Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının Instagram’da hazırladıkları video paylaşımları aracılığıyla kitap yorumlamayı deneyimlemeleri sürecinde, Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz yeterlik inançları ve motivasyon düzeylerini belirlemek; ayrıca Instagram’ı eğitim amaçlı kullanmaya yönelik görüşlerini incelemektir. Çalışmada yakınsayan paralel karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, “Yeni Türk Edebiyatı II” dersi kapsamında 45 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan, Cumhuriyet dönemi Türk klasiklerinden sorumlu oldukları eserleri okuyarak Instagram üzerinden yorumlamaları istenmiştir. Sekiz hafta süren uygulamalar sonucunda öğretmen adaylarının içerik geliştirme öz yeterlik inanç düzeyleri "orta", dikkat-ilişki ve güven-memnuniyet boyutları ile toplam motivasyon düzeyleri ise "yüksek" olarak belirlenmiştir. Nitel veriler doğrultusunda katılımcılar, sosyal medyanın bilgi paylaşımını kolaylaştırdığını, bireylerin yalnızca tüketici olmaktan çıkıp üretici konuma geçmesine katkı sağladığını ve bu sürecin kendilerine öz güven kazandırdığını ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları, Instagram’ın yaygın kullanılan bir sosyal medya platformu olması nedeniyle, ileride kendi öğrencilerinin de ilgisini çekebileceğini belirtmişlerdir. Türkçe eğitimi bağlamında Instagram’ın kullanımına ilişkin olarak, platformun eğitimde işlevsel ve faydalı olabileceği yönünde görüş bildirmişlerdir. Başlangıçta Instagram’ı yararsız hatta zararlı bir sosyal medya aracı olarak gören bazı katılımcılar, sürecin ardından sosyal medyanın etkin ve işlevsel biçimde kullanılabileceğini fark ettiklerini ifade etmişlerdir. Çalışmanın sonunda, öğretmen adaylarının Instagram'ı eğitim amaçlı kullanmaya yönelik genel olarak olumlu görüşler bildirdikleri gözlemlenmiştir.
Keywords: Instagram,
Web 2.0 hızlı içerik oluşturma öz yeterlilik Motivasyon Kitap yorumlarının analizi Türkçe öğretmenliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2025 |
Submission Date | April 6, 2025 |
Acceptance Date | May 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |