This study aims to examine teachers' views on the use of technology, which technological tools they prefer and the difficulties they face in this process. The increasing importance of technology in education makes it necessary to understand teachers' attitudes and experiences. In particular, classroom teachers' perspectives on technology use play a critical role in the development of technology integration and learning processes. In the study, case study design, one of the qualitative research methods, was adopted. The study group consisted of 16 classroom teachers working in public primary schools in Mardin province. The data were collected through semi-structured interviews and analysed using content analysis technique. According to the results, the majority of the teachers use technology to increase student motivation, diversify course materials and make learning processes more interactive. Interactive boards, computers and educational software are among the most frequently preferred technological tools. It is stated that technology increases students' participation in the lesson, accelerates learning processes and facilitates teachers in classroom management. Teachers' training needs for the use of technology are noteworthy. Although most teachers have received basic training, they need practical programmes. Lack of practical knowledge on the use of new technological tools and inadequate infrastructure in schools make technology integration difficult. Teachers' positive attitudes are promising for digital transformation. However, it is critical to strengthen training and support mechanisms, improve infrastructure and increase professional development opportunities.
Bu çalışma, öğretmenlerin teknoloji kullanımına ilişkin görüşlerini, hangi teknolojik araçları tercih ettiklerini ve bu süreçte karşılaştıkları zorlukları incelemeyi amaçlamaktadır. Eğitimde teknolojinin artan önemi, öğretmenlerin tutum ve deneyimlerinin anlaşılmasını gerekli kılmaktadır. Özellikle sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ilişkin bakış açıları, teknoloji entegrasyonunun ve öğrenme süreçlerinin geliştirilmesi için kritik bir rol oynamaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir. Çalışma grubu, Mardin ilindeki resmi ilkokullarda görev yapan 16 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmış ve içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu teknolojiyi öğrenci motivasyonunu artırmak, ders materyallerini çeşitlendirmek ve öğrenme süreçlerini daha etkileşimli hale getirmek amacıyla kullanmaktadır. Öğretmenlerin en sık tercih ettiği teknolojik araçlar arasında etkileşimli tahtalar, bilgisayarlar ve eğitim yazılımları yer almaktadır. Teknolojinin, öğrencilerin derse katılımını artırdığı, öğrenme süreçlerini hızlandırdığı ve sınıf yönetiminde öğretmenlere kolaylık sağladığı belirtilmiştir. Öğretmenlerin teknoloji kullanımına yönelik eğitim ihtiyaçları dikkat çekmektedir. Çoğu öğretmen, temel düzeyde eğitim almış olsa da uygulamalı programlara ihtiyaç duymaktadır. Yeni teknolojik araçların kullanımına dair pratik bilgi eksikliği ve okullardaki altyapı yetersizlikleri, teknoloji entegrasyonunu zorlaştırmaktadır. Öğretmenlerin olumlu tutumları, dijital dönüşüm için umut vericidir. Ancak, eğitim ve destek mekanizmalarının güçlendirilmesi, altyapının iyileştirilmesi ve mesleki gelişim imkanlarının artırılması kritik öneme sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | April 12, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | February 11, 2025 |
Acceptance Date | April 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 26 |