Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri

Year 2024, Volume: 28 Issue: 3, 776 - 797, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511

Abstract

Bu araştırma ile yabancılara Türkçe öğreten öğreticilerin öğrencilere verdiği ders dışı uygulamaların süreç, dönüt ve değerlendirme bakımından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum deseniyle yürütülmüştür. Araştırma grubunu Türkiye’de 10 farklı ilde yabancılara Türkçe öğreten 31 öğretici; verileri de bu öğreticilerle yapılan görüşmeler oluşturmaktadır. Veriler içerik analiziyle temalar ve kodlar belirlenerek analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğreticilerin ders dışı uygulama görevleri incelendiğinde çeşitlilik olduğu görülmekle birlikte bu uygulamaların öğreticilerin bireysel çabalarına dayandığı, bir programa bağlı olmadığı görülmektedir. Öğreticiler ders dışı uygulama görevlerini belirlerken öğrencinin dil düzeyini dikkate almakta, verilen görevlerin hedeflenen kazanımla ilişkili olmasına, görevlerin zaman alıcı olmamasına dikkat etmektedir. Öğreticiler öğrencilerine en çok doğrusunu açıklayarak dönüt vermekte, ders dışı uygulamaların öğrencilerde derse katılım ve motivasyon üzerinde olumlu etkilerinin olduğunu düşünmektedir. Öğreticiler ders dışı uygulama görevlerini daha çok konuşma becerisini geliştirmeye yönelik belirlemektedir. Öğreticiler öğrencilere verdikleri ders dışı uygulama görevlerinde süreci yönetirken ve de dönüt verirken yaşadıkları olumsuzlukların başında öğrencinin göreve olan ilgisizliği ve isteksizliğini sıralamaktadır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ders dışı uygulama görevleri mevcut öğretim programı kapsamına alınarak kurlara uygun etkinlik örnekleriyle desteklenebilir ve ortak bir etkinlik havuzu oluşturulabilir. Öğretici oluşturulacak bu programa uygun hareket etmek suretiyle kendi öğrenci düzeyine/şartlarına uygun olarak havuzdan seçeceği görevi öğrenciyle birlikte belirleyebilir.

References

  • Ai-hua, C. (2010). Effects of listening strategy training for EFL adult listeners. Journal of Asia TEFL, 7(1), 135-169.
Year 2024, Volume: 28 Issue: 3, 776 - 797, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511

Abstract

References

  • Ai-hua, C. (2010). Effects of listening strategy training for EFL adult listeners. Journal of Asia TEFL, 7(1), 135-169.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Articles
Authors

Nurettin Kartallıoğlu 0000-0002-3464-8716

Nazlı Saluk 0000-0002-2823-2722

Belgizar Ünver 0000-0003-4426-2312

Publication Date December 10, 2024
Submission Date May 16, 2024
Acceptance Date August 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 28 Issue: 3

Cite

APA Kartallıoğlu, N., Saluk, N., & Ünver, B. (2024). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(3), 776-797. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511
AMA Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. TSA. December 2024;28(3):776-797. doi:10.20296/tsadergisi.1485511
Chicago Kartallıoğlu, Nurettin, Nazlı Saluk, and Belgizar Ünver. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, no. 3 (December 2024): 776-97. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511.
EndNote Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B (December 1, 2024) Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 3 776–797.
IEEE N. Kartallıoğlu, N. Saluk, and B. Ünver, “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”, TSA, vol. 28, no. 3, pp. 776–797, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1485511.
ISNAD Kartallıoğlu, Nurettin et al. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/3 (December 2024), 776-797. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1485511.
JAMA Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. TSA. 2024;28:776–797.
MLA Kartallıoğlu, Nurettin et al. “Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 3, 2024, pp. 776-97, doi:10.20296/tsadergisi.1485511.
Vancouver Kartallıoğlu N, Saluk N, Ünver B. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Dışı Uygulamalar Üzerine Öğretici Görüşleri. TSA. 2024;28(3):776-97.