Gastronomi turizmi, günümüzde önem taşıyan bir alandır. Bu alanın önem taşımasında coğrafi işaretlerin de bir etkisi vardır. Bundan dolayı bu konulara yönelik bir çalışma oluşturmak istenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Iğdır’ın coğrafi işaretli ürünlerini gastronomi turizmi açısından incelemektir. Çalışma, Iğdır’ın coğrafi işaretli ürünlerinin bilinmesine ve tanıtılmasına yardımcı olmak, bunların gastronomi turizmi açısından değerlendirilmesine olanak sağlamak yönlerinden önem arz etmektedir. Çalışma kapsamına Iğdır’ın dâhil edilmesinin nedeni, bu kentin turizm açısından fazla gelişmemiş olarak görülmesi, konu özelinde de kentin coğrafi işaretleri ile gastronomi turizmini tek çatı altında bir araya getiren fazla çalışmaya rastlanmamasıdır. Çalışmada derleme yöntemi, bu yöntem çerçevesinde de geleneksel derleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; Iğdır’ın altı adet coğrafi işaretli ürünü vardır. Bunlar; Iğdır kayısısı, Iğdır patlıcan reçeli, Iğdır taş köfte yemeği, Iğdır omaç aşı çorbası, Iğdır bozbaş yemeği ve Iğdır beyaz üzümü/miskalıdır. Söz konusu coğrafi işaretli ürünlerin de Iğdır’a hem gastronomi hem de gastronomi turizmi yönünden olumlu etkiler sağladığı kanısına varılmıştır. Sonuç olarak; Iğdır’ın coğrafi işaretli ürünlerinin gastronomi turizmi açısından özellikle yörede önemli yere ve potansiyele sahip olduğu görülmektedir. Çalışmanın sonunda Iğdır ile ilgili çeşitli öneriler verilmiştir. Bu kapsamda önemli görülen iki önerinin ifade edilmesi uygun görülmüştür. Bu önerilerden biri, Iğdır’ın coğrafi işarete sahip olan ürünlerinin söz konusu ilin genel turizmi üzerine mevcut ve olası etkilerinin multidisipliner yaklaşımlara başvurularak araştırılmasıdır. Bu önerilerden bir diğeri, Iğdır’ın coğrafi işarete sahip olan ürünlerinin ilgili ilin yerel halkı tarafından bilinirliği üzerine bir araştırmanın tasarlanmasıdır.
Gastronomy tourism is an important field today. Geographical indications also have an effect on the importance of this field. Therefore, it was desired to create a study on these issues. The aim of this study is to examine the geographically marked products of Igdir in terms of gastronomy tourism. The study is important in terms of helping Igdir’s geographically marked products to be known and promoted and enabling them to be evaluated in terms of gastronomy tourism. The reason why Igdir was included in the scope of the study is that this city is considered to be underdeveloped in terms of tourism, and there are not many studies that bring together the city’s geographical indications and gastronomy tourism under one roof. Review method was used in the study and traditional review method was used within the framework of this method. According to the findings of the study; Igdir has six geographically marked products. These are Igdir apricot, Igdir aubergine jam, Igdir stone meatball dish, Igdir omach vaccine soup, Igdir bozbaş dish and Igdir white grape/miskali. It has been concluded that these geographically marked products have positive effects on Igdir in terms of both gastronomy and gastronomy tourism. As a result, it is seen that Igdir’s geographically marked products have an important place and potential in terms of gastronomy tourism, especially in the region. At the end of the study, various suggestions about Igdir were given. In this context, it has been deemed appropriate to express two important suggestions. One of these suggestions is to investigate the current and possible effects of Igdir’s products with geographical indication on the general tourism of the province in question by applying multidisciplinary approaches. Another one of these suggestions is to design a research on the awareness of Igdir’s products with geographical indication by the local people of the relevant province.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy |
Journal Section | Derleme Makale |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | November 18, 2024 |
Acceptance Date | March 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 1 |