Abstract
The primary aim of this study is to examine the ways in which elements of reading culture are presented in contemporary Turkish children's literature. This research employs a case study approach, a qualitative research model. The objects of the study are 15 contemporary Turkish children's literature works selected through criterion sampling. They are all centred around the theme of reading culture. These selected books were analysed using document analysis technique. The data related to elements of reading culture identified in the analysed books were classified and interpreted using content analysis techniques.
The research documented as many negative as positive representations of the reading culture. In the majority of instances, positive representations were more common. These books are capable of cultivating in readers positive perceptions toward reading, books, libraries, and the general reading culture. These presentations highlight the importance and role of reading culture in human life. However, despite the positive messages, the portrayal of libraries and bookshelves was not sufficiently addressed in the works. The analysed books contribute to the development of a reading culture. These books can be used as quality stimuli in the processes of cultivating a reading culture. It is recommended that, considering the reflection of both the current and ideal reading culture in Turkish society, more quality works should be produced and made accessible to children to serve as stimuli for the development of reading culture.
Bu araştırmanın genel amacı, çağdaş Türk çocuk edebiyatı eserlerinde yer alan okuma kültürü unsurlarının sunuluş biçimlerini incelemektir. Bu araştırma, nitel bir araştırma modeli olan durum çalışmasıdır. Araştırmanın inceleme nesnelerini; ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiş olan, okuma kültürü temasında yazılmış 15 çağdaş Türk çocuk edebiyatı eseri oluşturmaktadır. Belirlenen kitaplar doküman analiziyle incelenmiştir. İncelenen kitaplarda tespit edilen okuma kültürü unsurlarına ait veriler sınıflandırılmış ve içerik analizi tekniğiyle yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda incelenen eserlerde okuma kültürüne ait olumlu ve olumsuz sunuluş biçimleri tespit edilmiştir. Olumlu sunuluş biçimlerinin çoğunlukta olduğu belirlenmiştir. İncelenen eserler; okuma eylemine, okura, kitaba, kitaplığa ve kütüphaneye yani bir bütün olarak okuma kültürüne karşı okurda olumlu algılar oluşturacak niteliği taşımaktadır. Bu sunuluş biçimlerinde okuma kültürü unsurlarının önemi ve insan hayatındaki konumu yansıtılmıştır. Kitaplık ve kütüphaneye ilişkin sunuluş biçimleri, olumlu iletileriyle okuma kültürünü desteklemesine karşın eserlerde yeterli düzeyde işlenmemiştir. İncelenen eserler, okuma kültürünün gelişimine katkıda bulunmaktadır. Bu eserlerden okuma kültürü edindirme süreçlerinde nitelikli uyaranlar olarak yararlanılabilir. Okuma kültürü temalı Türk çocuk edebiyatı eserlerinin Türk toplumundaki mevcut ve ideal okuma kültürünü yansıttığı, okuma kültürünün gelişiminde bir uyaran olabileceği hesaba katılarak bu doğrultuda nitelikli eserlerin üretilmesi ve bu eserlerin çocuklarla buluşturulması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education, Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | February 22, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 8, 2024 |
Acceptance Date | February 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 26 |