mühendislik yaklaşımına dayalı yeni bir imalat için tasarım işlem modeli. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 6(1), 91-104. https://doi.org/10.29109/http-gujsc-gazi-edu-tr.327479
- Urdan, T. A. & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-Learning: Exploring a new frontier. WR Hambrecht+Co.
- Uyanık, S. (2021). Ortaokul öğrencilerine sosyobilimsel konu temelli çevrim içi STEM eğitimine yönelik örnek bir tasarım geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Uyanık, S., Özakdağ, A., & Yıldırım, M. (2022). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarında yer alan STEM etkinliklerinin yeterliliklerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(13), 266-302. https://doi.org/10.21733/ibad.1124428
- Ültay, N., Emeksiz, N., & Durmuş, R. (2020). STEAM yaklaşımına ilişkin örnek bir uygulama ve uygulama hakkında öğrenci görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 1-17.
- Ültay, N., Zıvalı, A., Yılmaz, H., Bak, H., Yılmaz, K., Topatan, M., & Kara, P. (2020). STEM-focused activities to support student learning in primary school science. Journal of Science Learning, 3(3), 156-164. https://doi.org/10.17509/jsl.v3i3.23705
- Wardani, D., Kelana, J., & Jojo, Z. (2021). Communication skills profile of elementary teacher education students in STEM-based natural science online learning. Profesi Pendidikan Dasar, 8(2), 98-108. https://doi.org/10.23917/ppd.v8i2.13848
- Wendell, K. B. (2008). The theoretical and empirical basis for design-based science instruction for children. Tufts University.
- Whitney-Smith, R., Hurrell, D., & Day, L. (2022). The role of mathematics education in developing students 21st century skills, competencies and STEM capabilities. N. Fitzallen, C. Murphy, V. Hatisaru, & N. Maher (Ed.), Proceedings of the 44th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia içinde (s. 554‒561). MERGA. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED623713.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Widiastuti, I., Oktavia, S., Lukad, V., & Sutrisno, P. (2022). Analysis of student communication skills in STEM learning using engineering design process. 12th Annual International Conference on Industrial Engineering and Operations Management içinde (s. 5212-5219). IEOM Society International. https://doi.org/10.46254/an12.20221054
- Yang, D. & Baldwin, S. J. (2020). Using technology to support student learning in an
integrated STEM learning environment. International Journal of Technology in Education
and Science, 4(1), 1-11.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
- Yıldırım, B. (2016). 7. sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Yıldırım, B. & Selvi, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 47-54. https://doi.org/10.18506/anemon.471037
- Yıldırım, H. & Gelmez-Burakgazi, S. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi konusunda yapılan çalışmalar üzerine bir araştırma: Meta-sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 291-314. https://doi.org/10.9779/pau
- Yıldız, M. & Ecevit, T. (2024). Impact of STEM on primary school students' 21st century skills, NOS, and learning experiences. Asian Journal of Instruction, 12(2), 21-37. https://doi.org/10.47215/aji.1395298
- Yin, R. K. (1984). Case study research: Design and methods. Sage.
- Zambrano-Ramírez, J., Kirschner, F. C., Sweller, J., & Kirschner, P. A. (2019). Effects of prior knowledge on collaborative and individual learning. Learning and Instruction, 63, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.05.011
- Zhong, B., Liu, X., & Li, X. (2024). Effects of reverse engineering pedagogy on students’ learning performance in STEM education: The bridge-design project as an example. Heliyon, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24278
Student Views on STEM Implementations Enriched with Online Design Based Activities
Year 2025,
Volume: 23 Issue: 2, 1400 - 1435
Selda Demirezen
,
Ergin Hamzaoğlu
Abstract
The aim of this research is to investigate students' opinions on STEM applications enriched with online design-based activities and to evaluate them within the framework of 21st century skills. In the spring term of the 2022-2023 academic year, 17 students from the the 7th grade of a public middle school in Ankara participated in STEM applications enriched with online design-based activities. Convenience sampling from purposive sampling methods was used to select the study group. A case study design from qualitative research methods was used in the study. Four STEM lesson plans, integrated with the 5E learning model and enriched with online design-based activities, were prepared for the Forces and Energy unit and these plans were implemented with the study group. A digital activity evaluation form was completed by the students at the end of each activity. The qualitative data obtained were analysed using descriptive analysis techniques. The results of the study indicated that the implemented application contributed to the development of students' 21st century skills. It is suggested that research be conducted on the development of students' different skills through enriched STEM applications that include both synchronous and asynchronous activities.
References
- Abouhashem, A., Abdou, R., Bhadra, J., Santhosh, M., Ahmad, Z., & Al-Thani, N. (2021). A distinctive method of online interactive learning in STEM education. Sustainability, 13(24), 1-17. https://doi.org/10.3390/su132413909
- Abouhashem, A., Abdou, R. M., Bhadra, J., Siby, N., Ahmad, Z., & Al-Thani, N. J. (2021). COVID-19 ınspired a STEM-based virtual learning model for middle schools—a case study of Qatar. Sustainability, 13(5), 1-24. https://doi.org/10.3390/su13052799
- Ahzari, S. & Asrizal, A. (2023). Developing STEM-integrated interactive multimedia to improve students' data literacy and technology literacy. Journal of Exact Education, 7(1), 63-73. https://doi.org/10.24036/jep/vol7-iss1/737
- Aini, M. & Aini, M. (2023). Enhancing creative thinking and communication skills through engineering design process (EDP) learning model: A case study. BIOEDUKASI, 21(1), 21-27. https://doi.org/10.19184/bioedu.v21i1.38022
- Akgündüz, D. (2018). Okul öncesinden üniversiteye kuram ve uygulamada STEM eğitimi. Anı.
- Akgündüz, D. & Akpınar, B. C. (2018). Okul öncesi eğitiminde fen eğitimi temelinde gerçekleştirilen STEM uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli açısından değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim, 32(1), 1-26.
- Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M., Kaplan-Sayı, A., & Türk, Z. (2015). STEM Eğitimi Çalıştay Raporu: Türkiye’de STEM Eğitimi Üzerine Kapsamlı Bir Değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi.
- Ali, F. (2018). Model-making to boost creative thinking in the design studio. Cihan University-Erbil Scientific Journal, 2, 232-248. https://doi.org/10.24086/cuesj.si.2018.n1a28
- Amelia, R. & Santoso, S. (2021). 21st century skills in project based learning ıntegrated STEM on science subject: A systematic literature review. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 529, 583-590. https://doi.org/10.2991/ASSEHR.K.210421.085
- Amri, M., Prima, E., Winarno, N., & Mohamad, M. (2024). STEM learning with a simple hydraulic pump project to improve student communication and collaboration skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 13(3), 391-400. https://doi.org/10.15294/4qq3ps23
- Arat, T. & Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
- Aydın, E. & Karslı-Baydere, F. (2019). Yedinci sınıf öğrencilerinin STEM etkinlikleri hakkındaki görüşleri: Karışımların ayrıştırılması örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 35-52. https://doi.org/10.7822/omuefd.439843
- Bakar, M. H. D. & Çiftçi, B. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının incelenmesi: Nevşehir ili örneği. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 44-61.
- Balçın, M. D. & Yıldırım, M. (2021). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersi STEM çalışmalarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 307-341. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.660695
- Baterna, H., Mina, T., & Rogayan, D. (2020). Digital literacy of STEM senior high school students: basis for enhancement program. International Journal of Technology in Education (IJTE), 3(2), 105-117. https://doi.org/10.46328/IJTE.V3I2.28
- Benli-Özdemir, E. (2021). Views of science teachers about online STEM practices during the COVID-19 period. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 854-869. https://ijci.globets.org/index.php/IJCI/article/view/620/277 sayfasından erişilmiştir.
- Beuchot, A. & Bullen, M. (2005). Interaction and interpersonality in online discussion forums. Distance Education, 26(1), 67-87. https://doi.org/10.1080/01587910500081285
- Bozkurt-Altan, E. (2017). Tasarım temelli öğrenme ve probleme dayalı STEM uygulamaları. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi içinde (s. 165- 168). Pegem.
