Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2025, Volume: 12 Issue: 3, 887 - 897, 23.07.2025
https://doi.org/10.30910/turkjans.1675932

Abstract

References

  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T., Erişke, T. (2018). İletişimin yeni yüzü: dijital pazarlama ve sosyal medya pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504.
  • Alankuş, Z. (2021). Covid-19’un gölgesinde dijital pazarlama ve yeni yaklaşımlar. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 4(1), 94-125.
  • Atik, E. (2016). İstanbul'da Yiyecek İçecek Hizmeti Veren Kıdemli Aile İşletmelerinin İnternet Sitesi Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Kültür Üniversitesi, Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi 7. Aile İşletmeleri Kongresi, 14-15 Nisan, s. 156-167, İstanbul.
  • Basar, P., Deniz, R. B. (2019). Türkiye’de Organik Süt ve Süt Ürünleri Üreticileri ve Satıcılarının Web Sitelerinin İçerik Analizi ve Satış/Pazarlama Faaliyetlerinin Yönetiminde Uygulanan Stratejilerin İrdelenmesi. The Journal of Social Sciences, 37(37), 98-115.
  • Bayram, M., Yaylı, A. (2009). Otel web sitelerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 347-379.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen teknolojiyle birlikte değişen pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama. Trt Akademi, 1(2), 348-365.
  • Ceylan, S. (2018). Termal otellerin web siteleri içerik analizi. 2nd International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies, 30 Kasım- 2 Aralık, Cilt 3, s. 124-128, Samsun.
  • Çubukcu, M. İ. (2010). Konaklama işletmeleri web site içeriklerinin değerlendirilmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 1(1), 39-59.
  • Duygun, A., Alnıpak, S. (2017). Web sitelerinin pazarlama iletişim aracı olarak içerik analizi ile değerlendirilmesi: Yük taşımacılığı yapan firmalar üzerine bir araştırma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 7(3), 409-417.
  • Erdoğan, M. G. (2020). COVID-19 döneminde e-ticaret ve dijital reklam yatırımları. Selçuk İletişim, 13(3), 1296-1318. Eren, İ. S., Düzgün, M., Olcay, A. (2023). Çocuk Dostu Uygulamalar Bakımından Otel Web Sitelerinin Değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 15-30.
  • Evren, F. (2015). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet Sitesi Kullanımı: 2014 Cumhurbaşkanı Seçimi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 10(39), 6555-6565.
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yeni bir pencere: Dijital pazarlama. Journal of Business in the Digital Age, 3(1), 63-75.
  • Gönül, T., Erciş, M. S. (2023). Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin İçerik Analizi: Kars Örneği. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 673-692.
  • Harwood, T. G., Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The marketing review, 3(4), 479-498.
  • Hernández, B., Jiménez, J., Martín, M. J. (2009). Key website factors in e-business strategy. International Journal of information management, 29(5), 362-371.
  • Hurwitz, L. B., Montague, H., Wartella, E. (2017). Food marketing to children online: A content analysis of food company websites. Health Communication, 32(3), 366-371.
  • İstanbul Sanayi Odası (2024). Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2023. https://www.iso500.org.tr/ (Accessed 20 October 2024).
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., Ulama, Ş. (2002). Türkiye’deki konaklama işletmelerinin internet web sitelerini değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (19), 51-92.
  • Kurtoğlu, R. (2016). Perakendecilerin web sitelerinin pazarlama iletişimi açısından incelenmesi: Türkiye’de perakende 100 üzerine bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 230-252.
  • Lee, Y., Kozar, K. A. (2006). Investigating the effect of website quality on e-business success: An analytic hierarchy process (AHP) approach. Decision support systems, 42(3), 1383-1401.
  • Mithas, S., Ramasubbu, N., Krishnan, M. S., Fornell, C. (2006). Designing web sites for customer loyalty across business domains: A multilevel analysis. Journal of management information systems, 23(3), 97-127.
  • Obednikovska, S., Sotiroski, K., Mateska, E. (2019). Web site–basic internet marketing strategy tool of digital companies. Annals of the „Constantin Brâncuşi” University of Târgu Jiu Economy Series (3/2019), 82-91.
  • Özdemir-Öztürk, N. (2022). Web Sitelerinin Pazarlama İletişimi ve Lojistik Faaliyetleri Yönünden Değerlendirilmesi: Denizli’de Tekstil Firmaları Üzerine Bir Uygulama. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 13(2), 54-71.
  • Pamukçu, H., Arpacı, Ö. (2016). Helal konseptli otel işletmelerinin web sitelerinin analizi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 147-160.
  • Perry, M., Bodkin, C. (2000). Content analysis of Fortune 100 company Web sites. Corporate Communications: an international journal, 5(2), 87-97.
  • Rahimnia, F., Hassanzadeh, J. F. (2013). The impact of website content dimension and e-trust on e-marketing effectiveness: The case of Iranian commercial saffron corporations. Information & Management, 50(5), 240-247.
  • Rustamov, E. (2022). Covid-19 Döneminde Dijital Pazarlama. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (20), 29-37.
  • Sharma, H. (2023). The Importance of Website Usability in Digital Marketing: A Review. London Journal of Research In Computer Science and Technology, 23(3), 25-32.
  • Sparacino, A., Merlino, V. M., Borra, D., Massaglia, S., Blanc, S. (2024). Web content analysis of beekeeping website companies: Communication and marketing strategies in the Italian context. Journal of Marketing Communications, 30(6), 717-738.
  • Thongmak, M. (2022). Website quality and company’s market value: An exploration of SMEs and large firms in the Stock Exchange of Thailand. Measuring Business Excellence, 26(4), 508-523.
  • Uçar, Ö. (2023). Doğu Karadeniz Bölgesi’nde Yer Alan Beş ve Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(3), 2321-2330.
  • Usta, R. (2007). Türkiye’deki en büyük 100 sanayi işletmesinin web sitelerinin pazarlama iletişimi yönünden incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 243-260.
  • Uygur, S. M., Sürücü, Ç., Sergen, Y. (2018). Yiyecek içecek işletmelerinin dijital pazarlama açısından incelenmesi Ankara ili örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 157-176.
  • Weber, K., Story, M., Harnack, L. (2006). Internet food marketing strategies aimed at children and adolescents: a content analysis of food and beverage brand web sites. Journal of the American Dietetic Association, 106(9), 1463-1466.
  • Widagdo, B., Roz, K. (2021). Hedonic shopping motivation and impulse buying: The effect of website quality on customer satisfaction. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(1), 395-405.

Marketing Strategies of Food and Beverage Companies in the ISO 500 List: A Study on Their Websites

Year 2025, Volume: 12 Issue: 3, 887 - 897, 23.07.2025
https://doi.org/10.30910/turkjans.1675932

Abstract

The widespread use of the internet has led to profound changes in business marketing strategies and has strengthened the importance of digital marketing. Websites have evolved beyond being mere informational platforms and have become critical tools for building brand identity, enabling customer engagement, and managing sales processes. Effective and strategic use of websites plays a significant role in achieving key marketing goals such as brand awareness, customer loyalty, and sales growth. Therefore, websites are indispensable tools for the successful implementation of modern marketing strategies. This study aims to analyze the websites of the largest food and beverage companies in Turkey from a marketing strategy perspective, presenting a comprehensive profile of the marketing strategies used on these websites and identifying the strengths, weaknesses, and areas with potential for improvement. The research findings indicate that while companies generally apply an effective strategy in terms of product mix on their websites, the information regarding distribution and pricing strategies is rather limited. In terms of promotional activities, some areas provide detailed information, whereas others fall significantly short. In the study, the effectiveness of companies in utilizing their websites from a marketing strategy perspective was evaluated based on their inclusion of specific marketing criteria, and classified according to a 19-point scoring system. As a result, it was found that 32.4% of the companies demonstrated a moderate level of effectiveness, 52.9% a high level, and 14.7% a very high level. Accordingly, it is evident that the analyzed companies use their websites at a level above average in terms of marketing strategies. However, significant areas for improvement were also identified in their digital marketing efforts. Notably, there is a considerable development potential in areas such as online sales, newsletter subscriptions, annual reports, and frequently asked questions.

References

  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T., Erişke, T. (2018). İletişimin yeni yüzü: dijital pazarlama ve sosyal medya pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504.
  • Alankuş, Z. (2021). Covid-19’un gölgesinde dijital pazarlama ve yeni yaklaşımlar. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 4(1), 94-125.
  • Atik, E. (2016). İstanbul'da Yiyecek İçecek Hizmeti Veren Kıdemli Aile İşletmelerinin İnternet Sitesi Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Kültür Üniversitesi, Aile İşletmeleri ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi 7. Aile İşletmeleri Kongresi, 14-15 Nisan, s. 156-167, İstanbul.
  • Basar, P., Deniz, R. B. (2019). Türkiye’de Organik Süt ve Süt Ürünleri Üreticileri ve Satıcılarının Web Sitelerinin İçerik Analizi ve Satış/Pazarlama Faaliyetlerinin Yönetiminde Uygulanan Stratejilerin İrdelenmesi. The Journal of Social Sciences, 37(37), 98-115.
  • Bayram, M., Yaylı, A. (2009). Otel web sitelerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 347-379.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen teknolojiyle birlikte değişen pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama. Trt Akademi, 1(2), 348-365.
  • Ceylan, S. (2018). Termal otellerin web siteleri içerik analizi. 2nd International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies, 30 Kasım- 2 Aralık, Cilt 3, s. 124-128, Samsun.
  • Çubukcu, M. İ. (2010). Konaklama işletmeleri web site içeriklerinin değerlendirilmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 1(1), 39-59.
  • Duygun, A., Alnıpak, S. (2017). Web sitelerinin pazarlama iletişim aracı olarak içerik analizi ile değerlendirilmesi: Yük taşımacılığı yapan firmalar üzerine bir araştırma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 7(3), 409-417.
  • Erdoğan, M. G. (2020). COVID-19 döneminde e-ticaret ve dijital reklam yatırımları. Selçuk İletişim, 13(3), 1296-1318. Eren, İ. S., Düzgün, M., Olcay, A. (2023). Çocuk Dostu Uygulamalar Bakımından Otel Web Sitelerinin Değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 15-30.
  • Evren, F. (2015). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet Sitesi Kullanımı: 2014 Cumhurbaşkanı Seçimi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 10(39), 6555-6565.
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yeni bir pencere: Dijital pazarlama. Journal of Business in the Digital Age, 3(1), 63-75.
  • Gönül, T., Erciş, M. S. (2023). Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin İçerik Analizi: Kars Örneği. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 673-692.
  • Harwood, T. G., Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The marketing review, 3(4), 479-498.
  • Hernández, B., Jiménez, J., Martín, M. J. (2009). Key website factors in e-business strategy. International Journal of information management, 29(5), 362-371.
  • Hurwitz, L. B., Montague, H., Wartella, E. (2017). Food marketing to children online: A content analysis of food company websites. Health Communication, 32(3), 366-371.
  • İstanbul Sanayi Odası (2024). Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2023. https://www.iso500.org.tr/ (Accessed 20 October 2024).
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., Ulama, Ş. (2002). Türkiye’deki konaklama işletmelerinin internet web sitelerini değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (19), 51-92.
  • Kurtoğlu, R. (2016). Perakendecilerin web sitelerinin pazarlama iletişimi açısından incelenmesi: Türkiye’de perakende 100 üzerine bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(4), 230-252.
  • Lee, Y., Kozar, K. A. (2006). Investigating the effect of website quality on e-business success: An analytic hierarchy process (AHP) approach. Decision support systems, 42(3), 1383-1401.
  • Mithas, S., Ramasubbu, N., Krishnan, M. S., Fornell, C. (2006). Designing web sites for customer loyalty across business domains: A multilevel analysis. Journal of management information systems, 23(3), 97-127.
  • Obednikovska, S., Sotiroski, K., Mateska, E. (2019). Web site–basic internet marketing strategy tool of digital companies. Annals of the „Constantin Brâncuşi” University of Târgu Jiu Economy Series (3/2019), 82-91.
  • Özdemir-Öztürk, N. (2022). Web Sitelerinin Pazarlama İletişimi ve Lojistik Faaliyetleri Yönünden Değerlendirilmesi: Denizli’de Tekstil Firmaları Üzerine Bir Uygulama. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 13(2), 54-71.
  • Pamukçu, H., Arpacı, Ö. (2016). Helal konseptli otel işletmelerinin web sitelerinin analizi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 147-160.
  • Perry, M., Bodkin, C. (2000). Content analysis of Fortune 100 company Web sites. Corporate Communications: an international journal, 5(2), 87-97.
  • Rahimnia, F., Hassanzadeh, J. F. (2013). The impact of website content dimension and e-trust on e-marketing effectiveness: The case of Iranian commercial saffron corporations. Information & Management, 50(5), 240-247.
  • Rustamov, E. (2022). Covid-19 Döneminde Dijital Pazarlama. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (20), 29-37.
  • Sharma, H. (2023). The Importance of Website Usability in Digital Marketing: A Review. London Journal of Research In Computer Science and Technology, 23(3), 25-32.
  • Sparacino, A., Merlino, V. M., Borra, D., Massaglia, S., Blanc, S. (2024). Web content analysis of beekeeping website companies: Communication and marketing strategies in the Italian context. Journal of Marketing Communications, 30(6), 717-738.
  • Thongmak, M. (2022). Website quality and company’s market value: An exploration of SMEs and large firms in the Stock Exchange of Thailand. Measuring Business Excellence, 26(4), 508-523.
  • Uçar, Ö. (2023). Doğu Karadeniz Bölgesi’nde Yer Alan Beş ve Dört Yıldızlı Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 15(3), 2321-2330.
  • Usta, R. (2007). Türkiye’deki en büyük 100 sanayi işletmesinin web sitelerinin pazarlama iletişimi yönünden incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 243-260.
  • Uygur, S. M., Sürücü, Ç., Sergen, Y. (2018). Yiyecek içecek işletmelerinin dijital pazarlama açısından incelenmesi Ankara ili örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 157-176.
  • Weber, K., Story, M., Harnack, L. (2006). Internet food marketing strategies aimed at children and adolescents: a content analysis of food and beverage brand web sites. Journal of the American Dietetic Association, 106(9), 1463-1466.
  • Widagdo, B., Roz, K. (2021). Hedonic shopping motivation and impulse buying: The effect of website quality on customer satisfaction. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(1), 395-405.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Marketing in Agricultural Management
Journal Section Research Article
Authors

Berkay Keskin 0000-0003-2686-6171

Publication Date July 23, 2025
Submission Date April 14, 2025
Acceptance Date June 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 3

Cite

APA Keskin, B. (2025). Marketing Strategies of Food and Beverage Companies in the ISO 500 List: A Study on Their Websites. Turkish Journal of Agricultural and Natural Sciences, 12(3), 887-897. https://doi.org/10.30910/turkjans.1675932