Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği

Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 229 - 248, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056

Abstract

Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenliği lisans programlarına yerleşen öğrencilerin profillerini çeşitli açılardan incelemektir. Nitel araştırma modeliyle yürütülen çalışmada veri toplama tekniği olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Devlet üniversiteleriyle sınırlandırılan araştırmanın veri setini 71 eğitim fakültesindeki Türkçe öğretmenliği lisans programları oluşturmaktadır. Araştırmada bu programlarla ilgili olarak “Yükseköğretim Program Atlası”nda yer alan bilgilerden yararlanılmıştır. 2021, 2022 ve 2023 yıllarını kapsayan verilerin analizi betimsel analiz tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre Türkçe öğretmenliği lisans programlarının ilk yerleştirme sonuçlarına göre %100 doluluk oranına ulaştığı, programı tercih eden adayların çoğunlukla kız öğrencilerden oluştuğu ve yerleşen öğrencilerin bölgelere göre dağılımında İç Anadolu, Güneydoğu Anadolu ve Marmara bölgelerinin öne çıktığı belirlenmiştir. Programa yerleşen öğrencilerin öğrenim durumuna göre dağılımında “liseden mezun, daha önce üniversiteye yerleşmemiş” adaylar ilk sırada gelirken lise alanlarında “imam hatip”, “Türkçe matematik”, “fen ve sosyal bilimler”, “sosyal bilimler” alanları, lise türlerinde genel liseler, lise gruplarında ise “Anadolu Lisesi (Yabancı Dille Öğretim Yapan Resmi Liseler)” ve “İmam Hatip Lisesi/Anadolu İmam Hatip Lisesi/İmam Hatip Lisesi (Açıköğretim)” okulları ilk sırayı almıştır. Programa yerleşen öğrencilerin YKS Türkçe netlerinin yıllara göre kademeli şekilde artması ve adayların tercih listelerinde daha çok “Türkçe öğretmenliği” programlarına yer vermesi araştırmanın diğer bulguları olarak tespit edilmiştir.

Ethical Statement

“Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş, toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma başka herhangi bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Araştırma doküman incelemesine dayalı olarak gerçekleştirildiğinden etik kurul kararı zorunluluğu bulunmamaktadır.

References

  • Ateş, M. (2015). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının öğretmen yeterlikleri açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 293-301. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3175
Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 229 - 248, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056

Abstract

References

  • Ateş, M. (2015). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının öğretmen yeterlikleri açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 293-301. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3175
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Articles
Authors

Ömer Kemiksiz 0000-0001-8628-6203

Publication Date April 9, 2025
Submission Date May 29, 2024
Acceptance Date August 23, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Kemiksiz, Ö. (2025). Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 229-248. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056
AMA Kemiksiz Ö. Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. TSA. April 2025;29(1):229-248. doi:10.20296/tsadergisi.1492056
Chicago Kemiksiz, Ömer. “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, no. 1 (April 2025): 229-48. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056.
EndNote Kemiksiz Ö (April 1, 2025) Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 229–248.
IEEE Ö. Kemiksiz, “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”, TSA, vol. 29, no. 1, pp. 229–248, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1492056.
ISNAD Kemiksiz, Ömer. “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (April 2025), 229-248. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1492056.
JAMA Kemiksiz Ö. Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. TSA. 2025;29:229–248.
MLA Kemiksiz, Ömer. “Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 29, no. 1, 2025, pp. 229-48, doi:10.20296/tsadergisi.1492056.
Vancouver Kemiksiz Ö. Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenci Profili: Devlet Üniversiteleri Örneği. TSA. 2025;29(1):229-48.