Bu çalışmanın konusunu MÖ II. bin yıla tarihlenen Akadca ve Hititçe çivi yazılı metinlerde ismi geçen Aškašipa adlı tanrı oluşturmaktadır. Aškašipa, morfolojik olarak aška- (/kapı) kelimesi ile –šipa/–zipa (/ruhu) suffiksinin birleşiminden oluşmaktadır. Aškašipa kelimesinin kapının ruhu anlamına geldiği düşünülmektedir. Aškašipa hakkındaki en eski kayıt, Asur Ticaret Kolonileri Dönemi Kaniš’in Ib tabakasına tarihlenen Kt.00/k 6 numaralı antlaşma metnidir. Asur Ticaret Kolonileri Dönemi’ne tarihlenen Kt.00/k 6 numaralı tablette yer alan kayıt dikkate alındığında bu dönemde Aškašipa’nın kült merkezi Kaniš şehridir. Hitit İmparatorluk Dönemi’ne tarihlenen çivi yazılı belgelerde Aškašipa’ya ait en erken kayıt, I. Šuppiluliuma Dönemi’nde Mitanni Kralı Šattiwaza ile yapılan antlaşmanın Akadca versiyonudur. Aškašipa ismi, aylık ritüeller, AN.TAH.ŠUMSAR Festivali, Nuntarriašhaš Festivali, kehanet metni, ritüel metni, dua metni ve išhiul/antlaşma metinlerinde yemin tanrıları arasında yer almaktadır. Hititçe metinlerden anlaşıldığı kadarıyla tanrıya adanmış bir tapınak mevcuttur. Aškašipa, Kaniš, Karahna ve Ištanuwa kentlerinde kutsanmaktadır. Aškašipa’nın kült merkezi, Asur Ticaret Kolonileri Dönemi’nde Kaniš, Hitit İmparatorluk Dönemi’nde Karahna olmalıdır. Aškašipa’ya gerçekleştirilen ritüeller, kral tarafından altın aslan biçimli riton ile gerçekleştirilmektedir. Aškašipa’ya gerçekleştirilen ritüellerin aslan biçimli altın riton ile yapıldığı dikkate alınınca tanrının sembolünün aslan olduğu anlaşılmaktadır. Kültepe’de Asur Ticaret Kolonileri Dönemi’ne ve Hattuša’da Eski Hitit Dönemi’ne tarihlenen aslan biçimi toprak riton ve heykeller ele geçmiştir. Aslan biçimli kilden üretilmiş riton ve heykelcikler Boğazköy ve Kültepe’de ele geçmiştir. Hititçe çivi yazılı belgelerde Aškašipa, Pirwa, Maliya, Kamrušepa, Haššušara, Hašammili adlı Kaniš tanrıları ile birlikte yer almaktadır. Tanrıya açık arazide ritüel yapılması, Akadca, Hititçe kayıtlar ve arkeolojik buluntuların birlikte değerlendirilmesi Aškašipa’nın Erciyes Dağı ile ilişkili olduğunu düşündürmektedir.
Etik kurul onay belgesi gerektirmemektedir.
The subject of this study is Aškašipa, a god mentioned in Akkadian and Hittite cuneiform texts dating to the second millennium BC. Aškašipa is morphologically a combination of the word aška- (/door) and the suffix -šipa/-zipa (/spirit). Aškašipa is thought to mean the spirit of the door. The oldest record of Aškašipa is the treaty text Kt.00/k 6, dated to the Ib layer of Kaniš during the Assyrian Trade Colonial Period. Considering the record in tablet number Kt.00/k 6, which dates back to the Assyrian Trade Colonies Period, the cult center of Aškašipa in this period is the city of Kaniš. The earliest record of Aškašipa in cuneiform documents dating to the Hittite Imperial Period is the Akkadian version of the treaty with the Mitanni king Šattiwaza during the reign of Šuppiluliuma I. The name Aškašipa appears among the oath gods in monthly rituals, the AN.TAH.ŠUMSAR Fest, the Nuntarriašhaš Fest, oracle texts, ritual texts, prayer texts, and išhiul treaty texts. According to Hittite texts, there was a temple dedicated to the god. Aškašipa is consecrated in the cities of Kaniš, Karahna, and Ištanuwa. The cult center of Aškašipa must have been Kaniš during the Assyrian Trade Colonial Period and Karahna during the Hittite Imperial Period. The king performs the rituals to Aškašipa with a golden lion-shaped riton. Considering that the rituals performed for Aškašipa were performed with a lion-shaped golden rhyton, it is understood that the symbol of the god was the lion. Clay rhytons and statues in the shape of lions dating back to the Assyrian Trade Colonies Period in Kültepe and the Old Hittite Period in Hattuša were unearthed. Lion-shaped clay ritons and statuettes were found at Boğazköy and Kültepe. In Hittite cuneiform documents, Aškašipa appears together with the Kaniš gods Pirwa, Maliya, Kamrušepa, Haššušara, and Hašammili. The fact that the god was ritualized in the open land, Akkadian and Hittite records, and archaeological finds suggest that Aškašipa was associated with Mount Erciyes.
Ethics committee approval is not required.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Old Anatolian History, Ancient History (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2025 |
Submission Date | February 11, 2025 |
Acceptance Date | April 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License