Review
BibTex RIS Cite

IĞDIR’IN COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLERİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 136 - 168, 28.04.2025
https://doi.org/10.7460/turar.1587386

Abstract

Gastronomi turizmi, günümüzde önem taşıyan bir alandır. Bu alanın önem taşımasında coğrafi işaretlerin de bir etkisi vardır. Bundan dolayı bu konulara yönelik bir çalışma oluşturmak istenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Iğdır’ın coğrafi işaretli ürünlerini gastronomi turizmi açısından incelemektir. Çalışma, Iğdır’ın coğrafi işaretli ürünlerinin bilinmesine ve tanıtılmasına yardımcı olmak, bunların gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesine olanak sağlamak yönlerinden önem arz etmektedir. Çalışma kapsamına Iğdır’ın dâhil edilmesinin nedeni, bu kentin turizm açısından fazla gelişmemiş olarak görülmesi, konu özelinde de kentin coğrafi işaretleri ile gastronomi turizmini tek çatı altında bir araya getiren fazla çalışmaya rastlanmamasıdır. Çalışmada derleme yöntemi, bu yöntem çerçevesinde de geleneksel derleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; Iğdır’ın altı adet coğrafi işaretli ürünü vardır. Bunlar; Iğdır kayısısı, Iğdır patlıcan reçeli, Iğdır taş köfte yemeği, Iğdır omaç aşı çorbası, Iğdır bozbaş yemeği ve Iğdır beyaz üzümü/miskalıdır. Söz konusu coğrafi işaretli ürünlerin de Iğdır’a hem gastronomi hem de gastronomi turizmi yönünden olumlu etkiler sağladığı kanısına varılmıştır. Sonuç olarak; Iğdır’ın coğrafi işaretli ürünlerinin gastronomi turizmi açısından özellikle yörede önemli yere ve potansiyele sahip olduğu görülmektedir. Çalışmanın sonunda Iğdır ile ilgili çeşitli öneriler verilmiştir. Bu kapsamda önemli görülen iki önerinin ifade edilmesi uygun görülmüştür. Bu önerilerden biri, Iğdır’ın coğrafi işarete sahip olan ürünlerinin söz konusu ilin genel turizmi üzerine mevcut ve olası etkilerinin multidisipliner yaklaşımlara başvurularak araştırılmasıdır. Bu önerilerden bir diğeri, Iğdır’ın coğrafi işarete sahip olan ürünlerinin ilgili ilin yerel halkı tarafından bilinirliği üzerine bir araştırmanın tasarlanmasıdır.

