Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK BAŞARILARI İLE MATEMATİK KORKULARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 690 - 712, 30.04.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1499939

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilkokul çocuklarında matematik korkusu ve matematik başarısı arasındaki var olması muhtemel ilişkileri ortaya koymaya çalışmaktır. Bu nedenle çalışmada amaca bağlı olarak ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Oranlı küme örnekleme yaklaşımı kullanılarak, 2020-2021 öğretim döneminde Hatay ilinin Reyhanlı ilçesinde yer alan devlet ilkokullarında öğrenim gören 396 dördüncü sınıf öğrencisi çalışmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Matematik Başarı Testi” ve “Matematik Korkusunun Nedenleri Ölçeği” (Başar ve Doğan, 2020) kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin başarı ve korku düzeylerinin orta/altı aralıkta olduğunu göstermiştir. Cinsiyet değişkeni, matematik korkusu söz konusu olduğunda anlamlı bir farklılık göstermiş ve bu fark kız öğrenciler lehine gerçekleşmiştir. Ancak öğrencilerin matematik başarılarında cinsiyetin belirgin bir etkisi olmamıştır. Okul öncesi eğitimin, matematik başarısı üzerinde okul öncesi eğitim alanlar lehine bir faktör olduğu sonucu gözlenirken matematik korkusu açısından anlamlı bir faktör olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik korkuları ve başarıları arasında yüksek düzeyde ve anlamlı negatif korelasyon tespit edilmiştir. Son olarak yapılan basit ve çoklu regresyon analizi modelleri anlamlı bulunmuştur. Buna göre matematik başarısının % 45’inin matematik korkusu tarafından açıklandığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematik başarılarında en çok etkiye sahip korkunun çevreden kaynaklı korku olduğu, bunu sırasıyla öğretmenden, öğrencinin kişisel özelliklerinden ve matematiğin yapısından kaynaklı korkunun takip ettiği belirlenmiştir.

Ethical Statement

Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Bu çalışma için Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Etik Kurulu Başkanlığı’ndan 28.01.2021 tarih ve 2021/02-01 karar numarası ile izin alınmıştır. Makalenin yazarları tüm bilimsel ve etik kurallara uyulduğunu beyan ederler.

References

  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29), 89-107.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2), 223-238.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (6. Basım). Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Argün, Z. & Dede, Y. (2004). Starting point of mathematical thinking: the role of mathematical concepts. Educational Administration in Theory & Practice, 39, 338-355.
  • Aydın, M. & Keskin, İ. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (5), 1801-1818.
  • Bakırcıoğlu, R. (2015). Çocuk ve ergende ruh sağlığı. (6.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Başar, M. & Doğan, M. C. (2020). Öğrencilerin matematik dersine yönelik korku nedenlerini belirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 644-658. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846
  • Baykul, Y. (2020). İlkokulda matematik öğretimi. (14.Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. F. Ü. Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin, D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,15(2), 465-484.
Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 690 - 712, 30.04.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1499939

Abstract

References

  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29), 89-107.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2), 223-238.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (6. Basım). Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Argün, Z. & Dede, Y. (2004). Starting point of mathematical thinking: the role of mathematical concepts. Educational Administration in Theory & Practice, 39, 338-355.
  • Aydın, M. & Keskin, İ. (2017). 8. Sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (5), 1801-1818.
  • Bakırcıoğlu, R. (2015). Çocuk ve ergende ruh sağlığı. (6.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Başar, M. & Doğan, M. C. (2020). Öğrencilerin matematik dersine yönelik korku nedenlerini belirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 644-658. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-650846
  • Baykul, Y. (2020). İlkokulda matematik öğretimi. (14.Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. F. Ü. Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin, D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,15(2), 465-484.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Aydoğ 0000-0002-8310-4029

Remzi Kılıç 0000-0001-7806-3552

Early Pub Date April 24, 2025
Publication Date April 30, 2025
Submission Date June 12, 2024
Acceptance Date July 26, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Aydoğ, A., & Kılıç, R. (2025). İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK BAŞARILARI İLE MATEMATİK KORKULARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(2), 690-712. https://doi.org/10.24315/tred.1499939