- Brown, T. & Katz, B. (2011). Change by design. Journal of Product Innovation Management, 28(3), 381–383. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00806.x
- Chasokela, D. (2025). Role of technology integration in the development of 21st-century skills STEM university in Zimbabwe. Journal of Research in Education and Pedagogy, 2(1), 124-135. https://doi.org/10.70232/jrep.v2i1.36
- Chirikov, I., Semenova, T., Maloshonok, N., Bettinger, E., & Kizilcec, R. (2020). Online education platforms scale college STEM instruction with equivalent learning outcomes at lower cost. Science Advances, 6(15), 1-10. https://doi.org/10.1126/sciadv.aay5324
- Choi, Y. & Hong, S. H. (2013). The development and application effects of STEAM program about 'world of small organisms' unit in elementary science. Elementary Science Education, 32(3), 361-377.
- Çelik, B., Günşen, G., Genek, S. E., & Uyanık, G. (2025). Early childhood STEM education research in Türkiye: A meta-synthesis study. Educational Academic Research(56), 144-155. https://doi.org/10.33418/education.1416764
- Çorlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers for the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
- Damar, A., Durmaz, C., & Önder, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin FETEMM uygulamalarına yönelik tutumları ve bu uygulamalara ilişkin görüşleri. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 1(1), 47-65.
- Demirel, F. (2022). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl beceri düzeyleri, fen başarıları ve fen dersine yönelik motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Dominguez, C., Nascimento, M., Payan-Carreira, R., Cruz, G., Silva, H., Lopes, J., Morais, M., & Morais, E. (2015). Adding value to the learning process by online peer review activities: Towards the elaboration of a methodology to promote critical thinking in future engineers. European Journal of Engineering Education, 40(5), 573-591. https://doi.org/10.1080/03043797.2014.987649
- Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the United States. 6th Biennial International Conference on Technology Education Research içinde (s. 1-8). Queensland.
- Duruhan, K. & Çapuk, S. (2011). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin materyal tasarımında yaratıcılıklarının değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 21-46. https://doi.org/10.14520/adyusbd.133
- Ergin, İ. (2006). Fizik eğitiminde 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve hatırlama düzeyine etkisine bir örnek: “İki boyutta ateş hareketi”. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Eroğlu, S. & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
- Fitria, D., Asrizal, A., & Lufri, L. (2025). Enhancing 21st-century skills through blended problem-based learning with ethnoscience ıntegration: a mixed-methods study in ındonesian junior high schools. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 24(1), 464-480. https://doi.org/10.26803/ijlter.24.1.23
- Göçer, A. (2020). Uzaktan öğretimde senkron (eş zamanlı) derslerle eşgüdümlü asenkron (eş zamansız) etkinliklerin planlanıp uygulanmasında bütünleyici çalışmalar/tamamlayıcı görevler. Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, 1(1), 91-96. https://doi.org/10.29329/jirte.2020.321.8
- Gulab, F. & Khokhar, A. J. (2024). Stumbling blocks of teachers while supporting the learning of students: Observations from case study research. Voyage Journal of Educational Studies, 4(2), 96–110. https://doi.org/10.58622/vjes.v4i2.133
- Hang, B. T. T. (2024). Developing creative thinking in STEM education through design-based learning. VNU Journal of Science: Education Research, 40(2), 18-30. https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4888
- Hong, H., Lin, P., Chen, B., & Chen, N. (2018). Integrated STEM learning in an idea-centered knowledge-building environment. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(1), 63-76. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0409-y
- İrfanoğlu, M. İ. & Akgün, F. (2025). Investigation of postgraduate theses on the effects of stem/steam and robotic coding applications on 21st century learning and innovation skills. Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education Journal, 7(1), 87-108. https://doi.org/10.38151/akef.2025.15
- Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone. Cooperative, competitive and individualistic learning (5. b.). Allyn & Bacon.
- Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2017). The use of cooperative procedures in teacher education and professional development. Journal of Education for Teaching, 43(3), 284–295. https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1328023
- Jiang, C. & Pang, Y. (2023). Enhancing design thinking in engineering students with project‐based learning. Computer Applications in Engineering Education, 31(4), 814-830. https://doi.org/10.1002/cae.22608
- Karakaya, F., Yantırı, H., Yılmaz, G., & Yılmaz M. (2019). İlkokul öğrencilerinin STEM etkinlikleri hakkında görüşlerinin belirlenmesi: 4. sınıf örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 1-14.
- Katzenbach, J. R. & Smith, D. K. (2009). The discipline of teams. Harvard Business Review, 71(2), 111-120.
- Kim, S., Raza, M., & Seidman, E. (2019). Improving 21st-century teaching skills: The key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 14(1), 99-117. https://doi.org/10.1177/1745499919829214
- Kotluk, N. & Kocakaya, S. (2015). 21.yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363.
- Kösterelioğlu, İ. & Çelen, Ü. (2016). Öz değerlendirme yönteminin etkililiğinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 15(2), 671-681, https://doi.org/10.17051/io.2016.44304
- Kurudayı, M. & Tüzel, S., (2010). 21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 28(28), 283-298.
- Lavi, R., Tal, M., & Dori, Y. J. (2021). Perceptions of STEM alumni and students on developing 21st century skills through methods of teaching and learning. Studies in Educational Evaluation, 70(4), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101002
- Markham, A. (2004). Internet communication as a tool for qualitative research. D. Silvan (Ed.), Qualitative resarch: Theory, method and practices içinde (s. 95-124). Sage
- MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- MEB. (2018a). Fen Bilimleri Dersi (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- MEB. (2018b). Dünyada eğitim trendleri ve ülkemizde STEM öğrenme etkinlikleri: MEB K12 okulları örneği. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
- MEB. (2019). Kazanım merkezli STEM uygulamaları. Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü. https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_01/29164143_STEM_KitapYk.pdf sayfasından erişilmiştir.
- MEB. (2023). 21 Yüzyıl Becerileri ve Değerlere Yönelik Araştırma Raporu. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB. (2024a). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni. MEB.
- MEB. (2024b). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Fen Bilimleri Dersi (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB.
- Mehalik, M., Doppelt, Y., & Schunn, C. D. (2008). Middle school science through design based learning versus scripted inquiry: Better overall science concept learning and equity gap reduction. Journal of Engineering Education, 97(1), 71-85. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2008.tb00955.x
- Mnguni, L. & Mokiwa, H. (2020). The integratıon of online teaching and learnıng in STEM education as a response to the Covid-19 pandemic. Journal of Baltic Science Education, 19, 1040-1042. https://doi.org/10.33225/JBSE/20.19.1040
- Moore, M. G. (2007). The theory of transactional distance. M. G. Moore (Ed.), Handbook of distance education (2. b.) içinde (s. 89-104). Erlbaum.
- OECD. (2000). Literacy in the Information Age: Final Report of the International Adult Literacy Survey. https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/41529765.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Owens, A. D. & Hite, R. L. (2020). Enhancing student communication competencies in STEM using virtual global collaboration project based learning. Research in Science & Technological Education, 40, 76-102.
- Özçelik, A. & Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 334-351. https://doi.org/10.24315/trkefd.331579
- P21. (2019). Framework for 21st century learning. https://www.battelleforkids.org/networks/p21/ frameworks-resources sayfasından erişilmiştir.
- Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
- Pekbay, C., Saka, Y., & Kaptan, F. (2020). Ortaokul öğrencilerinin yeşil mühendislik STEM etkinlikleri ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 840-857. https://doi.org/10.17679/inuefd.684513
- Prastiyo, S. S. & Navisha, V. O. (2025). Adapting curriculum and materials for distance learning: strategies for effective distance education. Journal of Technology, Education &Teaching, 1(2), 90–96. https://doi.org/10.62734/jtech.v1i2.420
- Putra, P. D. A., Sulaeman, N. F., Supeno, & Wahyuni, S. (2021). Exploring students' critical thinking skills using the engineering design process in a physics classroom. The Asia-Pacific Education Researcher, 32(1), 141–149. https://doi.org/10.1007/s40299-021-00640-3
- Qerimi, G., Jahiri, M., Ujkani, B., & Zeneli, A. (2023). Media literacy and young people's digital skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 18(7), 50-61. https://doi.org/10.3991/ijet.v18i07.37081
- Qian, M. & Clark, K. (2016). Game-based learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023
- Ramesh, M. R. (2025). Promoting lifelong learning skills through STEAM. S. K. Behera, A. Sorayyaei-Azar, S. Curle, & J. G. Dials (Ed.), Transformative approaches to STEAM integration in modern education içinde (s. 103–136). IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-7408-5.ch005
- Riwayatiningsih, R. & Sulistyani, S. (2020). The implementation of synchronous and asynchronous elanguage learning in EFL setting: A case study. Jurnal Basıs, 7(2), 309-318.
