The aim of this study is to examine the opinions of academicians travelling for holiday purposes about the services offered by hotel businesses in the context of demographic variables. In the study, various dimensions of hotel business services (service quality, value perception, room and front office services, food and beverage and recreation facilities, security) are discussed. In the study, a questionnaire was used as a data collection method. Within the scope of the study, 298 academicians working at Yozgat Bozok University were reached face to face and online and a questionnaire was applied. When demographic data were analysed, the majority of the participants were women (52.05%) and single people (50.3%). Among the age groups, academics between the ages of 21-30 (33.9%) represent the largest proportion. In terms of titles, lecturers (35.3%) were the group with the highest participation. In addition, it was determined that all participants had previous holiday hotel business service experience. According to the findings, it was determined that women attach more importance to service quality, room and front office services, food and recreation facilities and safety. As a result of the research, suggestions were made to improve service quality in line with the expectations of the academic community regarding accommodation services.
Bu çalışmanın amacı, tatil amaçlı seyahat eden akademisyenlerin otel işletmelerinin sunduğu hizmetlere ilişkin görüşlerini demografik değişkenler bağlamında incelemektir. Çalışmada, otel işletmesi hizmetlerinin çeşitli boyutları (hizmet kalitesi, değer algısı, oda ve önbüro hizmetleri, yiyecek-içecek ve rekreasyon olanakları, güvenlik) ele alınmıştır. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Yozgat Bozok Üniversitesinde görev yapan 298 akademisyene yüz yüze ve online ulaşılarak anket uygulanmıştır. Demografik veriler incelendiğinde, katılımcıların çoğunluğunu kadınlar (%52,05) ve bekâr kişiler (%50,3) oluşturmaktadır. Yaş grupları arasında ise 21-30 yaş arası akademisyenler (%33,9) en büyük oranı temsil etmektedir. Unvanlar açısından öğretim görevlileri (%35,3) en fazla katılım gösteren grup olmuştur. Ayrıca, tüm katılımcıların daha önce tatil amaçlı otel işletmeleri hizmet deneyimi yaşadığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, kadınların özellikle hizmet kalitesi, oda ve önbüro hizmetleri, yiyecek ve rekreasyon olanakları ve güvenlik gibi boyutlarda daha fazla önem verdikleri tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, akademik kesimin konaklama hizmetlerine ilişkin beklentileri doğrultusunda hizmet kalitesinin iyileştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 1, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 6, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 26 |