Research Article
BibTex RIS Cite

An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks

Year 2024, Volume: 28 Issue: 3, 798 - 821, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1469983

Abstract

This study delves into the representation of intercultural awareness in English coursebooks at the tertiary level, examining the balance between local, target, and international cultures. Utilizing a qualitative methodology, it scrutinizes three coursebooks and incorporates perceptions from instructors and students at Gazi University. Content analysis and semi-structured interviews serve as the primary tools for gathering data, focusing on the extent of cultural diversity and its alignment with fostering intercultural communicative competence among learners. The findings indicate a pronounced emphasis on target cultures, highlighting a shortfall in the inclusion of diverse cultural narratives. Such an imbalance suggests potential limitations in the coursebooks' efficacy to nurture a well-rounded intercultural understanding. The study advocates for a more inclusive representation of cultures in English language education, stressing the importance of coursebooks in cultivating a comprehensive intercultural awareness. Additionally, recommendations are provided to curriculum developers and educators to enhance the intercultural dimension within English language teaching, aiming to better prepare students for global communication.

References

  • Akandere, E. (2021). An Analysis of cultural aspects in secondary education English coursebooks. [Master’s Thesis], Marmara University.

İngi̇li̇zce Ders Ki̇taplarında Kültürlerarası Farkındalık Üzeri̇ne Bi̇r İnceleme

Year 2024, Volume: 28 Issue: 3, 798 - 821, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1469983

Abstract

Bu çalışma, yükseköğretim düzeyindeki İngilizce ders kitaplarında kültürlerarası farkındalığın temsilini araştırmakta ve yerel, hedef ve uluslararası kültürler arasındaki dengeyi incelemektedir. Nitel bir yöntem kullanarak, üç ders kitabını incelemekte ve Gazi Üniversitesi'ndeki eğitmen ve öğrencilerin algılarını birleştirmektedir. İçerik analizi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler, kültürel çeşitliliğin kapsamına ve öğrenciler arasında kültürlerarası iletişimsel yeterliliğin geliştirilmesiyle uyumuna odaklanan veri toplamak için birincil araçlar olarak hizmet etmektedir. Bulgular, hedef kültürlere belirgin bir vurgu yapıldığını göstermekte ve farklı kültürel anlatıların dahil edilmesinde bir eksiklik olduğunu vurgulamaktadır. Böyle bir dengesizlik, ders kitaplarının çok yönlü bir kültürlerarası anlayışı beslemedeki etkinliğinde potansiyel sınırlamalara işaret etmektedir. Çalışma, İngilizce dil eğitiminde kültürlerin daha kapsayıcı bir şekilde temsil edilmesini savunmakta ve kapsamlı bir kültürlerarası farkındalık geliştirmede ders kitaplarının önemini vurgulamaktadır. Ayrıca, öğrencileri küresel iletişime daha iyi hazırlamak amacıyla İngilizce öğretiminde kültürlerarası boyutu geliştirmek için müfredat geliştiricilere ve eğitimcilere tavsiyelerde bulunulmaktadır.

References

  • Akandere, E. (2021). An Analysis of cultural aspects in secondary education English coursebooks. [Master’s Thesis], Marmara University.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Articles
Authors

Canan Tok 0000-0003-1494-5067

Müge Tavil 0000-0003-0268-5595

Publication Date December 10, 2024
Submission Date April 18, 2024
Acceptance Date May 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 28 Issue: 3

Cite

APA Tok, C., & Tavil, M. (2024). An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(3), 798-821. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1469983
AMA Tok C, Tavil M. An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks. TSA. December 2024;28(3):798-821. doi:10.20296/tsadergisi.1469983
Chicago Tok, Canan, and Müge Tavil. “An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, no. 3 (December 2024): 798-821. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1469983.
EndNote Tok C, Tavil M (December 1, 2024) An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 3 798–821.
IEEE C. Tok and M. Tavil, “An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks”, TSA, vol. 28, no. 3, pp. 798–821, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1469983.
ISNAD Tok, Canan - Tavil, Müge. “An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/3 (December 2024), 798-821. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1469983.
JAMA Tok C, Tavil M. An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks. TSA. 2024;28:798–821.
MLA Tok, Canan and Müge Tavil. “An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 3, 2024, pp. 798-21, doi:10.20296/tsadergisi.1469983.
Vancouver Tok C, Tavil M. An Analysis Of Intercultural Awareness In English Coursebooks. TSA. 2024;28(3):798-821.