Research Article
BibTex RIS Cite

Somut Manipülatiflerle Zenginleştirilmiş Matematik Öğretimi Ortamında Matematik Öğretmeni Adaylarından Yansımalar

Year 2025, Volume: 15 Issue: Özel Sayı, 98 - 131, 30.05.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1627853

Abstract

Bu çalışma, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının somut manipülatiflere ilişkin bilgi düzeylerini belirlemeyi ve somut manipülatiflerle desteklenmiş bir öğretim ortamından elde edilen bulguları analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, öğretmen adaylarının somut manipülatiflerle zenginleştirilmiş etkinlikler (SMZE) hazırlamalarına yönelik yapılan müdahalelerin, geliştirdikleri etkinlikler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmada, tasarım araştırması modelinden yararlanılmıştır. Çalışma, 15 haftalık bir etkinlik tasarlama, oluşturma ve iyileştirme döngüsü kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İç Anadolu Bölgesi’nde bir üniversitenin eğitim fakültesinde ilköğretim matematik öğretmenliği programına devam eden 54 üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; somut manipülatif bilgi ve görüş formu, etkinlik değerlendirme rubriği ve süreç değerlendirme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğretmen adaylarının somut manipülatiflere ilişkin bilgi ve becerilerinin başlangıçta yetersiz olduğu, ancak bu eksikliklerin SMZE odaklı bir eğitimle giderilebileceği görülmüştür. Bu eğitim, öğretmen adaylarının somut manipülatifleri kullanarak etkinlik tasarlama becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmuş ve özellikle cebir ile geometri öğrenme alanlarında oluşturdukları etkinliklerin niteliğini artırmıştır. Matematik öğretiminde manipülatiflerin kullanımını yaygınlaştırmak ve öğretmen adaylarının kavramsal bilgi düzeyleri ile öğretim becerilerini güçlendirmek için lisans eğitiminde manipülatiflerin etkili kullanımına yönelik programlar geliştirilmesi önerilmiştir.

Ethical Statement

Üniversitemiz Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kuruluna yapmış olduğunuz 10.09.2022 tarih ve 2022-09-35 no.lu başvurunuz Kurulca incelenmiştir. Kurulun 30.09.2022 tarihli toplantısında alınan 33 no.lu kararında; "Matematik Öğretmen Adayları İle Yürütülen Manipülatiflerle Zenginleştirilmiş Bir Ders Ortamından Yansımalar" isimli projenin etik olarak uygun olduğu yönünde karar verilmiş, karar Rektör oluruna sunulmuş ve Rektör oluru alınmıştır.

Supporting Institution

Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Project Number

EĞT-2022-097

Thanks

"Bu çalışma, Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü (CÜBAP) tarafından desteklenen 'Somut Manipülatiflerle Zenginleştirilmiş Matematik Öğretimi Ortamında Matematik Öğretmeni Adaylarından Yansımalar' başlıklı proje kapsamında gerçekleştirilmiştir. Sağladıkları destek için CÜBAP’a teşekkür ederiz."

References

  • Moyer, P.S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematics, 47, 175-197.
  • Moyer-Packenham, P. S., & Bolyard, J. J. (2016). Revisiting the definition of a virtual manipulative. International perspectives on teaching and learning mathematics with virtual manipulatives, 3-23.
  • Moyer-Packenham, P. S., Westenskow, A., & Salkind, G. (2012). Effects of virtual manipulatives on student achievement and mathematics learning. Paper presented at the American Educational Research Association Annual Meeting, Vancouver, Canada.
  • Ndlovu, Z.A. & Chiromo, L., (2019). Pre-service mathematics teachers’ development process in using manipulatives in number operations. South African Journal of Childhood Education, 9(1), 1-11. Piaget, J. (1964). Development and learning. In R. E. Ripple & V. N. Rockcastle (Eds.), Piaget Rediscovered, (pp. 7-20).
  • Pişkintunç, M., Durmuş, S., & Akkaya, R. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik öğretiminde somut materyalleri ve sanal öğrenme nesnelerini kullanma yeterlikleri. MATDER Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 13-20.
  • Puchner, L., Taylor, A., O'Donnell, B., & Fick, K. (2008). Teacher learning and mathematics manipulatives: A collective case study about teacher use of manipulatives in elementary and middle school mathematics lessons. School Science and Mathematics, 108(7), 313-325. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2008.tb17844.x
  • Sawhney, N., & Bansal, S. (2014). Study of awareness of learning disabilities among elementary school teachers. In Conference: International Education Confer'Education as a Right across the Levels: Challenges, Opportunities and Strategies, New Delhi.
Year 2025, Volume: 15 Issue: Özel Sayı, 98 - 131, 30.05.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1627853

Abstract

Project Number

EĞT-2022-097

References

  • Moyer, P.S. (2001). Are we having fun yet? How teachers use manipulatives to teach mathematics. Educational Studies in Mathematics, 47, 175-197.
  • Moyer-Packenham, P. S., & Bolyard, J. J. (2016). Revisiting the definition of a virtual manipulative. International perspectives on teaching and learning mathematics with virtual manipulatives, 3-23.
  • Moyer-Packenham, P. S., Westenskow, A., & Salkind, G. (2012). Effects of virtual manipulatives on student achievement and mathematics learning. Paper presented at the American Educational Research Association Annual Meeting, Vancouver, Canada.
  • Ndlovu, Z.A. & Chiromo, L., (2019). Pre-service mathematics teachers’ development process in using manipulatives in number operations. South African Journal of Childhood Education, 9(1), 1-11. Piaget, J. (1964). Development and learning. In R. E. Ripple & V. N. Rockcastle (Eds.), Piaget Rediscovered, (pp. 7-20).
  • Pişkintunç, M., Durmuş, S., & Akkaya, R. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik öğretiminde somut materyalleri ve sanal öğrenme nesnelerini kullanma yeterlikleri. MATDER Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 13-20.
  • Puchner, L., Taylor, A., O'Donnell, B., & Fick, K. (2008). Teacher learning and mathematics manipulatives: A collective case study about teacher use of manipulatives in elementary and middle school mathematics lessons. School Science and Mathematics, 108(7), 313-325. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2008.tb17844.x
  • Sawhney, N., & Bansal, S. (2014). Study of awareness of learning disabilities among elementary school teachers. In Conference: International Education Confer'Education as a Right across the Levels: Challenges, Opportunities and Strategies, New Delhi.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Articles
Authors

Gülçin Oflaz 0000-0002-5577-712X

Duygu Altaylı Özgül 0000-0003-2749-5050

Kübra Polat 0000-0001-8060-0732

Project Number EĞT-2022-097
Early Pub Date May 21, 2025
Publication Date May 30, 2025
Submission Date January 27, 2025
Acceptance Date February 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: Özel Sayı

Cite

APA Oflaz, G., Altaylı Özgül, D., & Polat, K. (2025). Somut Manipülatiflerle Zenginleştirilmiş Matematik Öğretimi Ortamında Matematik Öğretmeni Adaylarından Yansımalar. Trakya Eğitim Dergisi, 15(Özel Sayı), 98-131. https://doi.org/10.24315/tred.1627853