References

  • Agarwal, S. & Barone, M. J. (2005). Emerging Issues for Geographical Indication Branding Strategies (No. 1045-2016-85387).
  • Akay, E. (2021). Kırşehir İlinin Coğrafi İşaret Almış Ürünlerinin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 147-159.
  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Akgöz, E., Varol, F. & Öksüz, M. (2023). The Role of Geographically Indicated Products in the Determination of Gastronomy Routes in Konya. Journal of Yasar University, 18(72), 547-568.
  • Akın, E. B. (2006). Coğrafi İşaret Olarak Tescil Edilmiş Malatya Kayısısının Teknolojik Özelliklerinin Saptanması ve Gıda Güvenliği Açısından Araştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aksoy, M. & Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Akyol, C. & Akkaşoğlu, S. (2021). Alternatif Turizm Türlerinin Destinasyonlara Katkısı: Artvin ve Spor Turizmi. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(1), 177-194.
  • Alyakut Ö. (2016). Kültürel Ürünlerde Coğrafi İşaretleme Konusunun Medyaya Yansıması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 675-686.
  • Ata, B. & Urman, B. (2008). Sistematik Derlemelerin Kritik Analizi. Journal of Turkish Society of Obstetric and Gynecology, 5(4), 233-240.
  • Balderas Cejudo, A., Patterson, I. & Leeson, G. W. (2019). Senior Foodies: A Developing Niche Market in Gastronomic Tourism. International Journal of Gastronomy and Food Science, 16, 100152.
  • Baran, Z. & Karaca, Ş. (2021). Coğrafi İşaretin Sürdürülebilir Gastronomi Turizminde Önemi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 253-263.
  • Barham, E. (2003). Translating Terroir: the Global Challenge of French AOC Labeling. Journal of Rural Studies, 19(1), 127-138.
  • Barjolle, D., Paus, M. & Perret, A. O. (2009). Impacts of Geographical Indications-Review of Methods and Empirical Evidences. International Association of Agricultural Economists (IAAE). August 16-22, 2009, Beijing, China.
  • Batman, O. & Ulusan, Y. (2013). Alternatif Turizm Kapsamında Yamaç Paraşütü Sporu ve Sakarya Örneği. B. Zengin (Ed.). Geçmişten Günümüze Sakarya Turizmine Akademik Bir Bakış (161-168). Sakarya: Sakarya Üniversitesi İşletme Fakültesi Turizm İşletmeciliği Bölümü Yayınları.
  • Birdir, K. & Akgöl, Y. (2015). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Brillat Savarin, J. A. (1994). The Physiology of Taste, trans: A. Drayton, Penguin, Harmondsworth.
  • Bucak, T. & Aracı, Ü. E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(30), 203-216.
  • Burns, N. & Grove, S. K. (2009). The Practice of Nursing Research: Appraisal, Synthesisand Generation of Evidence (6th Edition). Saunders.
  • Covalchuck, G. C. & de Lima Medeiros, M. (2023). Geographical Indication of São Matheus as a Boost to Gastronomic Tourism. Tourism and Heritage Journal, 5, 37-55.
  • Çalışkan, V. & Koç H. (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin ve Coğrafi İşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(28), 193-214.
  • Çam, O. & Çılgınoğlu, H. (2024a). Gastronomi Turizmi Kapsamında Coğrafi İşaretli Ürünlerin İncelenmesi: Ağrı Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 107-128.
  • Çam, O. & Çılgınoğlu, H. (2024b). Hacı Bekir’in Türk Tatlı Kültüründeki Yeri ve Bölgesel Gastronomi Turizmindeki Önemi. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 13(2), 226-264.
  • Çam, O. (2023). Birbirine Yakışan Gıda Ürünlerinin Gastronomideki Yeri. Journal of Academic Tourism Studies, 4(2), 109-139.
  • Çavuşoğlu, M. & Çavuşoğlu, O. (2018). Gastronomi Turizmi ve Kıbrıs Sokak Lezzetleri Üzerine Bir Araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 637-651.
  • Çetin, B. (2021). Gastronomy Tourism. V. Krystev, S. Çelik Uğuz, R. Efe & E. Kapluhan (Eds.). Tourism Studies and Social Sciences (16-31). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Çılgınoğlu, H. & Çam, O. (2021). Gastronomi Turizmi ve Kültür İlişkisi. S. Kılıç (Ed.). Halkbilimi Bağlamında Türkiye’de Yeme-İçme Kültürü içinde (135-166). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Çılgınoğlu, H. & Çılgınoğlu, Ü. (2022). Nörogastronomi ve Duyuların Lezzet Algısına Etkisinin Yarı Yapılandırılmış. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 837-855.
  • Çılgınoğlu, H. & Çılgınoğlu, Ü. (2023). Fast Food, Slow Food Akımları Arasında Bir Türk Gastronomi Lezzeti Hazır Çorbaların Atası: Tarhana ve Tarhana Manileri. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 75-88.
  • Çılgınoğlu, H. & Güner, D. (2021). Kastamonu Gastronomik Ürünlerinin Nuh’un Ambarı Projesi Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(4), 2874-2892.
  • Denk, E. & Sanalan Bilici, N. (2021). Erzurum İlinin Coğrafi İşaret (Cİ) Almış Ürünlerinin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(1), 102-122.
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi İşaret, Markalaşma ve Kırsal Turizm İlişkileri. Journal of Human and Social Sciences, 3(2), 525-541.
  • Durlu Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • EBYÜ (2023). Turizm Kavramına Genel Bir Bakış. https://avesis.ebyu.edu.tr/resume/downloadfile/egunes?key=4b0084ce-ad49-4b75-afb8-91385e34d9e2 (Erişim Tarihi: 25.12.2023).
  • Emekli, G. (2006). Avrupa Birliği Bölgesel Politikasında Turizmin Yeri ve Türkiye Turizmi. IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu, Ankara.
  • Gerrish, K. & Lacey, A. (2010). The Research Process in Nursing (6th Edition). Wiley-Blackwell.
  • Gheorghe, G., Tudorache, P. & Nistoreanu, P. (2014). Gastronomic Tourism, A New Trend for Contemporary Tourism? Cactus Tourism Journal, 12-21.
