Biography, one of the oldest and most well-known narrative forms, traces back to Ancient Egypt, Greece, and Rome. Having gained a conceptual identity, particularly in the 17th century, biography underwent a significant transformation in the 20th century under the influence of modernist thought. As a result of this transformation, the genre transcended its traditional boundaries, giving rise to a new approach known as the new biography. This new approach diverges from traditional biography by adopting a sceptical and secular stance, incorporating multiple viewpoints, breaking away from chronological structure, shifting across different time periods, and focusing on the individual’s internal conflicts and psychological depth. One of the examples that concretizes this approach in a literary context is the novel Sinan’s Book (Книга Синана) by the Russian author Gleb Shulpyakov. Gleb Shulpyakov’s Sinan’s Book emerges as a work that embodies the fundamental characteristics of the new biography by intertwining the life and works of Mimar Sinan with significant historical events such as the Conquest of Istanbul and the modern individual’s search for identity. In the novel, the journey from Sinan’s birth and his conscription into the Ottoman Empire to his rise as an architect and the creation of masterpieces such as the Süleymaniye and Selimiye Mosques intertwines with the past, personal experiences, observations, and readings, transforming into a multilayered narrative. In these respects, Sinan’s Book departs from the conventions of traditional biography, challenges the boundaries between history and fiction, and adopts a narrative structure marked by diversity. This work will examine Gleb Shulpyakov’s Sinan’s Book within the framework of the new biography. Through selected excerpts from the novel, this analysis will evaluate how the work diverges from traditional biographical conventions and how it situates itself within the framework of contemporary biography. The analysis of the work will evaluate how it diverges from traditional biography conventions and its place within the framework of contemporary biography. In this context, the study aims to show that the work is not merely a biographical narrative, but also a unique literary work that reinterprets cultural and historical memory from a modern perspective.
Ethics committee approval is not required.
Anlatı biçiminin en eski ve bilinen türlerinden biri olan biyografinin kökleri Antik Mısır, Yunan ve Roma’ya kadar uzanır. Özellikle 17. yüzyılda kavramsal bir kimlik kazanan biyografi, 20. yüzyılda modernist düşüncenin etkisiyle büyük ölçüde yeniden şekillenir. 20. yüzyılda yaşanan bu dönüşümle birlikte, biyografi türü geleneksel sınırlarını aşarak yeni biyografi olarak adlandırılan yeni bir yaklaşımı ortaya çıkarır.
Bu yeni yaklaşım, şüpheci ve seküler bir tutum benimsemesi, çoklu bakış açılarına yer vermesi, kronolojik yapının dışına çıkması, zamanlar arasında geçişler yapması ve bireyin içsel çatışmalarına ve psikolojik derinliğine odaklanması gibi yönleriyle geleneksel biyografi anlayışından ayrılır. Bu anlayışı edebi bir düzlemde somutlaştıran örneklerden biri de Rus yazar Glev Şulpyakov’un Sinan’ın Kitabı (Книга Синана) adlı romanıdır. Gleb Şulpyakov’un Sinan’ın Kitabı romanı, Mimar Sinan’ın hayatını ve eserlerini, İstanbul’un Fethi gibi önemli tarihi olaylarla ve modern bir bireyin kimlik arayışıyla harmanlayarak, yeni biyografinin temel özelliklerini yansıtan bir eser olarak karşımıza çıkar. Eserde, Sinan’ın doğumundan Osmanlı’ya devşirilmesine, mimar olarak yükselişinden Süleymaniye ve Selimiye gibi başyapıtlara uzanan yaşam öyküsü, geçmişi, kişisel yolculukları, gözlemleri ve okumalarıyla iç içe geçerek çok katmanlı bir anlatıya dönüşür. Bu yönleriyle Sinan’ın Kitabı klasik biyografi kalıplarından ayrılan, tarihsel- kurgusal sınırları zorlayan ve çeşitlilik barındıran bir anlatı yapısına sahiptir.
Bu çalışmada Gleb Şulpyakov’un bahsi geçen Sinan’ın Kitabı adlı eseri yeni biyografi çerçevesinde incelenecektir. Eserden seçilen örnek alıntılar aracılığıyla romanın geleneksel biyografi kalıplarından nasıl ayrıştığı ve çağdaş biyografi anlayışındaki yeri değerlendirilecektir. Bu bağlamda çalışma, eserin sadece biyografik bir anlatıdan ibaret olmadığını, aynı zamanda kültürel ve tarihsel belleği modern bir perspektifle yeniden yorumlayan özgün bir edebi eser olduğunu ortaya koymayı hedeflemektedir.
Etik kurul onay belgesi gerektirmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2025 |
Submission Date | February 13, 2025 |
Acceptance Date | April 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 83 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License