Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example

Year 2025, Volume: 27 Issue: 1, 65 - 76, 30.04.2025

Abstract

This study was conducted to examine the relationship between exercise addiction and problem solving skills of students studying at the School of Physical Education and Sports; to examine whether exercise addiction and problem solving skills differ depending on their gender, the departments they study, their status as licensed athletes and their weekly exercise frequency. The research group consists of 90 female and 54 male students studying at Kilis 7 Aralık University School of Physical Education and Sports. Descriptive screening model was used in the research process. As a data collection tool, the personal information form developed by the researcher, the Exercise Addiction Scale developed by Tekkurşun, Demir et al. (2018) and the Problem Solving Skill Scale developed by Causey and Dubow (1992) were applied. The data obtained as a result of the research were analyzed using SPSS 25.0 program. Frequency analysis was used to determine the percentage distribution of personal information. Independent Samples T test was used to analyze the scale scores and One Way ANOVA analysis was used to compare the scale scores according to demographic variables with more than two categories, and the significance level was determined as p<0.05 in the analyzes used. As a result of the research; the relationship between exercise addiction and problem solving skills of students studying in physical education and sports college was statistically significant in a positive direction.

References

  • 1. Arslanoğlu, C., Acar, K., Mor, A., ve Arslanoğlu, E. Geleceğin antrenorlerinde egzersiz bağımlılığı. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2021; 19 (1), 137-146. https://doi.org/10.33689/spormetre.758693.
  • 2. Barut, Y., Yılmaz M. “Beden Eğitimi ve Spor Bölümüne ve Eğitim Fakültesine Devam Eden Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası I. Spor Bilimleri Kongresi Bildirileri. Ankara: Gazi Üniversitesi. 2000; 290-297.
  • 3. Batuhan, B. A. T. U., & AYDIN, A. D. Elit yüzme sporcularının egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2020; 5(4), 399-412.
  • 4. Bavlı, Ö., Kozanoğlu, ME., Doğanay, A. Düzenli egzersize katılımın egzersiz bağımlılığı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi. 2011; 13(2): 150-153.
  • 5. Bilge. J., Aslan., A. Akılcı Olmayan Düşünce Düzeyleri Farklı Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Değerlendirmeleri. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1999; Sayı 13, s. 18.
  • 6. Bootan, J. S. Kickboks, Taekwondo ve Muay Thai Sporcularının Egzersiz Bağımlılığının Araştırılması,Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Elazığ. 2018.
  • 7. Büyüköztürk Ş, Çakmak EK, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Pegem Atıf İndeksi. 2017; 301.
  • 8. Causey DL, Dubow, EF. Development of a self-report coping measure for elementary school children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 1992; 21 (1), 47-59.
  • 9. Çetin, E., Bulğay, C., Demir, G. T., Cicioğlu, H. İ., Bayraktar, I., ve Orhan, Ö. The Examination of the Relationship Between Exercise Addiction and Performance Enhancement in Elite Athletes. International Journal of Mental Health and Addiction. 2020; 1-12.
  • 10. Cicioğlu, Hİ., Demir, GT., Bulğay, C. Çetin, E. Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi. 2019; 20(1), 12-20
  • 11. Costa S, Cuzzocrea F, Hausenblas HA, Larcan R, Oliva P. Psychometric examination and factorial validity of the Exercise Dependence Scale-Revised in Italian exercisers. J Behav Addict. 2012; 1(4), 186-190.
  • 12. Costa, S., Hausenblas, AH., Oliva, P., Cuzzocrea, F., Larcan, R. The role of age, gender, mood states and exercise frequency on exercise dependence. J Behav Addict. 2013; 2(4): 216-223.
  • 13. Demir, G. T., Hazar, Z. ve Cicioğlu, H. İ. Exercise Addiction Scale (EAS): A Study of Validity and Reliability. Kastamonu Education Journal. 2018; 26(3), 865-874.
  • 14. Demir, G. T., ve Türkeli, A. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığı ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırma Dergisi. 2019; 4(1), 10-24. https://doi.org/10.25307/jssr.505941
  • 15. Dinç M, 2017. Teknoloji bağımlılığı ve biz. 1. Baskı. İstanbul, Yeşilay Yayınları, s. 1-56.
  • 16. Eren, E. Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım. 2000.
  • 17. Ersoy G, 2004. Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme. 3. Baskı. Ankara, Nobel Yayınları, s. 104.
  • 18. Ferah, D. Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 2000.
