Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL YÖNETİCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN EKO-OKULLARIN ÖĞRENCİLERİN ÇEVRE DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: BURSA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1350 - 1378
https://doi.org/10.24315/tred.1500426

Abstract

Araştırmanın amacı, Eko-Okul programlarının etkinliğini değerlendirmek için yöneticilerin görüşlerini kullanarak pedagojik açıdan sağladığı kazanımları incelemek ve öğrencilerin çevresel bilgi ve tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde yer alan Nilüfer, Osmangazi ve Yıldırım İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı eko-okul kapsamındaki özel ve devlet kurumlarında görevli tesadüfi yöntemle seçilmiş 21 yönetici oluşturmaktadır. Görüşme tekniğinden yararlanılan bu araştırmada, veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından özel olarak geliştirilen yönetici görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada yöneticilerden verilerin toplanması aşamasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış olup toplanan verilerin analizi için içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın kapsam geçerliğini sağlamak için ilgili literatür incelenip uzman görüşleri alınarak veriler değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Eko-Okul programına katılımın, öğrencilerde ekolojik farkındalık oluşturduğu ve bu program sayesinde öğrencilerin çevreye karşı sorumlu davranışlar gerçekleştirmelerinde anlamlı bir farklılık yarattığı sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Etik kurul izni kapsamında; Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etik Kurulu, 25 Kasım 2022, 2022-10 sayılı belge alınmıştır.

References

  • Aktepe, S., ve Girgin, S. (2009). Comparison of Eco-Schools and Other Primary Schools in Terms of Environmental Education. Elementary Education Online, 8, 401-414.
  • Bajd, B. & Lescanec, T. (2011). The Influence of the Eco-School and Healthy School Projects on Environmentally Responsible Behaviour of Primary School Pupils. School and Health, 21, 79-84.
  • Batak, B. (2011). Yeşil Bayraklı Eko-Okullarla Normal Eko-Okulların Çevreye Yönelik Bilinç Düzeyinin Karşılaştırılması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2011). The effect of Flemish Eco-Schools on Student Environmental Knowledge, Attitudes, and Affect. International Journal of Science Education, 33, 1513–1538.
  • Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2013). The effect of Eco-Schools Onchildren’s Environmental Values and Behaviour. Journal of Biological Education, 47(2), 96-103.
  • Bogner, F.X., & Wiseman, M. (2006). Adolescents’ attitudes towards nature and environment: Quantifying the 2-MEV model. Environmentalist, 26, 247-254.
  • Bulut, Y. & Polat, Ö. (2019). Erken Çocukluk Eğitiminde Sürdürülebilirlik Kavramının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 35-58.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Davey, L. (2009). The Application of Case Study Evaluations. (Çev: Tuba Gökçek). Elementary Education Online, 8(2), 1-3.
  • Davis, J.M. (2009). "Uncovering the Research 'Hole' in Early Childhood Education for Sustainability: A Preliminary Survey of the Literature Review." Environmental Education Research 15(2): 227-241
Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1350 - 1378
https://doi.org/10.24315/tred.1500426

Abstract

Ethical Statement

In this study, the principles of research ethics were observed and the necessary ethics committee permissions were obtained. Within the scope of ethics committee permission; Bursa Uludag University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee, November 25, 2022, 2022-10 numbered document was obtained.

References

  • Aktepe, S., ve Girgin, S. (2009). Comparison of Eco-Schools and Other Primary Schools in Terms of Environmental Education. Elementary Education Online, 8, 401-414.
  • Bajd, B. & Lescanec, T. (2011). The Influence of the Eco-School and Healthy School Projects on Environmentally Responsible Behaviour of Primary School Pupils. School and Health, 21, 79-84.
  • Batak, B. (2011). Yeşil Bayraklı Eko-Okullarla Normal Eko-Okulların Çevreye Yönelik Bilinç Düzeyinin Karşılaştırılması. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2011). The effect of Flemish Eco-Schools on Student Environmental Knowledge, Attitudes, and Affect. International Journal of Science Education, 33, 1513–1538.
  • Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2013). The effect of Eco-Schools Onchildren’s Environmental Values and Behaviour. Journal of Biological Education, 47(2), 96-103.
  • Bogner, F.X., & Wiseman, M. (2006). Adolescents’ attitudes towards nature and environment: Quantifying the 2-MEV model. Environmentalist, 26, 247-254.
  • Bulut, Y. & Polat, Ö. (2019). Erken Çocukluk Eğitiminde Sürdürülebilirlik Kavramının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 35-58.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Davey, L. (2009). The Application of Case Study Evaluations. (Çev: Tuba Gökçek). Elementary Education Online, 8(2), 1-3.
  • Davis, J.M. (2009). "Uncovering the Research 'Hole' in Early Childhood Education for Sustainability: A Preliminary Survey of the Literature Review." Environmental Education Research 15(2): 227-241
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other), Development of Environmental Education and Programs, Teacher and Student Wellbeing
Journal Section Articles
Authors

Sedanur Ay 0009-0001-0051-8112

Emin Atasoy 0000-0002-6073-6461

Selma Güleç 0000-0002-8961-3975

Early Pub Date July 25, 2025
Publication Date
Submission Date June 12, 2024
Acceptance Date July 17, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Ay, S., Atasoy, E., & Güleç, S. (2025). OKUL YÖNETİCİLERİNİN PERSPEKTİFİNDEN EKO-OKULLARIN ÖĞRENCİLERİN ÇEVRE DUYARLILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: BURSA İLİ ÖRNEĞİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(3), 1350-1378. https://doi.org/10.24315/tred.1500426