In this study, it was aimed to determine the effect of KWL strategy instruction on reading comprehension skills, reading anxiety and reading attitude of fourth grade primary school students. In the study, a quasi-experimental design with pretest-posttest control group, one of the quantitative research methods, was used. It consists of 37 students studying in the fourth grade of two different primary schools in the center of Kırıkkale province in the fall semester of the 2023-2024 academic year. Personal Information Form, Reading Comprehension Test, Reading Anxiety Scale and Attitude Towards Reading Scale were used as data collection tools. In the implementation process of the study, activities for the use of the KWL strategy were implemented in the experimental group for two class hours every week for 10 weeks, while no intervention was made in the Turkish lessons in the control group. In the analysis of the data, ANCOVA was used to control the difference in the pre-test scores of the students in the experimental and control groups. As a result of the research, it was determined that there was a significant difference in favor of the experimental group in terms of reading comprehension skills, reading anxiety and reading attitude towards narrative and informative texts. In addition, it was determined that the significant difference in reading comprehension skills and reading attitude towards narrative texts was at large effect level, and the significant difference in reading comprehension skills and reading anxiety towards informative texts was at medium effect level.
Bu araştırmada KWL stratejisi öğretiminin, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisine, okuma kaygısına ve okuma tutumuna etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde Kırıkkale ili merkezinde yer alan iki farklı ilkokulun dördüncü sınıfında öğrenim gören 37 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu, Okuduğunu Anlama Testi, Okuma Kaygısı Ölçeği ve Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama sürecinde deney grubunda 10 hafta süresince her hafta iki ders saati KWL stratejisinin kullanımına yönelik etkinlikler uygulanmış, kontrol grubundaki Türkçe derslerine herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Verilerin analizinde deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin ön testten kaynaklanan puan farkını kontrol altına almak için ANCOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öyküleyici ve bilgilendirici metinlere yönelik okuduğunu anlama becerisi, okuma kaygısı ve okuma tutumu bakımından deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öyküleyici metinlere yönelik okuduğunu anlama becerisi ile okuma tutumundaki anlamlı farklılığın geniş etki, bilgilendirici metinlere yönelik okuduğunu anlama becerisi ile okuma kaygısındaki anlamlı farklılığın ise orta etki düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 9, 2025 |
Submission Date | May 19, 2024 |
Acceptance Date | June 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 1 |