Virtual reality is used as an effective tool in food and beverage businesses as well as in many sectors. Restaurant businesses are preparing the basis for a new generation restaurant concept by integrating this effective technology into their systems. Thus, virtual reality restaurants can differentiate, change and affect restaurant operations, customers and dining experiences. Therefore, it is important to examine these restaurants to understand the effectiveness of virtual reality in the restaurant experience. Therefore, the purpose of the study is to investigate customer comments on virtual reality restaurants on TripAdvisor and to understand the role of virtual reality on the restaurant experience. The data of the study was obtained from the TripAdvisor platform between 15.07.2012-27.11.2024 from the virtual reality restaurants Ultraviolet by Paul Pairet-Shanghai, Sublimotion Ibiza and Sublimotion Dubai and 301 customer comments were analyzed with descriptive analysis. The findings obtained were interpreted under the name of VR restaurant experience. A new generation dining experience staged with virtual reality is being created. This new generation dining experience “VR Gastro-Theater” makes significant contributions to customer satisfaction, revisit intention, service quality and restaurant experience. It also increases people’s curiosity, provides extraordinary multi-sensory experiences and enables people to accumulate unforgettable memories by creating unique dining experiences. Apart from these positive approaches, the most complained about is the high prices. Virtual reality restaurants can be examined on different variables to reveal their relational and causal connections.
This research is among the research that does not require ethics committee approval.
Sanal gerçeklik birçok sektörde olduğu gibi yiyecek içecek işletmelerinde de etkili bir araç olarak kullanılmaktadır. Restoran işletmeleri bu etkili teknolojiyi kendi sistemlerine entegre ederek yeni nesil bir restoran anlayışına temel hazırlamaktadır. Böylece sanal gerçeklik restoranları restoran işleyişlerini, müşteri ve yemek deneyimlerini farklılaştırabilmekte, değiştirebilmekte ve etkileyebilmektedir. Dolayısıyla sanal gerçekliğin restoran deneyimindeki etkinliğini anlayabilmek açısından bu restoranların incelenmesi önem arz etmektedir. Bu nedenle çalışmanın amacını TripAdvisor’daki sanal gerçeklik restoranlarına ilişkin müşteri yorumlarının incelenmesi ve sanal gerçekliğin restoran deneyimi üzerindeki rolünün anlaşılması oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri TripAdvisor platformundan 15.07.2012-27.11.2024 tarihleri arasında Ultraviolet by Paul Pairet-Şangay, Sublimotion İbiza ve Sublimotion Dubai sanal gerçeklik restoranlarından elde edilmiş ve elde edilen 301 müşteri yorumu betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular, VR restoran deneyimi adı altında yorumlanmıştır. Sanal gerçeklik ile sahnelenen yeni nesil bir yemek deneyimi yaratılmaktadır. Bu yeni nesil yemek deneyimi “VR Gastro-Tiyatro”, müşteri memnuniyetine, tekrar ziyaret niyetine, hizmet kalitesine ve restoran deneyimine önemli katkılar sunmaktadır. Ayrıca insanların merak duygusunu artırmakta, sıra dışı çoklu duyusal deneyimler yaşatmakta ve eşsiz yemek deneyimleri yaratarak insanların unutulmaz anılar biriktirmesini olanaklı kılmaktadır. Bu olumlu yaklaşımların dışında en çok fiyatların yüksek olmasından şikâyet edilmektedir. Sanal gerçeklik restoranları farklı değişkenler üzerinde incelenerek ilişkisel ve nedensel bağları ortaya çıkarılabilir.
Bu araştırma etik kurul onayı gerektirmeyen araştırmalar arasındadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Gastronomy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2025 |
Submission Date | January 30, 2025 |
Acceptance Date | May 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |