Review
BibTex RIS Cite

The New Face of Discrimination in Anti-Oppressive Social Work: Microaggression

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 20 - 31, 30.06.2025
https://doi.org/10.55109/tushad.1637054

Abstract

In this study, which aims to highlight the place of the microaggression concept in anti-oppressive social work, open access to 216 articles published in the 2021, 2022, 2023 and 2024 issues of the Journal of Social Work Education (JSWE) was provided. The abstracts of the articles in the journal were scanned, and codes were created based on the methods and keywords of the articles. In the coding process, it was determined that the concept of "microaggression" was the least mentioned concept, and the study was shaped with a focus on the concept of microaggression. It was observed that microaggressions, defined as intentional or unintentional, verbal or physical behaviors targeting individuals/groups, are inherently suitable to be addressed within the scope of anti-oppressive social work. In this context, the study attempts to provide a general framework on microaggression and addresses the points where the concept aligns with the perspective of anti-oppressive social work.

References

  • Albayrak, H. (2021). Eleştirel sosyal hizmet teorisi ve uygulaması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(1), 383-401.
  • Alexander, B. A., Carter, S. A., Timbers, V. L. ve Martinez, T. (2024). Racial equity in social work education: Experiences of current and former students serving on a social work program’s race equity work team. Journal of Social Work Education, 60(1), 14-26.
  • Arıkan, Ç. (2002). Sosyal model ve sosyal hizmet uygulamaları. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 2(2), 57-66.
  • Asakura, K. (2024). Toward a critical approach to simulation-based social work education: Guidelines for designing simulated client case scenarios. Journal of Social Work Education, 60(1), 102-114.
  • Askheim, O. P. (2003). Empowerment as guidance for professional social work: an act of balancing on a slackrope. European Journal of Social Work, 6(3), 229-240.
  • Bailey, R. ve Brake, M. (1975). Introduction: Social work and social welfarestate. İçinde R. Bailey ve M. Brake (Ed.), Radical Social Work (s. 1-12). PantheonBooks.
  • Baines, D. (2011). An overview of anti-oppressive social work practice: Neoliberalism, inequality, and change. İçinde D. Baines (Ed.), Doing anti-oppressive practice (s. 1-24). Fernwood Publishing.
  • Beresford, P. ve Croft, S. (2004). Service users and practitioners reunited: The keycomponent for social work reform. British Journal of Social Work, 34(1), 53-68.
  • Berger, A. A. ve Emir, Ö. (2012). Kültür eleştirisi: Kültürel kavramlara giriş. Pinhan Yayınları.
  • Brody, G. H., Yu, T., Chen, E., Ehrlich, K. B. ve Miller, G. E. (2018). Racial discrimination, body massindex, and insulin resistance: A longitudinal analysis. Health Psychology, 37(12), 1107–1114.
  • Brown, C. G. (2012). Anti-oppression through a postmodern lens: Dismantling the master’s conceptual tools in discursive social work practice. Critical Social Work, 13(1), 34-65.
  • Büke, B. (2021). Engelli bireylerin kendilerine yönelik ayrımcı ve mikro saldırgan uygulamaları ifade etmeleri: Twitter’daki #Engellenmekİstemiyoruz ve #SağlamcılarDışarı etiketleri. Nitel Sosyal Bilimler, 3(2), 164-190.
  • Clifford, D. ve Burke, B. (2005). Developing anti‐oppressiveethics in the new curriculum. Social Work Education, 24(6), 677-692.
  • Çiftçi, M. (2019). Baskı karşıtı sosyal hizmetin Türkiye'de uygulanabilirliği. Sosyal Çalışma Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Dalrymple, J. ve Burke, B. (1995). Anti oppressive practice: Social care and the law, Open University Press, Buckingham.
  • Davis, A. Ve Mirick, R. G. (2022). Microaggressions in social work education: Learning from BSW students’ experiences. Journal of Social Work Education, 58(3), 431-448.