- Roberts, T., Maiorca, C., Jackson, C., & Mohr-Schroeder, M. (2022). Integrated STEM as problem-solving practices. Investigations in Mathematics Learning, 14, 1-13. https://doi.org/10.1080/19477503.2021.2024721
- Salas, E., Sims, D. E., & Burke, C. S. (2005). Is there a “big five” in teamwork? Small Group Research, 36(5), 555-599. http://dx.doi.org/10.1177/1046496405277134
- Sarı, U. (2021). Dijital/sanal okul dışı öğrenme ortamlarında STEM eğitimi. B. Bakioğlu & M. Çevik (Ed.), Okul dışı ortamlarda STEM eğitimi içinde (s. 17-44). Nobel.
- Saylan-Kırmızıgül, A. (2021). Uzaktan eğitimde mühendislik temelli STEM uygulamaları. A. Yılmaz, B. Ertuğrul-Akyol, & M. N. Aydede (Ed.), Uzaktan eğitim sürecinde örnek etkinliklerle STEM uygulamaları içinde (s. 217-231). Nobel.
- Selvi, M. & Yıldırım, B. (2017). STEM öğretme-öğrenme modelleri: 5E öğrenme modeli, proje tabanlı öğrenme ve STEM SOS modeli. S. Çepni (Ed.), Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi içinde (s. 203-236). Pegem.
- Seymour, W. S. (2001). In the flesh or online? Exploring qualitative research methodologies. Qualitative Research, 1(2), 147-168. https://doi.org/10.1177/146879410100100203
- Sharma, L. R. (2024). Overcoming challenges: Strategies for success in the 21st century STEM education. Nepal Journal of Multidisciplinary Research, 7(4), 61–75. https://doi.org/10.3126/njmr.v7i4.73786
- Skakov, M., Ramankulov, S., Nurizinova, M., Kurbanbekov, B., & Dossymov, Y. (2025). Using digital tools in STEM education and the impact on student creativity in the field of tribology. International Journal of Evaluation and Research in Education, 14(1), 589-597. http://doi.org/10.11591/ijere.v14i1.30220
- Skliarova, I., Meireles, I., Martins, N., Tchemisova, T., & Cação, I. (2022). Enriching traditional higher STEM education with online teaching and learning practices: Students’ perspective. Education Sciences, 12, 1-19. https://doi.org/10.3390/educsci12110806
- Skliarova, I., Meireles, I., Tchemisova, T., Cação, I., & Martins, N. (2023). Teachers’ appreciation of benefits and shortcomings of online and blended higher STEM education. Education Sciences, 13(4), 1-21. https://doi.org/10.3390/educsci13040338
- Smith, J. (2022). The role of research in design thinking. Journal of Design Research, 15(3), 45-60.
- Su, Y., Chang, C., Wang, C., & Lai, C. (2022). A study of students’ learning perceptions and behaviors in remote STEM programming education. Frontiers in Psychology, 13, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.962984
- Şen, A. İ. (2019). Okul dışı öğrenme nedir? A. İ. Şen (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları içinde (s. 1-20). Pegem.
- Taştan-Akdağ, F. & Güneş, T. (2017). Science high school students and teachers’ opinions about The STEM Applications on the subject of energy. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1643-1656. https://doi.org/10.24289/ijsser.337238
- Tatlı, C. (2022). Uzaktan eğitim ve STEM. B. Yıldırım (Ed.), STEM eğitimi el kitabı teoriden pratiğe içinde (s. 37-51). Nobel.
- TeachEngineering. (2021). Engineering design process. https://www.teachengineering.org/ k12engineering/designprocess sayfasından erişilmiştir.
