This study explores the adoption of Microsoft Teams within a higher education setting using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) framework. It specifically examines how performance expectancy, effort expectancy, social influence, and facilitating conditions influence the platform's usage. Data were collected through a survey involving 143 participants and analyzed via structural equation modeling. Findings reveal that performance expectancy, social influence, and facilitating conditions significantly impact the intention to use Microsoft Teams, whereas effort expectancy does not. The results underscore that students and educators alike are more likely to adopt Microsoft Teams if it enhances their performance and productivity, if social influences (such as peer and faculty encouragement) are favorable, and if the required technological infrastructure is in place. Effort expectancy’s lack of influence suggests that users may find the platform sufficiently intuitive, thus minimizing the perceived effort required to engage with it. This insight is particularly valuable for institutions focusing on seamless user experiences. Educational institutions planning digital transformations should prioritize performance-enhancing features, support social collaboration, and ensure robust infrastructure to promote successful adoption. By aligning their strategies with user expectations and infrastructure needs, institutions can create a more conducive environment for effective digital learning.
Bu çalışma, Birleşik Teknoloji Kabul ve Kullanım Teorisi (UTAUT) çerçevesini kullanarak bir yükseköğretim ortamında Microsoft Teams'in benimsenmesini araştırmaktadır. Özellikle performans beklentisi, çaba beklentisi, sosyal etki ve kolaylaştırıcı koşulların platformun kullanımını nasıl etkilediğini incelemektedir. Veriler 143 katılımcıyı içeren bir anket aracılığıyla toplanmış ve yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Bulgular, performans beklentisi, sosyal etki ve kolaylaştırıcı koşulların Microsoft Teams'i kullanma niyetini önemli ölçüde etkilediğini, buna karşın çaba beklentisinin etkilemediğini ortaya koymaktadır. Sonuçlar, performanslarını ve üretkenliklerini artırması, sosyal etkilerin (akran ve fakülte teşviki gibi) olumlu olması ve gerekli teknolojik altyapının mevcut olması durumunda hem öğrencilerin hem de eğitimcilerin Microsoft Teams'i benimseme olasılıklarının daha yüksek olduğunun altını çizmektedir. Çaba beklentisinin etkisinin olmaması, kullanıcıların platformu yeterince sezgisel bulabileceğini ve böylece onunla etkileşim kurmak için gereken algılanan çabayı en aza indirebileceğini göstermektedir. Bu içgörü, sorunsuz kullanıcı deneyimlerine odaklanan kurumlar için özellikle değerlidir. Dijital dönüşümler planlayan eğitim kurumları, performansı artıran özelliklere öncelik vermeli, sosyal işbirliğini desteklemeli ve başarılı bir şekilde benimsenmesini sağlamak için sağlam bir altyapı sağlamalıdır. Kurumlar, stratejilerini kullanıcı beklentileri ve altyapı ihtiyaçları ile uyumlu hale getirerek etkili dijital öğrenme için daha elverişli bir ortam yaratabilirler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 14, 2025 |
Publication Date | April 15, 2025 |
Submission Date | November 7, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 39 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License