  • 19. Fox, K., Boutcher, S. Physical Activity and Psychological Well-Being, Chapter 7. London:Routledge. 2004; 130-153.
  • 20. Gadak, A., Pulur, A. Fitness merkezine giden bireylerin egzersiz bağımlılıklarının incelenmesi. Sportive. 2021; 4(2), 12-23.
  • 21. Güzel, M.C. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığı ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi (Balıkesir İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2021.
  • 22. İnce, G., Şen, C. Adana İlinde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2006; IV (1) 5-10.
  • 23. Karasar, N. (2015). Bilimsel araştirma yöntemi. 28. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 24. Katra, H. Egzersiz yapan bireylerde egzersiz bağımlılığı ve benlik saygısı. Bağımlılık Dergisi. 2021; 22(4), 370-378.
  • 25. Kızmaz, M. Bireysel ve Takım Sporu Yapan Sporcuların Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 2004.
  • 26. Kovacsik, R., Griffiths, MD., Pontes, HM., Soos, I, De la Vega R, Ruiz, R. The role of passion in exercise addiction, exercise volume, exercise intensity in long-term exercisers. Int J Ment Health Addict. 2019; 1–12.
  • 27. Namlı, S. Demir, GT., Cicioğlu, Hİ. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Odaklanma Düzeyleri. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2018; 20 (4) :43-51.
  • 28. Oğuz, V., Akyol, A. K. (2015). Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cukurova University Faculty of Education Journal, 44(1).
  • 29. Özer K, 2001. Fiziksel uygunluk. Ankara, 1. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, s. 61.
  • 30. Paksoy, S. M. Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi (Kahramanmaraş ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi. 2021.
  • 31. Pinro, BM., Goldstein, MG., Ashba, J. Randomized controlled trial of physical activity counseling forolder. Primary Care Patients. 2005; 29(4), 247-255.
  • 32. Smith, D., Wright, C., Winrow, D., Exercise dependence and social physique anxiety in competitive and non-competitive runners. International. International Journal of Exercise Psychology. 2010; 8(1), 61-69.
  • 33. Szabo, A., Griffiths, MD., Marcos, RDLV., Mervó, B., Demetrovics, Z., Focus: Addiction: Methodological and conceptual limitations in exercise addiction research. The Yale Journal of Biology and Medicine. 2015; 88(3), 303.
  • 34. Tay, Betül. İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerini Geliştirmede İşbirliğine Dayalı Öğretmenin Etkisi Konusunda Öğretmen, Müfettiş ve Uzman Görüşleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 2002.
  • 35. Taylan, S. “Heppner’in Problem Çözme Envanteri’nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları”, Master tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. 1990;. s:4,
  • 36. Tekkurşun Demir, G., Hazar, Z., ve Cicioğlu, H.İ. Egzersiz bağımlılığı ölçeği (EBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Kastamonu. 2018.
  • 37. Tekkurşun, Demir G., Türkeli, A. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2019; 4(1), 9-24.
  • 38. Tümkaya, S., İflazoğlu, A. “Çukurova Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Otomatik Düşünce ve Problem Çözme Düzeylerinin Bazı Sosyo-Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi, Enstitü Dergisi. 2000; Cilt:6, Sayı:6,
  • 39. Türkay, H., Mumcu, H.E., Çeviker, A., Güngöz, E., ve Özlü, K. Beden eğitiminde temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(2), 1135-1155.
  • 40. Türkçapar, Ü. Beden Eğitimi Spor Yüksek Okulu Öğrencilerinin Farklı Değişkenler Açısından Problem Çözme Becerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(1), 129-139.
  • 41. Uzun, U. Spor Bilimleri Eğitimi Alan Yükseköğretim Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne. 2019.
  • 42. Vardar, E. Egzersiz Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2012; 163-173.
  • 43. Yıldırım İY. Egzersiz Bağımlılığı, Yeme Tutum ve Davranışları İlişkisi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2017; 12 (1), 43-54.
  • 44. Yıldızçiçek, C. Psikolojik Bir Rahatsızlık Olan Egzersiz Bağımlılığının Öz Yeterlilik İle İlişkisinin İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2019.
  • 45. Zmijewski, CF., Howard, MO. Exercise dependence and attitudes toward eating among young adults. Eating Behaviors, 4(2), 181-195 Adams J, Kirkby RJ, 2002. Excessive exercise as an addiction: A review. Addiction Research and Theory. 2000; 10(5), 415-437.
  • 46. Zmijewski, CF., Howard, MO. Exercise dependence and attitudes toward eating among young adults. Eat Behav. 2003; 4(2): 181-19
Year 2025, Volume: 27 Issue: 1, 65 - 76, 30.04.2025