- Tekin-Poyraz, G. (2018). STEM eğitimi uygulamasında Kayseri ili örneğinin incelenmesi ve uzaktan STEM eğitiminin uygulanabilirliği. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Tezel, Ö. & Yaman, H. (2017). FeTeMM eğitimine yönelik Türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 135-145. https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/116393/makaleler/6/1/arastirmaxfetemm-egitimine-yonelik-turkiyede-yapilan-calismalardan-bir-derleme.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Toomey, A. & Tan, J. (2018). Interrogating D-Stem: A design-led approach to STEM innovation. ICERI2018 Proceedings içinde (s. 2964-2969). IATED. https://doi.org/10.21125/iceri.2018.1665
- Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons.
- Türkücü, T. & Börklü, H. R. (2018). Tersine mühendislik yaklaşımına dayalı yeni bir imalat için tasarım işlem modeli. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, 6(1), 91-104. https://doi.org/10.29109/http-gujsc-gazi-edu-tr.327479
- Urdan, T. A. & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-Learning: Exploring a new frontier. WR Hambrecht+Co.
- Uyanık, S. (2021). Ortaokul öğrencilerine sosyobilimsel konu temelli çevrim içi STEM eğitimine yönelik örnek bir tasarım geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Uyanık, S., Özakdağ, A., & Yıldırım, M. (2022). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarında yer alan STEM etkinliklerinin yeterliliklerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(13), 266-302. https://doi.org/10.21733/ibad.1124428
- Ültay, N., Emeksiz, N., & Durmuş, R. (2020). STEAM yaklaşımına ilişkin örnek bir uygulama ve uygulama hakkında öğrenci görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 1-17.
- Ültay, N., Zıvalı, A., Yılmaz, H., Bak, H., Yılmaz, K., Topatan, M., & Kara, P. (2020). STEM-focused activities to support student learning in primary school science. Journal of Science Learning, 3(3), 156-164. https://doi.org/10.17509/jsl.v3i3.23705
- Wardani, D., Kelana, J., & Jojo, Z. (2021). Communication skills profile of elementary teacher education students in STEM-based natural science online learning. Profesi Pendidikan Dasar, 8(2), 98-108. https://doi.org/10.23917/ppd.v8i2.13848
- Wendell, K. B. (2008). The theoretical and empirical basis for design-based science instruction for children. Tufts University.
- Whitney-Smith, R., Hurrell, D., & Day, L. (2022). The role of mathematics education in developing students 21st century skills, competencies and STEM capabilities. N. Fitzallen, C. Murphy, V. Hatisaru, & N. Maher (Ed.), Proceedings of the 44th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia içinde (s. 554‒561). MERGA. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED623713.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Widiastuti, I., Oktavia, S., Lukad, V., & Sutrisno, P. (2022). Analysis of student communication skills in STEM learning using engineering design process. 12th Annual International Conference on Industrial Engineering and Operations Management içinde (s. 5212-5219). IEOM Society International. https://doi.org/10.46254/an12.20221054
- Yang, D. & Baldwin, S. J. (2020). Using technology to support student learning in an
integrated STEM learning environment. International Journal of Technology in Education
and Science, 4(1), 1-11.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
- Yıldırım, B. (2016). 7. sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
- Yıldırım, B. & Selvi, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 47-54. https://doi.org/10.18506/anemon.471037
- Yıldırım, H. & Gelmez-Burakgazi, S. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi konusunda yapılan çalışmalar üzerine bir araştırma: Meta-sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 291-314. https://doi.org/10.9779/pau
- Yıldız, M. & Ecevit, T. (2024). Impact of STEM on primary school students' 21st century skills, NOS, and learning experiences. Asian Journal of Instruction, 12(2), 21-37. https://doi.org/10.47215/aji.1395298
- Yin, R. K. (1984). Case study research: Design and methods. Sage.
- Zambrano-Ramírez, J., Kirschner, F. C., Sweller, J., & Kirschner, P. A. (2019). Effects of prior knowledge on collaborative and individual learning. Learning and Instruction, 63, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.05.011
- Zhong, B., Liu, X., & Li, X. (2024). Effects of reverse engineering pedagogy on students’ learning performance in STEM education: The bridge-design project as an example. Heliyon, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24278