  • Göynüşen, S. E. (2011). Edirne’deki Gastronomik Kültürün Kentin Pazarlama ve Markalaşmasına Etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Guzman, L. T. & Canizares, S. S. (2011). Gastronomy Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain. Review of Economics & Finance. September. 2011.
  • Güzel Şahin, G. & Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Güzel, B. & Apaydın, M. (2016). Gastronomy Tourism: Motivations and Destinations. C. Avcıkurt, M. S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan ve N. Tetik (Eds.). Global Issues and Trends in Tourism (394–405). St. Kliment Ohridski University Press.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N. & Cambourne, B. (Eds.) (2003). Food Tourism Around the World. Boston: Butterworth-Heinemann.
  • Hatipoğlu, A. (2010). İnançların Gastronomi Üzerine Etkileri: Bodrum’daki Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Yöneticilerinin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Hazarhun, E. & Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 371-389.
  • Hegarty, J. A. & O’Mahony, G. B. (2001). Gastronomy: A Phenomenon of Cultural Expressionism and an Aesthetic for Living. International Journal of Hospitality Management, 20(1), 3-13.
  • Henderson, J. (2009). Food Tourism Reviewed. British Food Journal, 111(4), 317-326.
  • Hjalager, A. M. & Richards, G. (2002). Still Undigested: Research Issues in Tourism and Gastronomy. A. M. Hjalager & G. Richards (Eds.). Tourism and Gastronomy (224-234). London: Routledge.
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023a). Çorbalar. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55678/corbalar.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023b). Etli Yemekler. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55679/etli-yemekler.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023c). Kurubaklagiller. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55680/kurubaklagiller.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023d). Sebze Yemekleri. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55681/sebze-yemekleri.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023e). Tahıllar. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55682/tahillar.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023f). Erişteler. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55683/eristeler.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023g). Ekmekler. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55684/ekmekler.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023h). Tatlılar. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55685/tatlilar.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023ı). Reçeller. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55686/receller.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Tarım ve Orman Müdürlüğü (2023). İlimiz. https://igdir.tarimorman.gov.tr/Menu/20/Ilimiz (Erişim Tarihi: 26.12.2023).
  • Jantsch, L., Flores, S. S. & Vale, Z. D. N. (2023). Local Gastronomy and Wine Geographical Indications (GIS): Framework for Identifying Pairing Potential. International Journal of Gastronomy and Food Science, 100856.
  • Kan, M., Gülçubuk, B. & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi İşaretlerin Kırsal Turizmde Kullanılma Olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Karaca, O. B. (2016). Geleneksel Peynirlerimizin Gastronomi Turizmindeki Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 17-39.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Kivela, J. & Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30, 354–377.
  • Küçükkömürler, S., Şirvan, N. B. & Sezgin, A. C. (2018). Dünyada ve Türkiye’de Gastronomi Turizmi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 78-85.
  • Matviichuk, L. Y., Lepkyi, M. I., Dashchuk, Y. Y., Sydoruk, S. V. & Mezentseva, I. V. (2022). Approach to Formation of Enogastronomic Tourism Based on the Geographical Indication System. Journal of Geology, Geography and Geoecology, 31(4), 689-701.
  • McKercher, B., Okumuş, F. & Okumuş, B. (2008). Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook the Numbers. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(2), 137-148.
  • Medeiros, M. D. L., Cunha, J. A. C. D. & Passador, J. L. (2018). Turismo Gastronômico E Desenvolvimento Regional: Um Estudo A Partir Do Caso Do Queijo Minas Artesanal Do Serro. Caderno Virtual de Turismo, 18(2), 168-189.
  • Metaxas, T. & Karagiannis, D. (2016). Culinary Tourism in Greece: Can the Past Define the Future? Dimensions of İnnovation, Entrepreneurship and Regional Development. Journal of Developmental Entrepreneurship, 21(3), 1-20.
  • Mitchell, R. & Hall, C. (2003). Consuming Tourists: Food Tourism Consumer Behavior. C.M. Hall et al. (Eds.). Food Tourism around the World, Development, Management and Markets (60-80). Butterworth-Heineman: Elsevier.
  • Moula, P. & Goodman M. (2009). Nursing Research. SAGE Publication Ltd.
  • Mutlu, S. & Çılgınoğlu, H. (2022). Gastronomi Turizmi Kapsamında Yöresel Ürünlerin Geliştirilmesi: Kastamonu Pastırması Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(4), 3034-3054.
  • Nesterchuk, I., Balabanyts, A., Pivnova, L., Matsuka, V., Skarha, O. & Kondratenko, I. (2021). Gastronomic Tourism: Features and Development Tools. Linguistics and Culture Review, 5(S4), 1871-1885.
  • Onur, N. & Onur, F. (2016). Potential of Gastronomy Tourism within Culture Tourism and Developing. C. Avcıkurt, M. S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan & N. Tetik (Eds). Global Issues and Trends in Tourism (470-479). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Oraman, Y. (2015). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 76-85.