Abstract

References

  • 1. Arslanoğlu, C., Acar, K., Mor, A., ve Arslanoğlu, E. Geleceğin antrenorlerinde egzersiz bağımlılığı. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2021; 19 (1), 137-146. https://doi.org/10.33689/spormetre.758693.
  • 2. Barut, Y., Yılmaz M. “Beden Eğitimi ve Spor Bölümüne ve Eğitim Fakültesine Devam Eden Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Uluslararası I. Spor Bilimleri Kongresi Bildirileri. Ankara: Gazi Üniversitesi. 2000; 290-297.
  • 3. Batuhan, B. A. T. U., & AYDIN, A. D. Elit yüzme sporcularının egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2020; 5(4), 399-412.
  • 4. Bavlı, Ö., Kozanoğlu, ME., Doğanay, A. Düzenli egzersize katılımın egzersiz bağımlılığı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi. 2011; 13(2): 150-153.
  • 5. Bilge. J., Aslan., A. Akılcı Olmayan Düşünce Düzeyleri Farklı Üniversite Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Değerlendirmeleri. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1999; Sayı 13, s. 18.
  • 6. Bootan, J. S. Kickboks, Taekwondo ve Muay Thai Sporcularının Egzersiz Bağımlılığının Araştırılması,Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Elazığ. 2018.
  • 7. Büyüköztürk Ş, Çakmak EK, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Pegem Atıf İndeksi. 2017; 301.
  • 8. Causey DL, Dubow, EF. Development of a self-report coping measure for elementary school children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 1992; 21 (1), 47-59.
  • 9. Çetin, E., Bulğay, C., Demir, G. T., Cicioğlu, H. İ., Bayraktar, I., ve Orhan, Ö. The Examination of the Relationship Between Exercise Addiction and Performance Enhancement in Elite Athletes. International Journal of Mental Health and Addiction. 2020; 1-12.
  • 10. Cicioğlu, Hİ., Demir, GT., Bulğay, C. Çetin, E. Elit düzeyde sporcular ile spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeyleri. Bağımlılık Dergisi. 2019; 20(1), 12-20
  • 11. Costa S, Cuzzocrea F, Hausenblas HA, Larcan R, Oliva P. Psychometric examination and factorial validity of the Exercise Dependence Scale-Revised in Italian exercisers. J Behav Addict. 2012; 1(4), 186-190.
  • 12. Costa, S., Hausenblas, AH., Oliva, P., Cuzzocrea, F., Larcan, R. The role of age, gender, mood states and exercise frequency on exercise dependence. J Behav Addict. 2013; 2(4): 216-223.
  • 13. Demir, G. T., Hazar, Z. ve Cicioğlu, H. İ. Exercise Addiction Scale (EAS): A Study of Validity and Reliability. Kastamonu Education Journal. 2018; 26(3), 865-874.
  • 14. Demir, G. T., ve Türkeli, A. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığı ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırma Dergisi. 2019; 4(1), 10-24. https://doi.org/10.25307/jssr.505941
  • 15. Dinç M, 2017. Teknoloji bağımlılığı ve biz. 1. Baskı. İstanbul, Yeşilay Yayınları, s. 1-56.
  • 16. Eren, E. Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım. 2000.
  • 17. Ersoy G, 2004. Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme. 3. Baskı. Ankara, Nobel Yayınları, s. 104.
  • 18. Ferah, D. Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 2000.
  • 19. Fox, K., Boutcher, S. Physical Activity and Psychological Well-Being, Chapter 7. London:Routledge. 2004; 130-153.
  • 20. Gadak, A., Pulur, A. Fitness merkezine giden bireylerin egzersiz bağımlılıklarının incelenmesi. Sportive. 2021; 4(2), 12-23.
  • 21. Güzel, M.C. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığı ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi (Balıkesir İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2021.
  • 22. İnce, G., Şen, C. Adana İlinde Deplasmanlı Ligde Basketbol Oynayan Sporcuların Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2006; IV (1) 5-10.
  • 23. Karasar, N. (2015). Bilimsel araştirma yöntemi. 28. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • 24. Katra, H. Egzersiz yapan bireylerde egzersiz bağımlılığı ve benlik saygısı. Bağımlılık Dergisi. 2021; 22(4), 370-378.
  • 25. Kızmaz, M. Bireysel ve Takım Sporu Yapan Sporcuların Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 2004.
  • 26. Kovacsik, R., Griffiths, MD., Pontes, HM., Soos, I, De la Vega R, Ruiz, R. The role of passion in exercise addiction, exercise volume, exercise intensity in long-term exercisers. Int J Ment Health Addict. 2019; 1–12.
  • 27. Namlı, S. Demir, GT., Cicioğlu, Hİ. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Odaklanma Düzeyleri. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2018; 20 (4) :43-51.
  • 28. Oğuz, V., Akyol, A. K. (2015). Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cukurova University Faculty of Education Journal, 44(1).
  • 29. Özer K, 2001. Fiziksel uygunluk. Ankara, 1. Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, s. 61.
  • 30. Paksoy, S. M. Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi (Kahramanmaraş ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi. 2021.
  • 31. Pinro, BM., Goldstein, MG., Ashba, J. Randomized controlled trial of physical activity counseling forolder. Primary Care Patients. 2005; 29(4), 247-255.
  • 32. Smith, D., Wright, C., Winrow, D., Exercise dependence and social physique anxiety in competitive and non-competitive runners. International. International Journal of Exercise Psychology. 2010; 8(1), 61-69.
  • 33. Szabo, A., Griffiths, MD., Marcos, RDLV., Mervó, B., Demetrovics, Z., Focus: Addiction: Methodological and conceptual limitations in exercise addiction research. The Yale Journal of Biology and Medicine. 2015; 88(3), 303.
  • 34. Tay, Betül. İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerini Geliştirmede İşbirliğine Dayalı Öğretmenin Etkisi Konusunda Öğretmen, Müfettiş ve Uzman Görüşleri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 2002.
  • 35. Taylan, S. “Heppner’in Problem Çözme Envanteri’nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları”, Master tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. 1990;. s:4,
  • 36. Tekkurşun Demir, G., Hazar, Z., ve Cicioğlu, H.İ. Egzersiz bağımlılığı ölçeği (EBÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması, Kastamonu. 2018.
  • 37. Tekkurşun, Demir G., Türkeli, A. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2019; 4(1), 9-24.
  • 38. Tümkaya, S., İflazoğlu, A. “Çukurova Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Otomatik Düşünce ve Problem Çözme Düzeylerinin Bazı Sosyo-Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi, Enstitü Dergisi. 2000; Cilt:6, Sayı:6,
  • 39. Türkay, H., Mumcu, H.E., Çeviker, A., Güngöz, E., ve Özlü, K. Beden eğitiminde temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 39(2), 1135-1155.
  • 40. Türkçapar, Ü. Beden Eğitimi Spor Yüksek Okulu Öğrencilerinin Farklı Değişkenler Açısından Problem Çözme Becerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 10(1), 129-139.
  • 41. Uzun, U. Spor Bilimleri Eğitimi Alan Yükseköğretim Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılığının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne. 2019.
  • 42. Vardar, E. Egzersiz Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2012; 163-173.
  • 43. Yıldırım İY. Egzersiz Bağımlılığı, Yeme Tutum ve Davranışları İlişkisi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2017; 12 (1), 43-54.
  • 44. Yıldızçiçek, C. Psikolojik Bir Rahatsızlık Olan Egzersiz Bağımlılığının Öz Yeterlilik İle İlişkisinin İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2019.
  • 45. Zmijewski, CF., Howard, MO. Exercise dependence and attitudes toward eating among young adults. Eating Behaviors, 4(2), 181-195 Adams J, Kirkby RJ, 2002. Excessive exercise as an addiction: A review. Addiction Research and Theory. 2000; 10(5), 415-437.
  • 46. Zmijewski, CF., Howard, MO. Exercise dependence and attitudes toward eating among young adults. Eat Behav. 2003; 4(2): 181-19
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Physical Training and Sports
Journal Section Articles
Authors

