Motivation is key for future teachers to choose and stay on this career path. Therefore, it is important to examine teachers' reasons for choosing the profession. Taking the views of new teachers and pre-service teachers can contribute to a better future for the education system. This study was conducted to determine the reasons why new teachers choose the teaching profession and their expectations before they start teaching. The study was conducted using a phenomenological design from qualitative research methods. The participants consisted of 13 teachers in different branches from different schools affiliated to Ankara Provincial Directorate of National Education in the 2024-2025 academic year. Semi-structured interviews were conducted with the teachers. Data were collected with an interview form. The interview form consists of research questions and demographic questions. The collected data were analyzed by content analysis technique and two themes were identified: “reasons for choosing the teaching profession” and “expectations from the teaching profession”. The reasons for choosing the teaching profession were found to be “personal reasons” and “external reasons”. Expectations from the teaching profession were found to be “professional expectations” and “individual expectations”. Various suggestions were made in line with the results obtained.
Teaching reasons for choosing teaching expectations from teaching profession qualitative study
Geleceğin öğretmenlerinin bu kariyer yolunu seçebilmeleri ve bu yolda kalabilmeleri için motivasyon kilit önem taşımaktadır. Bu nedenle öğretmenlerin mesleği seçme nedenlerinin incelenmesi önemlidir. Yeni öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının görüşlerini almak, eğitim sisteminin daha iyi bir geleceğe doğru ilerlemesine katkıda bulunabilir. Bu araştırma, göreve yeni başlayan öğretmenlerin öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri ile öğretmenliğe başlamadan önceki beklentilerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılarak yürütülmüştür. Katılımcılar, 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Ankara İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı farklı okullardan farklı branşlarda toplam 13 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, bir görüşme formuyla toplanmıştır. Görüşme formu, araştırma soruları ve demografik sorulardan oluşmaktadır. Toplanan veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiş ve “öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri” ve “öğretmenlik mesleğinden beklentiler” olmak üzere iki tema tespit edilmiştir. Öğretmenlik mesleğini seçme nedenlerinin “bireysel nedenler” ve “dışsal nedenler” olduğu saptanmıştır. Öğretmenlik mesleğinden beklentilerin ise “mesleki beklentiler” ve “bireysel beklentiler” olduğu belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | March 3, 2025 |
Acceptance Date | April 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |