Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları

Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 194 - 209, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174

Abstract

Bu araştırma; farklı sosyoekonomik koşullara sahip okul öncesi dönem çocuklarının öğretmenlere sorularını/zor sorularını ve öğretmenlerin çocukların zor sorularına cevaplarını incelemeyi amaçlayan nitel bir çalışmadır. Araştırmaya, Türkiye’nin orta kısmında yer alan bir ildeki alt sosyoekonomik koşullarda görev yapan 15, orta sosyoekonomik koşullarda görev yapan 15 ve üst sosyoekonomik koşullarda görev yapan 15 olmak üzere toplam 45 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Veriler görüşme formu ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniği ile araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre çocuklar öğretmenlerine; günlük rutin, günlük yaşam, fen-doğa ve teknoloji, din ve izin/istek ile ilgili sorular sormuşlardır. Çocukların zor soruları ise günlük rutin, günlük yaşam, fen-doğa ve teknoloji, din ve doğum ile ilgilidir. Çocukların sorularının ve zor sorularının temalara göre frekansları sosyoekonomik koşullara göre farklılaşmıştır. Okul öncesi öğretmenleri çocukların zor sorularına açıklayıcı yanıt vererek ve soruları yanıtsız bırakarak karşılık vermişlerdir. Çocukların zor sorularına cevap vermeyen öğretmenler; cevap vermeme, dikkati başka yöne çekme/geçiştirme, bilmediğini söyleme, araştıracağını söyleme ve beraber araştırmayı teklif etme stratejilerini sergilemişlerdir. Öğretmenlerin çocukların zor soruları karşısında cevap vermedikleri zaman uyguladıkları stratejilerin frekansları sosyoekonomik koşullara göre farklılaşmıştır. Araştırmanın bulguları tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

Ethical Statement

Etik kurallara uyulmuştur.

References

  • Baldwin, D. A., & Moses, L. J. (1996). The ontogeny of social information gathering. Child Development, 67, 1915–1939. https://doi.org/10.2307/1131601
Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 194 - 209, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174

Abstract

References

  • Baldwin, D. A., & Moses, L. J. (1996). The ontogeny of social information gathering. Child Development, 67, 1915–1939. https://doi.org/10.2307/1131601
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Serhat Gündoğdu 0000-0001-6841-8890

Publication Date April 9, 2025
Submission Date June 5, 2024
Acceptance Date February 16, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Gündoğdu, S. (2025). Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 194-209. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174
AMA Gündoğdu S. Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. TSA. April 2025;29(1):194-209. doi:10.20296/tsadergisi.1496174
Chicago Gündoğdu, Serhat. “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları Ve Öğretmenin Cevapları”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, no. 1 (April 2025): 194-209. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174.
EndNote Gündoğdu S (April 1, 2025) Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 194–209.
IEEE S. Gündoğdu, “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları”, TSA, vol. 29, no. 1, pp. 194–209, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1496174.
ISNAD Gündoğdu, Serhat. “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları Ve Öğretmenin Cevapları”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (April 2025), 194-209. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1496174.
JAMA Gündoğdu S. Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. TSA. 2025;29:194–209.
MLA Gündoğdu, Serhat. “Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları Ve Öğretmenin Cevapları”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 29, no. 1, 2025, pp. 194-09, doi:10.20296/tsadergisi.1496174.
Vancouver Gündoğdu S. Farklı Sosyoekonomik Koşullara Sahip Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öğretmene Soruları ve Öğretmenin Cevapları. TSA. 2025;29(1):194-209.