  • Özdemir, G. & Dülger Altıner, D. (2019). Gastronomi Kavramları ve Gastronomi Turizmi Üzerine Bir İnceleme. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 1-14.
  • Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytuğar, S. & Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy. Sustainability, 13, 6692.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö. & Adalet Akpulat, N. (2017). Coğrafi İşaretleme Kapsamında Kocaeli Gastronomik Ürünlerinin Değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(28), 132-140.
  • Polat, S. & Aktaş Polat, S. (2020). Transformation of Local Culinary Through Gastronomy Tourism. Sosyoekonomi, 28(43), 243-256.
  • Putra, M. K. (2019). Gastronomy Tourism: Local Food and Sustainable Tourism Experience-Case Study Cirebon. In Proceedings of the 1st NHI Tourism Forum-Enhancing Innovation in Gastronomic for Millennials; SCITEPRESS-Science and Technology Publications: Bandung, Indonesia (19-29).
  • Raustiala, K. & Munzer, S. (2007). The Global Struggle over Geographic Indications. The European Journal of International Law, 18(2), 337−365.
  • Sarıışık, M. & Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 264-278.
  • Savaşkan, Y. & Kıngır, S. (2020). Sakarya İli Gastronomik Unsurlarının Coğrafi İşaret Kapsamında Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 939-961.
  • Seyitoğlu, F. & Çalışkan, O. (2018). Akademik Disiplin Olarak Gastronomi: Kavramsal Bir Çalışma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 523-537.
  • Seyitoğlu, F. & Ivanov, S. (2020). A Conceptual Study of the Strategic Role of Gastronomy in Tourism Destinations. International Journal of Gastronomy and Food Science, 21, 100230.
  • Sormaz, U., Akmese, H., Gunes, E. & Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Süslü, C., Eryılmaz, G. & Demir, E. (2020). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Kapsamında Değerlendirilmesi: Mersin İli Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 7(2), 135–149. https://doi.org/ 10.31771/jrtr.2020.58.
  • Şentürk, B. (2011). Coğrafi İşaretlerin Ekonomik Etkileri: Mikro ve Makro Açıdan Bir Değerlendirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Muğla.
  • T.C. Iğdır Belediyesi (2023a). Iğdır. https://www.igdir.bel.tr/igdir (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • T.C. Iğdır Belediyesi (2023b). Coğrafi. https://www.igdir.bel.tr/cografi (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • T.C. Iğdır Belediyesi (2023c). Şehir Nüfusu. https://www.igdir.bel.tr/sehir-nufusu (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Tanrıkulu, M. (2007). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Tespiti ve Tescil Edilmesinin Önemi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(2), 173-184.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023a). Veri Tabanı. https://ci.turkpatent.gov.tr/veri-tabani (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023b). Iğdır Beyaz Üzümü/Miskalı. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/a1adc030-f2a6-45b7-8c0c-b0d5d60a1520.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023c). Iğdır Bozbaş Yemeği. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/7521d52e-708e-4885-a8aa-dfa504ad527d.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023d). Iğdır Kayısısı. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/d058fb7e-ef31-423a-88b4-9884346f2698.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023e). Iğdır Omaç Aşı Çorbası. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/27350788-274a-49c8-ae1c-120d647b239a.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023f). Iğdır Patlıcan Reçeli. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/9e69bad5-5555-4288-88dd-9ba3097387e1.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023g). Iğdır Taş Köfte Yemeği. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/276.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023h). Tescil ve Başvuru Sayıları. https://ci.turkpatent.gov.tr/Statistics/RegistrationAndApplication (Erişim Tarihi: 26.12.2023).
  • Ünal, C. & Çavuşoğlu McKenzie, Ç. (2023). The Role of Geographical Indications in Faith Tourism: The Case of the Route of the Seven Churches. M. Tuna, G. Kaya, E. Hazaurhun, H. Ulusoy Mutlu, N. Yıldız ve S. B. Bayar (Eds.). Anatolian Lanscape And Faith Tourism: Ancient Times to Present (4-23). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Van Westering, J. (1999). Heritage and Gastronomy: The Pursuits of the ‘New Tourist’. International Journal of Heritage Studies, 5(2), 75-81.
  • Yalın, G. (2021). An Overview of Gastronomy Tourism. S. Çelik Uğuz, R. Efe ve E. Kapluhan (Eds.). Tourism Studies and Social Sciences (134-143). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Yenipınar, U., Köşker, H. & Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 13-23.
  • Yıkmış, S. & Ünal, A. (2016). The Importance of Geographical Indication in Gastronomy Tourism: Turkey. International Journal of Agricultural and Life Sciences, 2(4), 73-79.
  • Yıldırım, O. (2021). Yerel Halkın Adana’da Gastronomi Turizminin Gelişmesine Yönelik Beklenti ve Tutumları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(2), 954-974.
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal Bilimlerde ve Eğitim Bilimlerinde Sistematik Derleme, Meta Değerlendirme ve Bibliyometrik Analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
  • Yönet Eren, F. & Ceyhun Sezgin, A. (2021). Coğrafi İşaretli Yöresel Ürünlerin Destinasyonlar Açısından Önemi: Kapadokya Bölgesi Örneği. Journal of Tourism Research Institute, 2(1), 61-78.

THE INVESTIGATION OF GEOGRAPHICALLY INDICATED PRODUCTS OF IGDIR IN TERMS OF GASTRONOMY TOURISM

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 136 - 168, 28.04.2025
https://doi.org/10.7460/turar.1587386

Abstract

Gastronomy tourism is an important field today. Geographical indications also have an effect on the importance of this field. Therefore, it was desired to create a study on these issues. The aim of this study is to examine the geographically marked products of Igdir in terms of gastronomy tourism. The study is important in terms of helping Igdir’s geographically marked products to be known and promoted and enabling them to be evaluated in terms of gastronomy tourism. The reason why Igdir was included in the scope of the study is that this city is considered to be underdeveloped in terms of tourism, and there are not many studies that bring together the city’s geographical indications and gastronomy tourism under one roof. Review method was used in the study and traditional review method was used within the framework of this method. According to the findings of the study; Igdir has six geographically marked products. These are Igdir apricot, Igdir aubergine jam, Igdir stone meatball dish, Igdir omach vaccine soup, Igdir bozbaş dish and Igdir white grape/miskali. It has been concluded that these geographically marked products have positive effects on Igdir in terms of both gastronomy and gastronomy tourism. As a result, it is seen that Igdir’s geographically marked products have an important place and potential in terms of gastronomy tourism, especially in the region. At the end of the study, various suggestions about Igdir were given. In this context, it has been deemed appropriate to express two important suggestions. One of these suggestions is to investigate the current and possible effects of Igdir’s products with geographical indication on the general tourism of the province in question by applying multidisciplinary approaches. Another one of these suggestions is to design a research on the awareness of Igdir’s products with geographical indication by the local people of the relevant province.

