Turizm sektörü önemli bir istihdam potansiyeline sahip olmakla birlikte, çeşitli nedenlerden turizm öğrencileri sektörde çalışmaya yüksek eğilim göstermeyebilmektedir. Bu hususların tespiti, turizm eğitiminde öğrencilere daha iyi bir rehberlik sunulması sağlayabilir. Buna istinaden bu çalışmanın amacı, turizm rehberliği programı öğrencilerinin kariyer kaygısı ve işlerin yapay zekâ tarafından devralınmasına ilişkin kaygılarının kombinasyonu ile turizm sektöründe çalışma niyetini yordayan konfigürasyonları belirlemektir. Bu araştırma kapsamında Türkiye’de farklı üniversitelerin turizm rehberliği ile ilgili programlarında eğitim görmekte olan 209 kişiden veri toplanmıştır. Verilerin analizinde bulanık küme nitel karşılaştırmalı analizi (bkNKA) kullanılmıştır. Bu uygulama sonucunda, öğrencilerin turizm sektöründe çalışma eğilimlerine yol açabilecek 6 farklı model tespit edilmiştir. Bu modellerin tümünde mesleki eğitim ve uygulamalar yokluk durumu ile yan bir unsur olarak rol oynamışken, farklı kombinasyonların çıktı değişkenine yol açabileceği görülmüştür. Bu bulgulara dayanarak çeşitli çıkarımlarda bulunulmuştur.
Bu çalışma için Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Etik Komisyonundan 27.09.2024 tarihi ve E-11054618-302.08.01-295797 sayısı ile “Etik Kurul Onayı” alınmıştır.
Although the tourism sector has significant employment potential, tourism students may not show a high intention to work in this sector for several reasons. Accordingly, the aim of this study is to determine the configurations predicting the intention of students from tourism guidance programs to work in the field of tourism with a combination of career anxiety and artificial intelligence job replacement anxiety. Within the scope of this research, data were collected from 209 students studying tourism guidance programs at different universities in Türkiye. A fuzzy set qualitative comparative analysis was used for data analysis. As a result of this application, six different models leading to students’ intention to work in the field of tourism were identified. In all these models, while professional education training played a peripheral role with the absence situation, it as seen that different combinations might lead to output variable. Based on these findings, several implications were provided.
Bu çalışma için Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Etik Komisyonundan 27.09.2024 tarihi ve E-11054618-302.08.01-295797 sayısı ile “Etik Kurul Onayı” alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2025 |
Submission Date | February 9, 2025 |
Acceptance Date | May 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |