In today’s world, where digital diplomacy is gaining momentum via social media, the social media (X) posts of Yisrael Katz -the Israeli Foreign Minister of the time- targeting the President of the Republic of Türkiye, Recep Tayyip Erdoğan, attracted attention in 2024. While the relevant posts mediated a “digital” and diplomatic crisis, they also received reactions at various levels in domestic politics in Türkiye. Therefore, in this study, Katz’s visually supported tweets on Erdoğan via X were considered as “narratives” and subjected to semiotic analysis based on the “5 codes of narrative” stated by Roland Barthes. Thus, it was aimed to reveal the messages Yisrael Katz wanted to convey through signs. In addition, the study investigated the frequency of Katz’s posts on Erdoğan, and the prominent themes and actors in the posts by using content analysis. As a result of the study conducted, it was seen that Katz used the hermeneutic code, proairetic code, semantic code, symbolic code, and cultural code in most of his visually supported posts to criticize Erdoğan, included political actors in his posts, addressed the Turkish people and the opposition as the target audience and generally drew attention to themes such as “dictatorship”, “anti-Semitism”, “freedom of expression”, “future”, “modern Republic”, “Ottoman Empire”. Moreover, Istanbul, the Hagia Sophia Mosque, and the Turkish flag were frequently used signifiers.
Sosyal medya üzerinden dijital diplomasinin hız kazandığı günümüzde, 2024 yılında dönemin İsrail Dışişleri Bakanı Yisrael Katz’ın Türkiye Cumhuriyeti Devleti Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ı hedef alan sosyal medya (X) paylaşımları dikkat çekmiştir. İlgili paylaşımlar “dijital” ve diplomatik bir krizi aracılarken, Türkiye’de iç siyasette de çeşitli düzeylerde tepkiler almıştır. Bu nedenle bu çalışmada, Katz’ın X üzerinden yaptığı Erdoğan konulu görsel destekli tweet’ler, birer “anlatı” olarak ele alınmış ve Roland Barthes’ın belirttiği “anlatının 5 kodu” temel alınarak göstergebilimsel analize tabi tutulmuştur. Böylelikle Yisrael Katz’ın göstergeler aracılığı ile vermek istediği mesajların ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada ayrıca içerik analizinden faydalanarak, Katz’ın Erdoğan konulu paylaşımlarının sıklığı, paylaşımlarda öne çıkan temalar ve aktörler de araştırılmıştır. Yürütülen analizler sonucunda Katz’ın Erdoğan’ı eleştirmek için görsel destekli paylaşımlarının çoğunda hermeneutik kod, proairetik kod, semantik kod, sembolik kod ve kültürel koddan yararlandığı, paylaşımlarında siyasi aktörlere yer verdiği, hedef kitle olarak Türk halkına ve muhalefete seslendiği ve genellikle “diktatörlük”, “antisemitizm”, “ifade özgürlüğü”, “gelecek”, “modern Cumhuriyet”, “Osmanlı İmparatorluğu” gibi temalara dikkat çektiği görülmüştür. Dahası, Ayasofya Camii ve Türk bayrağı birer sembol olarak, sık kullanılan gösterenler olmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Social Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2025 |
Submission Date | December 14, 2024 |
Acceptance Date | May 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 47 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.