Ali Yıldırım 0000-0002-7626-5828

M. Hakan Mayda 0000-0002-7062-3284

Publication Date April 30, 2025
Submission Date July 7, 2024
Acceptance Date April 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 27 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, A., & Mayda, M. H. (2025). Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example. Turkish Journal of Sport and Exercise, 27(1), 65-76.
AMA Yıldırım A, Mayda MH. Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example. Turk J Sport Exe. April 2025;27(1):65-76.
Chicago Yıldırım, Ali, and M. Hakan Mayda. “Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example”. Turkish Journal of Sport and Exercise 27, no. 1 (April 2025): 65-76.
EndNote Yıldırım A, Mayda MH (April 1, 2025) Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example. Turkish Journal of Sport and Exercise 27 1 65–76.
IEEE A. Yıldırım and M. H. Mayda, “Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example”, Turk J Sport Exe, vol. 27, no. 1, pp. 65–76, 2025.
ISNAD Yıldırım, Ali - Mayda, M. Hakan. “Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example”. Turkish Journal of Sport and Exercise 27/1 (April 2025), 65-76.
JAMA Yıldırım A, Mayda MH. Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example. Turk J Sport Exe. 2025;27:65–76.
MLA Yıldırım, Ali and M. Hakan Mayda. “Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example”. Turkish Journal of Sport and Exercise, vol. 27, no. 1, 2025, pp. 65-76.
Vancouver Yıldırım A, Mayda MH. Investigation of the Effect of Exercise Addiction Levels of Physical Education and Sports School Students on Problem Solving Skills: Kilis Province Example. Turk J Sport Exe. 2025;27(1):65-76.

Turkish Journal of Sport and Exercise is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).