Adopting a mixed-method approach, this article investigated the differences in the family language policies of the first and second-generation Turks living in Germany under the categories of language ideologies, language practices, and language management as defined by Spolsky (2004). One hundred and two parents (54 first-generation and 48 second-generation) constituted the sample of the study. The findings indicated that both generations desire their children to be bilingual Turkish-German speakers but they differ in terms of their ideas concerning the onset of bilingualism. Starting school has an undeniable and formative role in the language choice of not only the children starting school but also their younger siblings highlighting the children’s agentive role in language use in the families. Furthermore, while both generations think that maintaining Turkish means the maintenance of Turkish identity, culture, and religion; concerns for children’s educational trajectories lead second-generation parents to prioritize German in their family language policies. Finally, no significant difference has been found concerning the language management activities of both generations.
family language policy Turks in Germany language maintenance language ideologies language practices intergenerational language use
Karma yöntem yaklaşımını benimseyen bu makale, Almanya'da yaşayan birinci ve ikinci kuşak Türklerin aile dil politikalarındaki farklılıkları Spolsky (2004) tarafından tanımlanan dil ideolojileri, dil uygulamaları ve dil yönetimi kategorileri altında incelemiştir. Yüz iki ebeveyn (54 birinci nesil ve 48 ikinci nesil) çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Bulgular, her iki kuşağın da çocuklarının Türkçe-Almanca iki dilli olmasını istediklerini, ancak iki dilliliğin başlangıcına ilişkin fikirleri açısından farklılık gösterdiklerini ortaya koymuştur. Okula başlamanın sadece okula başlayan çocukların değil, aynı zamanda küçük kardeşlerinin de dil seçiminde yadsınamaz ve biçimlendirici bir rolü vardır ve bu da çocukların ailelerdeki dil kullanımındaki etken rolünü vurgulamaktadır. Ayrıca, her iki kuşak da Türkçeyi korumanın Türk kimliğinin, kültürünün ve dininin korunması anlamına geldiğini düşünürken, çocukların eğitim durumlarına ilişkin kaygılar ikinci kuşak ebeveynlerin aile dil politikalarında Almancaya öncelik vermelerine yol açmaktadır. Son olarak, her iki kuşağın dil yönetimi faaliyetlerine ilişkin önemli bir fark bulunmamıştır.
aile dil politikası Almanya dil sürdürümü dil ideolojileri dil kullanımları kuşaklar arası dil kullanımı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociolinguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2025 |
Submission Date | August 16, 2024 |
Acceptance Date | January 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 2025 Issue: 49 |