Family is at the beginning of the most fundamental institutions that carry societies, nations, cultures and civilizations forward. Family has played an important role in the development of societies since ancient times. It is at the center of unity and solidarity, education, communication and social life. A strong family also supports other basic institutions that keep society standing and so it is effective in building the future of nations. Therefore, the creation of research and academic literature on family and communication is of highly importance. Threats to the family institution, especially in the digital age, bring about new discussions on the position of the family. Therefore, it has become necessary for the family institution to get a new position in the face of digitalization. This study attempts to reveal how the position of the family in the digital age is represented through public broadcasting. In this context, news articles under the tags/themes of “child”, “parent” and “family”, which highlight the theme of digitalization and family, published on the website of TRT News, which is a part of the Turkish Radio and Television Corporation(TRT), were selected as a purposive sample and examined by content analysis method. It has been determined that issues such as the duties and responsibilities of the family spesifically in its new position, the protection and education of children, and raising awareness of families are highlighted in the study. In this context, it was tried to show how the family is represented in TRT News executing digital journalism in the digital age.
Toplumları, ulusları, kültürleri ve medeniyetleri ileriye taşıyan en temel kurumların başında aile gelmektedir. Aile, çok eski zamanlardan beri toplumların gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır. Birliğin ve beraberliğin, eğitimin, iletişimin ve sosyal hayatın merkezinde yer almaktadır. Ailenin güçlü olması, toplumu ayakta tutan diğer temel kurumlara da destek vermekte, dolayısıyla ulusların geleceklerini inşa etmede de etkili olmaktadır. Bu yüzden aile ve iletişime yönelik araştırmaların ve akademik literatürün oluşturulması da son derece önem arz etmektedir. Özellikle dijital çağda aile kurumuna yönelik tehditler, ailenin konumu üzerinde yeni tartışmaları da beraberinde getirmektedir. Pek çok alanda hayatı kolaylaştıran dijitalleşme, bireyselleşmenin ve yeni sosyalleşme biçimlerinin gelişmesine sebep olmuş, aile üyeleri arasındaki bağların zayıflaması üzerinde de etkili olmuştur. Dolayısıyla aile kurumunun dijitalleşme karşısında yeni bir konum edinmesi gerekliliği doğmuştur. Bu çalışmada kamu yayıncılığı yoluyla ailenin dijital çağdaki konumunun nasıl temsil edildiği ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) bünyesinde yer alan TRT Haber’in internet sitesinde yayınlanan dijitalleşme ve aile temasını ön plana çıkaran “çocuk”, “ebeveyn” ve “aile” etiketi/teması altındaki haberler amaçlı örneklem olarak seçilmiş ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada ailenin yeni konumu özelinde görev ve sorumlulukları, çocukların korunması ve eğitilmesi, ailelerin bilinçlendirilmesi gibi hususların ön plana çıkarıldığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda dijital çağda ailenin dijital habercilik yürüten TRT Haber’de nasıl temsil edildiği ortaya konmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism Studies, Internet Publishing |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2025 |
Submission Date | March 24, 2025 |
Acceptance Date | May 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 24 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International