Research Article
BibTex RIS Cite

6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”

Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 294 - 310, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440

Abstract

İnsanların doğal yaşamdaki ilgi ve iletişimini sağlayan göstergeler, ilişkileri belli bir düzlemde sıralamayı, sınırlandırmayı ve konumlandırmayı sağlar. Bu sebeple birden fazla unsur bağlı bulunduğu taşıyıcılar ve aktarıcılar aracılığı ile dikkat düzeyini en üst seviyeye getirmektedir. Reklamlar bağlantıyı kurma, sesletim içerisindeki kodlarla iletinin anlam kazanmasına yol açmaktadır. Bu sayede reklamı yapılan hizmetin veya pazarlamada yer alan ürünün hedef kitledeki etki alanına yönlendirilmesi, belirli bir düşünceye dikkat çekilmesi ve bilgi verilmesi istenen görüşün benimsenmesi kolaylaşmaktadır. Reklam metinlerinde çokça sembol yer alıp her sembolün zihindeki çağrışım yoluyla ne ifade ettiği kodlarla sunulur. Bu kodlamalar mitler ile anlam zeminine oturtulurken analizdeki görsel materyaller de izleyicinin zihnine hizmet eder. 6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinin yıkım ve etki alanlarının çokça görüldüğü reklamlar oldukça dikkat çekicidir. Bu çalışmada da mevcut bağlamda bir gıda ürünü markası olan Lays reklamının 6 Şubat Kahramanmaraş depremlerinden önce ve sonraki metni göstergebilimsel açıdan düz ve yan anlam boyutlarıyla incelenmiştir. Reklam metinlerinde yer alan göstergeler, gönderge sistemi, mitsel çözümleme ve görüntü / ses bağlantılı tüm kodlar irdelenerek böylece, elde edilen bulguların kültüre, yaşantıya etkileri bu etkilerin anlam dünyaları tespit edilmiş, reklam metninin anlatım dili, metnin içine gizlenmiş kodları ikili karşıtlık yöntemi ile karşılaştırılarak göstergebilime farklı bir bakış açısı sunulmuştur.

References

  • Akarsu, B. (1998). Felsefe terimleri sözlüğü. İnkılap Yayınevi.
Year 2025, Volume: 29 Issue: 1, 294 - 310, 09.04.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440

Abstract

References

  • Akarsu, B. (1998). Felsefe terimleri sözlüğü. İnkılap Yayınevi.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Articles
Authors

Melike Somuncu 0000-0002-9101-3012

Publication Date April 9, 2025
Submission Date July 2, 2024
Acceptance Date August 10, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Somuncu, M. (2025). 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(1), 294-310. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440
AMA Somuncu M.6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS.” TSA. April 2025;29(1):294-310. doi:10.20296/tsadergisi.1509440
Chicago Somuncu, Melike. “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, no. 1 (April 2025): 294-310. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440.
EndNote Somuncu M (April 1, 2025) 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 1 294–310.
IEEE M. Somuncu, “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”, TSA, vol. 29, no. 1, pp. 294–310, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1509440.
ISNAD Somuncu, Melike. “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/1 (April 2025), 294-310. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1509440.
JAMA Somuncu M. 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. TSA. 2025;29:294–310.
MLA Somuncu, Melike. “6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: ‘LAYS’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 29, no. 1, 2025, pp. 294-10, doi:10.20296/tsadergisi.1509440.
Vancouver Somuncu M. 6 ŞUBAT DEPREMLERİ ÖZELİNDE KARŞILAŞTIRMALI BİR GÖSTERGEBİLİMSEL REKLAM ANALİZİ: “LAYS”. TSA. 2025;29(1):294-310.