Bu çalışmada amaç, ortaokul öğrencilerinin güvenli internet kullanımı farkındalıklarını ölçecek bir ölçek geliştirmektir. Çalışma bir devlet okulunda farklı sınıf düzeylerinde toplam 561 ortaokul öğrencisiyle yapılmıştır. Çalışma, nicel araştırama desenlerinden betimsel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin, Kaiser Meyer Olkin (KMO) değeri ,901 ve Barlett’s Testi χ2 değeri 4774,944 (p<,001) olarak bulunmuştur. Ölçeğin yapı geçerliliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmış olup, Varimax dik döndürme tekniği ile faktör yükleri incelenmiştir. Ayrıca madde faktör korelasyonlarına ve madde ayırt ediciliğine bakılmıştır. Ölçek güvenirliliği için iç tutarlılık ve kararlılık düzeyleri incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin dört faktör ve 27 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Yapılan literatür taraması ve faktörlerde toplanan maddeler incelenerek faktörlere Aileyle Paylaşmak, Güvenmek, Güvenli Kullanım, Bilgi Paylaşımı isimleri verilmiştir. Faktörlerin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayıları ,878 ile ,627 arasında olup ölçeğin geneli için ,804’tür. Yapılan analizler neticesinde güvenli internet kullanımı farkındalığı ölçeğinin ortaokul öğrencilerinin güvenli internet kullanımı farkındalıklarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 24, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | February 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |