Research Article
BibTex RIS Cite

Utilizing Instagram for Educational Purposes: An Analysis of Book Reviews in Turkish Teacher Training

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 30, 02.07.2025

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının Instagram’da hazırladıkları video paylaşımları aracılığıyla kitap yorumlamayı deneyimlemeleri sürecinde, Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz yeterlik inançları ve motivasyon düzeylerini belirlemek; ayrıca Instagram’ı eğitim amaçlı kullanmaya yönelik görüşlerini incelemektir. Çalışmada yakınsayan paralel karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, “Yeni Türk Edebiyatı II” dersi kapsamında 45 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan, Cumhuriyet dönemi Türk klasiklerinden sorumlu oldukları eserleri okuyarak Instagram üzerinden yorumlamaları istenmiştir. Sekiz hafta süren uygulamalar sonucunda öğretmen adaylarının içerik geliştirme öz yeterlik inanç düzeyleri "orta", dikkat-ilişki ve güven-memnuniyet boyutları ile toplam motivasyon düzeyleri ise "yüksek" olarak belirlenmiştir. Nitel veriler doğrultusunda katılımcılar, sosyal medyanın bilgi paylaşımını kolaylaştırdığını, bireylerin yalnızca tüketici olmaktan çıkıp üretici konuma geçmesine katkı sağladığını ve bu sürecin kendilerine öz güven kazandırdığını ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları, Instagram’ın yaygın kullanılan bir sosyal medya platformu olması nedeniyle, ileride kendi öğrencilerinin de ilgisini çekebileceğini belirtmişlerdir. Türkçe eğitimi bağlamında Instagram’ın kullanımına ilişkin olarak, platformun eğitimde işlevsel ve faydalı olabileceği yönünde görüş bildirmişlerdir. Başlangıçta Instagram’ı yararsız hatta zararlı bir sosyal medya aracı olarak gören bazı katılımcılar, sürecin ardından sosyal medyanın etkin ve işlevsel biçimde kullanılabileceğini fark ettiklerini ifade etmişlerdir. Çalışmanın sonunda, öğretmen adaylarının Instagram'ı eğitim amaçlı kullanmaya yönelik genel olarak olumlu görüşler bildirdikleri gözlemlenmiştir.
Keywords: Instagram,

References

  • Al-Bahrani, A., Patel, D., & Sheridan, B. (2015). Engaging students using social media: The students’ perspective. International Review of Economics Education, 19, 36-50.
  • Al-Muhaysin, H.A. (2016). Effect of motivation by “Instagram” on adherence to physical activity among female College Students. Hindawi Publishing Corporation BioMed Research International. 1-6.
  • Birişçi, S., Kul, Ü., Aksu, Z., Akaslan, D., & Çelik, S. (2018). Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz-yeterlik algısını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 187- 208. Boulos, M. N. K., Giustini, D. M., & Wheeler, S. (2016). Instagram and WhatsApp in health and healthcare: An overview. Future Internet, 8(3), 1–14.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Clement, J. (2020). Instagram - Statistics & Facts. https://www.statista.com/topics/1882/instagram/18.07.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Courneya, C.A & Cox, S.M. (2020). Visual Note Taking for Medical Students in the Age of lnstagram, Health Professions Edu­cation, 2-10.
  • https://doi.org/ 10.1O16/j.hpe.2020.01 .004 Cox, S. (2008). A conceptual analysis of technological pedagogical content knowledge. Brigham Young University, England. [Master's thesis].
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Çakır, R., ve Yıldırım, S. (2009). Bilgisayar öğretmenleri okullardaki teknoloji entegrasyonu hakkında ne düşünürler?. İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
  • Dunn, L. A. (2013, April, 19). Teaching in higher education: can social media enhance the learning experience? 6th annual university of glasgow learning and teaching conference, Glasgow, UK.
  • Gürgan, S. (2012). Açık ve uzaktan öğrenmede etkileşim aracı olarak Web 2.0 teknolojilerinin kullanımı: kurumsal bir sosyal ağ sitesinin özelliklerinin belirlenmesi. Anadolu University, Turkey. [Master's thesis] Gürol, M., Demirli, C. (2006, 19-21 Nisan). E-portfolio sürecinde öğrenci motivasyonu, VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Gazimağusa, KKTC.
  • Handayani, F. (2017). Students’ Aattitudes Toward Using Instagram in Teaching Writing. Journal Educative: Journal of Educational Studies, 2(1), 22–28.
Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 30, 02.07.2025

Abstract

References

  • Al-Bahrani, A., Patel, D., & Sheridan, B. (2015). Engaging students using social media: The students’ perspective. International Review of Economics Education, 19, 36-50.
  • Al-Muhaysin, H.A. (2016). Effect of motivation by “Instagram” on adherence to physical activity among female College Students. Hindawi Publishing Corporation BioMed Research International. 1-6.
  • Birişçi, S., Kul, Ü., Aksu, Z., Akaslan, D., & Çelik, S. (2018). Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz-yeterlik algısını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 187- 208. Boulos, M. N. K., Giustini, D. M., & Wheeler, S. (2016). Instagram and WhatsApp in health and healthcare: An overview. Future Internet, 8(3), 1–14.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Clement, J. (2020). Instagram - Statistics & Facts. https://www.statista.com/topics/1882/instagram/18.07.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Courneya, C.A & Cox, S.M. (2020). Visual Note Taking for Medical Students in the Age of lnstagram, Health Professions Edu­cation, 2-10.
  • https://doi.org/ 10.1O16/j.hpe.2020.01 .004 Cox, S. (2008). A conceptual analysis of technological pedagogical content knowledge. Brigham Young University, England. [Master's thesis].
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Çakır, R., ve Yıldırım, S. (2009). Bilgisayar öğretmenleri okullardaki teknoloji entegrasyonu hakkında ne düşünürler?. İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
  • Dunn, L. A. (2013, April, 19). Teaching in higher education: can social media enhance the learning experience? 6th annual university of glasgow learning and teaching conference, Glasgow, UK.
  • Gürgan, S. (2012). Açık ve uzaktan öğrenmede etkileşim aracı olarak Web 2.0 teknolojilerinin kullanımı: kurumsal bir sosyal ağ sitesinin özelliklerinin belirlenmesi. Anadolu University, Turkey. [Master's thesis] Gürol, M., Demirli, C. (2006, 19-21 Nisan). E-portfolio sürecinde öğrenci motivasyonu, VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Gazimağusa, KKTC.
  • Handayani, F. (2017). Students’ Aattitudes Toward Using Instagram in Teaching Writing. Journal Educative: Journal of Educational Studies, 2(1), 22–28.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşe Derya Eskimen 0000-0002-9155-9971

Funda Erdoğdu 0000-0003-4597-125X

Publication Date July 2, 2025
Submission Date April 6, 2025
Acceptance Date May 31, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Eskimen, A. D., & Erdoğdu, F. (2025). Utilizing Instagram for Educational Purposes: An Analysis of Book Reviews in Turkish Teacher Training. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 1-30.