Baskı Karşıtı Sosyal Hizmette Ayrımcılığın Yeni Yüzü: Mikro Saldırganlık

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 20 - 31, 30.06.2025
https://doi.org/10.55109/tushad.1637054

Abstract

Mikro saldırganlık kavramının baskı karşıtı sosyal hizmetteki yerine dikkat çekmeye çalışan bu çalışmada Journal of Social Work Education (JSWE) dergisinin 2021, 2022, 2023 ve 2024 yıllarındaki sayılarında yer alan açık erişimli 216 makaleye erişim sağlanmıştır. Dergide yer alan makalelerin özetleri taranmış, makalelerin yöntemlerine ve anahtar kelimelerine göre kodlar oluşturulmuştur. Yapılan kodlamada “mikro saldırganlık” kavramının en az değinilen kavram olduğu tespit edilmiş ve çalışma mikro saldırganlık kavramı odağında şekillenmiştir. Bireyleri/grupları hedef alan kasıtlı ya da kasıtsız, sözel ya da fiziksel olabilen davranışlar şeklinde tanımlanan mikro saldırganlıkların, doğası gereği baskı karşıtı sosyal hizmet kapsamında ele alınmasının uygun olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda çalışmada, mikro saldırganlık ile ilgili genel bir çerçeve çizilmeye çalışılmış ve kavramın baskı karşıtı sosyal hizmet bakış açısıyla örtüşen noktalarına değinilmiştir.

References

  • Albayrak, H. (2021). Eleştirel sosyal hizmet teorisi ve uygulaması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(1), 383-401.
  • Alexander, B. A., Carter, S. A., Timbers, V. L. ve Martinez, T. (2024). Racial equity in social work education: Experiences of current and former students serving on a social work program’s race equity work team. Journal of Social Work Education, 60(1), 14-26.
  • Arıkan, Ç. (2002). Sosyal model ve sosyal hizmet uygulamaları. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 2(2), 57-66.
  • Asakura, K. (2024). Toward a critical approach to simulation-based social work education: Guidelines for designing simulated client case scenarios. Journal of Social Work Education, 60(1), 102-114.
  • Askheim, O. P. (2003). Empowerment as guidance for professional social work: an act of balancing on a slackrope. European Journal of Social Work, 6(3), 229-240.
  • Bailey, R. ve Brake, M. (1975). Introduction: Social work and social welfarestate. İçinde R. Bailey ve M. Brake (Ed.), Radical Social Work (s. 1-12). PantheonBooks.
  • Baines, D. (2011). An overview of anti-oppressive social work practice: Neoliberalism, inequality, and change. İçinde D. Baines (Ed.), Doing anti-oppressive practice (s. 1-24). Fernwood Publishing.
  • Beresford, P. ve Croft, S. (2004). Service users and practitioners reunited: The keycomponent for social work reform. British Journal of Social Work, 34(1), 53-68.
  • Berger, A. A. ve Emir, Ö. (2012). Kültür eleştirisi: Kültürel kavramlara giriş. Pinhan Yayınları.
  • Brody, G. H., Yu, T., Chen, E., Ehrlich, K. B. ve Miller, G. E. (2018). Racial discrimination, body massindex, and insulin resistance: A longitudinal analysis. Health Psychology, 37(12), 1107–1114.
  • Brown, C. G. (2012). Anti-oppression through a postmodern lens: Dismantling the master’s conceptual tools in discursive social work practice. Critical Social Work, 13(1), 34-65.
  • Büke, B. (2021). Engelli bireylerin kendilerine yönelik ayrımcı ve mikro saldırgan uygulamaları ifade etmeleri: Twitter’daki #Engellenmekİstemiyoruz ve #SağlamcılarDışarı etiketleri. Nitel Sosyal Bilimler, 3(2), 164-190.
  • Clifford, D. ve Burke, B. (2005). Developing anti‐oppressiveethics in the new curriculum. Social Work Education, 24(6), 677-692.
  • Çiftçi, M. (2019). Baskı karşıtı sosyal hizmetin Türkiye'de uygulanabilirliği. Sosyal Çalışma Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Dalrymple, J. ve Burke, B. (1995). Anti oppressive practice: Social care and the law, Open University Press, Buckingham.
  • Davis, A. Ve Mirick, R. G. (2022). Microaggressions in social work education: Learning from BSW students’ experiences. Journal of Social Work Education, 58(3), 431-448.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Work (Other)
Journal Section Review Articles
Authors

Gizem Nur Sağlık Tuğrul 0000-0002-6296-6471

Huriye İrem Kalaycı Kırlıoğlu 0000-0002-8352-8868

Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 10, 2025
Acceptance Date June 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Sağlık Tuğrul, G. N., & Kalaycı Kırlıoğlu, H. İ. (2025). Baskı Karşıtı Sosyal Hizmette Ayrımcılığın Yeni Yüzü: Mikro Saldırganlık. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 9(1), 20-31. https://doi.org/10.55109/tushad.1637054