Bu çalışmanın amacı olumlu davranışsal destek ikinci kademe müdahale programlarından check-in/check-out (CICO) ile yapılan çalışmaların çeşitli özellikleri bakımından betimlenmesidir. Makalelere erişme sürecinde; elektronik veri tabanları EBSCO, ERIC, Web of Science, Google Akademik, dergi indeksleri ve araştırma kaynakçaları temel alınarak kapsamlı bir tarama gerçekleştirilmiştir. Taramalar sonucunda CICO veya uyarlanmış CICO'nun öğrenci çıktıları üzerindeki etkililiğini deneysel olarak araştıran 29 çalışma dahil edilmiştir. Belirlenen araştırmaların; adı, yayımlandığı yıl, yöntem, uygulayıcılar, hedef grup, hedef davranışlar, uygulama süresi; silikleştirme, kalıcılık, genelleme ve sosyal geçerlik verilerinin sistematik ve kapsamlı bir şekilde sentezlenmesiyle yürütülmüştür. Araştırma bulguları; check-in/check-out ile şu ana kadar yapılan müdahale çalışmalarının 2008-2023 yılları arasında yapıldığını; araştırma yöntemi olarak en çok tek denekli araştırma desenlerinden denekler arası çoklu başlama deseninin kullanıldığı; müdahale uygulayıcıları olarak öğretmenlerin ve akranların araştırmalara dahil edildiğini; otizm, zihinsel engel, duygu ve davranış bozukluğu ve risk altındaki bireyler ile çalışmaların gerçekleştirildiği; uygulama sürelerinin 15 ile 90 oturum arasında değiştiği; müdahalelerde belirlenen hedef davranışların içselleştirme davranışları, sosyal beceriler, yıkıcı davranışlar ve ders dışı davranışlar olarak belirlendiğini ortaya koymuştur.
olumlu davranışsal destek check-in/check-out davranış müdahale programları sistematik derleme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 16, 2024 |
Publication Date | December 20, 2024 |
Submission Date | August 23, 2024 |
Acceptance Date | September 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |