Dijitalleşme ile birlikte internetin yaygın olarak kullanımı destinasyonların ve müzelerin tercih edilmesinde doğrudan veya dolaylı olarak etkilemektedir. Bu etkilerden biri müzeleri ziyaret eden turistler tarafından online platformda yapılan yorumlardır. Bu yorumlar bireylerin tercihlerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı ise Gaziantep Oyun ve Oyuncak Müzesine yapılan ziyaretlerde ziyaretçilerin yorumlarını incelenmiş ve müzenin geliştirilmesi için önerilerde bulunulmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda Gaziantep Oyun ve Oyuncak Müzesi ile ilgili 14 Ocak 2018-7 Temmuz 2023 yılları arasındaki 131 yorum içerik analiziyle incelenmiştir. Veriler MAXQDA nitel analiz paket programı ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda olumlu yorumların olumsuz yorumlardan fazla olduğu tespit edilmiştir. Olumlu yorumlar arasında geçmişe yolculuk, mağara deneyimi, tarihi mekân, ürün çeşitliliği vb. kavramlar yer alırken olumsuz yorumlar arasında Türk oyuncaklarının az oluşu, ulaşım sorunu, konum ve yönlendirme sorunu, bilgi eksikliği vb. kavramlar yer almaktadır.
The widespread use of the internet along with digitalization directly or indirectly affects the choice of destinations and museums. One of these effects is the comments made on the online platform by tourists visiting the museums. These comments have a significant impact on individuals' preferences. In this regard, the aim of this study is to examine the comments of the visitors during the visits to the Gaziantep Game and Toy Museum and try to make suggestions for the development of the museum. In this context, 131 comments about Gaziantep Game and Toy Museum between January 14, 2018 and July 7, 2023 were examined with content analysis. The data were analyzed with the MAXQDA qualitative analysis package program. As a result of the research, it was determined that positive comments were more than negative comments. Positive comments include travel to the past, cave experience, historical place, product variety, etc. While the concepts are included, negative comments include the scarcity of Turkish toys, transportation problems, location and orientation problems, lack of information, etc. concepts are included.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourist Guidance |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 30, 2025 |
Acceptance Date | June 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |