Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Sorunlarına Yönelik Hazırlanan Çalışmaların Araştırma Eğilimleri

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 110 - 122, 28.06.2024
https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1439242

Abstract

Araştırmada Türk dili ve edebiyatı eğitiminin (TDEE) sorunları üzerine yayımlanmış lisansüstü tez, makale ve kitapların araştırama eğilimlerini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçla 1986-2022 yılları arasında Türk dili ve edebiyatı eğitimi sorunları üzerine hazırlanmış 24 makale, 2 lisansüstü tez ve 2 kitap yayımlandıkları yıl, tür, yazar sayısı, araştırma yaklaşımı ve modelleri, örneklem gurupları ve konuları açısından betimsel analizleri yapılmıştır. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak bilimsel veri tabanlarında TDEE’nin sorunları-problemleri anahtar kelimeleriyle aramalar yapılmış ve yayımlanan çalışmalara ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular yüzde ve frekans değerleriyle tablolar hâlinde gösterilmiştir. Araştırma bulgularından hareketle, 1986-2022 yılları arasında TDEE’nin sorunlarına yönelik çalışmalardan 2017 yılında makalelerin diğer yıllara göre daha fazla yayımlandığı tespit edilmiştir. Araştırmada 2002 ve 2012 yılında 2 tez, 1986 ve 2009 yılında ise 2 kitabın yayımlandığı görülmüştür. Ayrıca makalelerde genellikle tek veya çift yazarların tercih edildiği, nitel yöntemin daha sık kullanıldığı, verilerin de daha çok doküman analizi üzerinden toplandığı ve veri kaynağı olarak da öğretim programının tercih edildiği tespit edilmiştir. Çalışmada TDE eğitimine yönelik daha çok öğrenme-öğretme sürecine dair genel sorunların konu olarak tercih edildiği ortaya konulmuştur.

Ethical Statement

Çalışmada etik beyana ihtiyaç yoktur.

References

  • Avcı, Y. ve Küçük, S. (2017). Türk dili öğretimi sorunları. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 3(3), 981-989.
  • Bağcı, H. & Baz, D. (2018). Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının Türkçenin yaşadığı sorunlara yönelik farkındalığı ve çözüm önerileri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 226-239.
  • Bayazıt, Z.Z. (2019). Dil ve anlatım derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri. International Journal of Language Academy, 7(3), 42-53.
  • Cemiloğlu, M. (2018). 2017 tarihli Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programına eleştirel yaklaşım. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 279-298.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çetin, N. (2020). Yeni Türk edebiyatı araştırma ve incelemelerinde sorunlar. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 24(1), 51-55.
  • Demirtaş, Z., Erdoğan, D.G. ve Küçüker M.S. (2022). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım derslerinin birleştirilmesi hakkında öğretmenlerin görüşleri. Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 22(1), 15-28.
  • Erdem, İ. Ve Topbaş, S. (2017). Dil ve anlatım ile Türk edebiyatı derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bunlara yönelik çözüm önerilerine dair öğretmen görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 465-495.
  • Erol, K. Ve Demir, F. (2017). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı öğretiminde karşılaşılan başlıca sorunlar. International journal of languages’ education and teaching, 5(2), 197-212.
  • Kavcar, C. (1994). “Yeni Türk Edebiyatı Öğretimi” 1. Eğitim Bilimleri Kongresi Kuram-Uygulama Araştırma (ÇÜEF 28-30 Nisan). Çukurova üniversitesi eğitim fakültesi yayınları, 853-864.
  • MEB-TD (2005). Türk edebiyatı dersi öğretim programı ve kılavuzu (9- 12. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB-TTKB (2008). 2005 yılında geliştirilerek uygulamaya konulan 9,10, ve 11. Sınıf Türk edebiyatı dersi öğretim programı ve ders kitabının değerlendirilmesi çalıştayı. Ankara.
  • Özdemir, C. ve Saraç, Ö. (2017). Türkiye’de âşık edebiyatı öğretimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Studies Of The Ottoman Domain, 7(12), 164-182.
  • Sözer, Y. ve Aydın, M. (2021). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analizi süreci, (Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde). Pegem Yayıncılık.
  • Şenyuva, E., Ertüzün, F., Turhan, K. Ve Demir, N. (2017). Türk diline ilişkin sorunlar, çözüm önerileri ve Türkçe bilinci: kuşaklararası karşılaştırma. Uluslararası Türkçe edebiyat kültür eğitim dergisi, 6(3), 1384-1397.
  • TED (1986). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı öğretimi ve sorunları. Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 110 - 122, 28.06.2024
https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1439242

Abstract

References

  • Avcı, Y. ve Küçük, S. (2017). Türk dili öğretimi sorunları. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 3(3), 981-989.
  • Bağcı, H. & Baz, D. (2018). Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının Türkçenin yaşadığı sorunlara yönelik farkındalığı ve çözüm önerileri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 226-239.
  • Bayazıt, Z.Z. (2019). Dil ve anlatım derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri. International Journal of Language Academy, 7(3), 42-53.
  • Cemiloğlu, M. (2018). 2017 tarihli Türk dili ve edebiyatı dersi öğretim programına eleştirel yaklaşım. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 279-298.
  • Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çetin, N. (2020). Yeni Türk edebiyatı araştırma ve incelemelerinde sorunlar. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 24(1), 51-55.
  • Demirtaş, Z., Erdoğan, D.G. ve Küçüker M.S. (2022). Türk edebiyatı ile dil ve anlatım derslerinin birleştirilmesi hakkında öğretmenlerin görüşleri. Sakarya üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 22(1), 15-28.
  • Erdem, İ. Ve Topbaş, S. (2017). Dil ve anlatım ile Türk edebiyatı derslerinde karşılaşılan sorunlar ve bunlara yönelik çözüm önerilerine dair öğretmen görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 465-495.
  • Erol, K. Ve Demir, F. (2017). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı öğretiminde karşılaşılan başlıca sorunlar. International journal of languages’ education and teaching, 5(2), 197-212.
  • Kavcar, C. (1994). “Yeni Türk Edebiyatı Öğretimi” 1. Eğitim Bilimleri Kongresi Kuram-Uygulama Araştırma (ÇÜEF 28-30 Nisan). Çukurova üniversitesi eğitim fakültesi yayınları, 853-864.
  • MEB-TD (2005). Türk edebiyatı dersi öğretim programı ve kılavuzu (9- 12. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB-TTKB (2008). 2005 yılında geliştirilerek uygulamaya konulan 9,10, ve 11. Sınıf Türk edebiyatı dersi öğretim programı ve ders kitabının değerlendirilmesi çalıştayı. Ankara.
  • Özdemir, C. ve Saraç, Ö. (2017). Türkiye’de âşık edebiyatı öğretimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Studies Of The Ottoman Domain, 7(12), 164-182.
  • Sözer, Y. ve Aydın, M. (2021). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analizi süreci, (Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde). Pegem Yayıncılık.
  • Şenyuva, E., Ertüzün, F., Turhan, K. Ve Demir, N. (2017). Türk diline ilişkin sorunlar, çözüm önerileri ve Türkçe bilinci: kuşaklararası karşılaştırma. Uluslararası Türkçe edebiyat kültür eğitim dergisi, 6(3), 1384-1397.
  • TED (1986). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı öğretimi ve sorunları. Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Language and Literature Education
Journal Section Makaleler
Authors

Sedat Maden 0000-0002-8024-8182

Murat Kaya 0000-0002-2232-2081

Early Pub Date June 27, 2024
Publication Date June 28, 2024
Submission Date February 18, 2024
Acceptance Date April 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Maden, S., & Kaya, M. (2024). Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Sorunlarına Yönelik Hazırlanan Çalışmaların Araştırma Eğilimleri. Türkiye Eğitim Dergisi, 9(1), 110-122. https://doi.org/10.54979/turkegitimdergisi.1439242