References

  • Agarwal, S. & Barone, M. J. (2005). Emerging Issues for Geographical Indication Branding Strategies (No. 1045-2016-85387).
  • Akay, E. (2021). Kırşehir İlinin Coğrafi İşaret Almış Ürünlerinin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 147-159.
  • Akgöl, Y. (2012). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Akgöz, E., Varol, F. & Öksüz, M. (2023). The Role of Geographically Indicated Products in the Determination of Gastronomy Routes in Konya. Journal of Yasar University, 18(72), 547-568.
  • Akın, E. B. (2006). Coğrafi İşaret Olarak Tescil Edilmiş Malatya Kayısısının Teknolojik Özelliklerinin Saptanması ve Gıda Güvenliği Açısından Araştırılması (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aksoy, M. & Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Akyol, C. & Akkaşoğlu, S. (2021). Alternatif Turizm Türlerinin Destinasyonlara Katkısı: Artvin ve Spor Turizmi. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(1), 177-194.
  • Alyakut Ö. (2016). Kültürel Ürünlerde Coğrafi İşaretleme Konusunun Medyaya Yansıması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 675-686.
  • Ata, B. & Urman, B. (2008). Sistematik Derlemelerin Kritik Analizi. Journal of Turkish Society of Obstetric and Gynecology, 5(4), 233-240.
  • Balderas Cejudo, A., Patterson, I. & Leeson, G. W. (2019). Senior Foodies: A Developing Niche Market in Gastronomic Tourism. International Journal of Gastronomy and Food Science, 16, 100152.
  • Baran, Z. & Karaca, Ş. (2021). Coğrafi İşaretin Sürdürülebilir Gastronomi Turizminde Önemi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 253-263.
  • Barham, E. (2003). Translating Terroir: the Global Challenge of French AOC Labeling. Journal of Rural Studies, 19(1), 127-138.
  • Barjolle, D., Paus, M. & Perret, A. O. (2009). Impacts of Geographical Indications-Review of Methods and Empirical Evidences. International Association of Agricultural Economists (IAAE). August 16-22, 2009, Beijing, China.
  • Batman, O. & Ulusan, Y. (2013). Alternatif Turizm Kapsamında Yamaç Paraşütü Sporu ve Sakarya Örneği. B. Zengin (Ed.). Geçmişten Günümüze Sakarya Turizmine Akademik Bir Bakış (161-168). Sakarya: Sakarya Üniversitesi İşletme Fakültesi Turizm İşletmeciliği Bölümü Yayınları.
  • Birdir, K. & Akgöl, Y. (2015). Gastronomi Turizmi ve Türkiye’yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Brillat Savarin, J. A. (1994). The Physiology of Taste, trans: A. Drayton, Penguin, Harmondsworth.
  • Bucak, T. & Aracı, Ü. E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(30), 203-216.
  • Burns, N. & Grove, S. K. (2009). The Practice of Nursing Research: Appraisal, Synthesisand Generation of Evidence (6th Edition). Saunders.
  • Covalchuck, G. C. & de Lima Medeiros, M. (2023). Geographical Indication of São Matheus as a Boost to Gastronomic Tourism. Tourism and Heritage Journal, 5, 37-55.
  • Çalışkan, V. & Koç H. (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin ve Coğrafi İşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(28), 193-214.
  • Çam, O. & Çılgınoğlu, H. (2024a). Gastronomi Turizmi Kapsamında Coğrafi İşaretli Ürünlerin İncelenmesi: Ağrı Örneği. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 107-128.
  • Çam, O. & Çılgınoğlu, H. (2024b). Hacı Bekir’in Türk Tatlı Kültüründeki Yeri ve Bölgesel Gastronomi Turizmindeki Önemi. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 13(2), 226-264.
  • Çam, O. (2023). Birbirine Yakışan Gıda Ürünlerinin Gastronomideki Yeri. Journal of Academic Tourism Studies, 4(2), 109-139.
  • Çavuşoğlu, M. & Çavuşoğlu, O. (2018). Gastronomi Turizmi ve Kıbrıs Sokak Lezzetleri Üzerine Bir Araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 637-651.
  • Çetin, B. (2021). Gastronomy Tourism. V. Krystev, S. Çelik Uğuz, R. Efe & E. Kapluhan (Eds.). Tourism Studies and Social Sciences (16-31). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Çılgınoğlu, H. & Çam, O. (2021). Gastronomi Turizmi ve Kültür İlişkisi. S. Kılıç (Ed.). Halkbilimi Bağlamında Türkiye’de Yeme-İçme Kültürü içinde (135-166). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Çılgınoğlu, H. & Çılgınoğlu, Ü. (2022). Nörogastronomi ve Duyuların Lezzet Algısına Etkisinin Yarı Yapılandırılmış. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(2), 837-855.
  • Çılgınoğlu, H. & Çılgınoğlu, Ü. (2023). Fast Food, Slow Food Akımları Arasında Bir Türk Gastronomi Lezzeti Hazır Çorbaların Atası: Tarhana ve Tarhana Manileri. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 75-88.
  • Çılgınoğlu, H. & Güner, D. (2021). Kastamonu Gastronomik Ürünlerinin Nuh’un Ambarı Projesi Kapsamında Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(4), 2874-2892.
  • Denk, E. & Sanalan Bilici, N. (2021). Erzurum İlinin Coğrafi İşaret (Cİ) Almış Ürünlerinin Gastronomi Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(1), 102-122.
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi İşaret, Markalaşma ve Kırsal Turizm İlişkileri. Journal of Human and Social Sciences, 3(2), 525-541.
  • Durlu Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • EBYÜ (2023). Turizm Kavramına Genel Bir Bakış. https://avesis.ebyu.edu.tr/resume/downloadfile/egunes?key=4b0084ce-ad49-4b75-afb8-91385e34d9e2 (Erişim Tarihi: 25.12.2023).
  • Emekli, G. (2006). Avrupa Birliği Bölgesel Politikasında Turizmin Yeri ve Türkiye Turizmi. IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu, Ankara.
  • Gerrish, K. & Lacey, A. (2010). The Research Process in Nursing (6th Edition). Wiley-Blackwell.
  • Gheorghe, G., Tudorache, P. & Nistoreanu, P. (2014). Gastronomic Tourism, A New Trend for Contemporary Tourism? Cactus Tourism Journal, 12-21.
  • Göynüşen, S. E. (2011). Edirne’deki Gastronomik Kültürün Kentin Pazarlama ve Markalaşmasına Etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Guzman, L. T. & Canizares, S. S. (2011). Gastronomy Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain. Review of Economics & Finance. September. 2011.
  • Güzel Şahin, G. & Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Güzel, B. & Apaydın, M. (2016). Gastronomy Tourism: Motivations and Destinations. C. Avcıkurt, M. S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan ve N. Tetik (Eds.). Global Issues and Trends in Tourism (394–405). St. Kliment Ohridski University Press.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N. & Cambourne, B. (Eds.) (2003). Food Tourism Around the World. Boston: Butterworth-Heinemann.
  • Hatipoğlu, A. (2010). İnançların Gastronomi Üzerine Etkileri: Bodrum’daki Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Yöneticilerinin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Hazarhun, E. & Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 371-389.
  • Hegarty, J. A. & O’Mahony, G. B. (2001). Gastronomy: A Phenomenon of Cultural Expressionism and an Aesthetic for Living. International Journal of Hospitality Management, 20(1), 3-13.
  • Henderson, J. (2009). Food Tourism Reviewed. British Food Journal, 111(4), 317-326.
  • Hjalager, A. M. & Richards, G. (2002). Still Undigested: Research Issues in Tourism and Gastronomy. A. M. Hjalager & G. Richards (Eds.). Tourism and Gastronomy (224-234). London: Routledge.
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023a). Çorbalar. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55678/corbalar.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023b). Etli Yemekler. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55679/etli-yemekler.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023c). Kurubaklagiller. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55680/kurubaklagiller.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023d). Sebze Yemekleri. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55681/sebze-yemekleri.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023e). Tahıllar. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55682/tahillar.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023f). Erişteler. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55683/eristeler.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023g). Ekmekler. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55684/ekmekler.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023h). Tatlılar. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55685/tatlilar.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023ı). Reçeller. https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55686/receller.html (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Iğdır İl Tarım ve Orman Müdürlüğü (2023). İlimiz. https://igdir.tarimorman.gov.tr/Menu/20/Ilimiz (Erişim Tarihi: 26.12.2023).
  • Jantsch, L., Flores, S. S. & Vale, Z. D. N. (2023). Local Gastronomy and Wine Geographical Indications (GIS): Framework for Identifying Pairing Potential. International Journal of Gastronomy and Food Science, 100856.
  • Kan, M., Gülçubuk, B. & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi İşaretlerin Kırsal Turizmde Kullanılma Olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Karaca, O. B. (2016). Geleneksel Peynirlerimizin Gastronomi Turizmindeki Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 17-39.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak İçin Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Kivela, J. & Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30, 354–377.
  • Küçükkömürler, S., Şirvan, N. B. & Sezgin, A. C. (2018). Dünyada ve Türkiye’de Gastronomi Turizmi. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 78-85.
  • Matviichuk, L. Y., Lepkyi, M. I., Dashchuk, Y. Y., Sydoruk, S. V. & Mezentseva, I. V. (2022). Approach to Formation of Enogastronomic Tourism Based on the Geographical Indication System. Journal of Geology, Geography and Geoecology, 31(4), 689-701.
  • McKercher, B., Okumuş, F. & Okumuş, B. (2008). Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook the Numbers. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(2), 137-148.
  • Medeiros, M. D. L., Cunha, J. A. C. D. & Passador, J. L. (2018). Turismo Gastronômico E Desenvolvimento Regional: Um Estudo A Partir Do Caso Do Queijo Minas Artesanal Do Serro. Caderno Virtual de Turismo, 18(2), 168-189.
  • Metaxas, T. & Karagiannis, D. (2016). Culinary Tourism in Greece: Can the Past Define the Future? Dimensions of İnnovation, Entrepreneurship and Regional Development. Journal of Developmental Entrepreneurship, 21(3), 1-20.
  • Mitchell, R. & Hall, C. (2003). Consuming Tourists: Food Tourism Consumer Behavior. C.M. Hall et al. (Eds.). Food Tourism around the World, Development, Management and Markets (60-80). Butterworth-Heineman: Elsevier.
  • Moula, P. & Goodman M. (2009). Nursing Research. SAGE Publication Ltd.
  • Mutlu, S. & Çılgınoğlu, H. (2022). Gastronomi Turizmi Kapsamında Yöresel Ürünlerin Geliştirilmesi: Kastamonu Pastırması Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(4), 3034-3054.
  • Nesterchuk, I., Balabanyts, A., Pivnova, L., Matsuka, V., Skarha, O. & Kondratenko, I. (2021). Gastronomic Tourism: Features and Development Tools. Linguistics and Culture Review, 5(S4), 1871-1885.
  • Onur, N. & Onur, F. (2016). Potential of Gastronomy Tourism within Culture Tourism and Developing. C. Avcıkurt, M. S. Dinu, N. Hacıoğlu, R. Efe, A. Soykan & N. Tetik (Eds). Global Issues and Trends in Tourism (470-479). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Oraman, Y. (2015). Türkiye’de Coğrafi İşaretli Ürünler. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 76-85.
  • Özdemir, G. & Dülger Altıner, D. (2019). Gastronomi Kavramları ve Gastronomi Turizmi Üzerine Bir İnceleme. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 1-14.
  • Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytuğar, S. & Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy. Sustainability, 13, 6692.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö. & Adalet Akpulat, N. (2017). Coğrafi İşaretleme Kapsamında Kocaeli Gastronomik Ürünlerinin Değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(28), 132-140.
  • Polat, S. & Aktaş Polat, S. (2020). Transformation of Local Culinary Through Gastronomy Tourism. Sosyoekonomi, 28(43), 243-256.
  • Putra, M. K. (2019). Gastronomy Tourism: Local Food and Sustainable Tourism Experience-Case Study Cirebon. In Proceedings of the 1st NHI Tourism Forum-Enhancing Innovation in Gastronomic for Millennials; SCITEPRESS-Science and Technology Publications: Bandung, Indonesia (19-29).
  • Raustiala, K. & Munzer, S. (2007). The Global Struggle over Geographic Indications. The European Journal of International Law, 18(2), 337−365.
  • Sarıışık, M. & Özbay, G. (2015). Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Literatür İncelemesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 264-278.
  • Savaşkan, Y. & Kıngır, S. (2020). Sakarya İli Gastronomik Unsurlarının Coğrafi İşaret Kapsamında Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış, 4(3), 939-961.
  • Seyitoğlu, F. & Çalışkan, O. (2018). Akademik Disiplin Olarak Gastronomi: Kavramsal Bir Çalışma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 523-537.
  • Seyitoğlu, F. & Ivanov, S. (2020). A Conceptual Study of the Strategic Role of Gastronomy in Tourism Destinations. International Journal of Gastronomy and Food Science, 21, 100230.
  • Sormaz, U., Akmese, H., Gunes, E. & Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Süslü, C., Eryılmaz, G. & Demir, E. (2020). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Kapsamında Değerlendirilmesi: Mersin İli Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 7(2), 135–149. https://doi.org/ 10.31771/jrtr.2020.58.
  • Şentürk, B. (2011). Coğrafi İşaretlerin Ekonomik Etkileri: Mikro ve Makro Açıdan Bir Değerlendirme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Muğla.
  • T.C. Iğdır Belediyesi (2023a). Iğdır. https://www.igdir.bel.tr/igdir (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • T.C. Iğdır Belediyesi (2023b). Coğrafi. https://www.igdir.bel.tr/cografi (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • T.C. Iğdır Belediyesi (2023c). Şehir Nüfusu. https://www.igdir.bel.tr/sehir-nufusu (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Tanrıkulu, M. (2007). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Tespiti ve Tescil Edilmesinin Önemi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(2), 173-184.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023a). Veri Tabanı. https://ci.turkpatent.gov.tr/veri-tabani (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023b). Iğdır Beyaz Üzümü/Miskalı. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/a1adc030-f2a6-45b7-8c0c-b0d5d60a1520.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023c). Iğdır Bozbaş Yemeği. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/7521d52e-708e-4885-a8aa-dfa504ad527d.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023d). Iğdır Kayısısı. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/d058fb7e-ef31-423a-88b4-9884346f2698.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023e). Iğdır Omaç Aşı Çorbası. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/27350788-274a-49c8-ae1c-120d647b239a.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023f). Iğdır Patlıcan Reçeli. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/9e69bad5-5555-4288-88dd-9ba3097387e1.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023g). Iğdır Taş Köfte Yemeği. https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/276.pdf (Erişim Tarihi: 11.11.2023).
  • Türk Patent ve Marka Kurumu (TPMK) (2023h). Tescil ve Başvuru Sayıları. https://ci.turkpatent.gov.tr/Statistics/RegistrationAndApplication (Erişim Tarihi: 26.12.2023).
  • Ünal, C. & Çavuşoğlu McKenzie, Ç. (2023). The Role of Geographical Indications in Faith Tourism: The Case of the Route of the Seven Churches. M. Tuna, G. Kaya, E. Hazaurhun, H. Ulusoy Mutlu, N. Yıldız ve S. B. Bayar (Eds.). Anatolian Lanscape And Faith Tourism: Ancient Times to Present (4-23). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Van Westering, J. (1999). Heritage and Gastronomy: The Pursuits of the ‘New Tourist’. International Journal of Heritage Studies, 5(2), 75-81.
  • Yalın, G. (2021). An Overview of Gastronomy Tourism. S. Çelik Uğuz, R. Efe ve E. Kapluhan (Eds.). Tourism Studies and Social Sciences (134-143). Sofia: St. Kliment Ohridski University Press.
  • Yenipınar, U., Köşker, H. & Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(2), 13-23.
  • Yıkmış, S. & Ünal, A. (2016). The Importance of Geographical Indication in Gastronomy Tourism: Turkey. International Journal of Agricultural and Life Sciences, 2(4), 73-79.
  • Yıldırım, O. (2021). Yerel Halkın Adana’da Gastronomi Turizminin Gelişmesine Yönelik Beklenti ve Tutumları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(2), 954-974.
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal Bilimlerde ve Eğitim Bilimlerinde Sistematik Derleme, Meta Değerlendirme ve Bibliyometrik Analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490.
  • Yönet Eren, F. & Ceyhun Sezgin, A. (2021). Coğrafi İşaretli Yöresel Ürünlerin Destinasyonlar Açısından Önemi: Kapadokya Bölgesi Örneği. Journal of Tourism Research Institute, 2(1), 61-78.
There are 105 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy
Journal Section Derleme Makale
Authors

Oguz Cam 0000-0003-3222-3367

Cengiz Çelik 0000-0003-1917-6615

Publication Date April 28, 2025
Submission Date November 18, 2024
Acceptance Date March 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Cam, O., & Çelik, C. (2025). IĞDIR’IN COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLERİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 14(1), 136-168. https://doi.org/10.7460/turar.1587386

19425         19424        19426       19427