Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 110 - 126, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1487847

Abstract

Bu çalışmada, okul öncesi dönemde gelişimsel yetersizliği olan çocuğa sahip ebeveynlerin etkileşimli kitap okuma uygulamasına yönelik becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Amaç kapsamında “Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerileri Anketi” kullanılmıştır. Veriler basılı ya da elektronik olarak 279 gönüllü ebeveynin katılımıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 26 programı kullanılmıştır. Ebeveynlerin ankette verdikleri yanıtların frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak anketten aldıkları puanları ile eğitim düzeyleri, çocuklarıyla geçirdikleri kaliteli vakitleri ve çocuklarıyla kitap okuma sıklıkları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre ebeveynlerin etkileşimli kitap okuma uygulama adımlarında özellikle okuma esnasında cümle tamamlama, daha önce okunulan kitaplar ile okunulan kitabı ilişkilendirme, okumanın ardından kitaptaki olaylar, konular ve karakterler ile ilgili etkinlikler yapma adımlarında bilgi ve uygulama eksiklikleri olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ebeveynlerin anket puanları ile eğitim düzeyleri, çocuklarıyla geçirdikleri kaliteli vakit ve çocuklarıyla kitap okuma sıklıkları arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılarak ileri araştırma ve uygulamalar için öneriler sunulmuştur.

Ethical Statement

Araştırmanın etik kurul izni için Kırıkkale Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kuruluna başvurulmuş ve etik kurul belgesi 18.02.2024 tarihli kararı ile alınmıştır.

Supporting Institution

-

Thanks

-

References

  • Acar-Şengul, E. (2019). Erken dil müdahalesinde etkileşimli kitap okuma uygulamasının gelişimsel dil gecikmesi görülen çocuklar üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi.
Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 110 - 126, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1487847

Abstract

References

  • Acar-Şengul, E. (2019). Erken dil müdahalesinde etkileşimli kitap okuma uygulamasının gelişimsel dil gecikmesi görülen çocuklar üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Esmehan Özer 0000-0001-5919-8072

Yaren Alagöz 0009-0004-2768-4892

Açelya Teke 0009-0006-3175-2514

Publication Date April 9, 2025
Submission Date June 2, 2024
Acceptance Date July 1, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Özer, E., Alagöz, Y., & Teke, A. (2025). Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 110-126. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1487847
AMA Özer E, Alagöz Y, Teke A. Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi. TSA. April 2025;29(1):110-126. doi:10.20296/tsadergisi.1487847
Chicago Özer, Esmehan, Yaren Alagöz, and Açelya Teke. “Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, no. 1 (April 2025): 110-26. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1487847.
EndNote Özer E, Alagöz Y, Teke A (April 1, 2025) Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 110–126.
IEEE E. Özer, Y. Alagöz, and A. Teke, “Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi”, TSA, vol. 29, no. 1, pp. 110–126, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1487847.
ISNAD Özer, Esmehan et al. “Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (April 2025), 110-126. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1487847.
JAMA Özer E, Alagöz Y, Teke A. Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi. TSA. 2025;29:110–126.
MLA Özer, Esmehan et al. “Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 29, no. 1, 2025, pp. 110-26, doi:10.20296/tsadergisi.1487847.
Vancouver Özer E, Alagöz Y, Teke A. Okul Öncesi Dönemde Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Etkileşimli Kitap Okuma Becerilerinin İncelenmesi. TSA. 2025;29(1):110-26.