:Yükseköğretimde kalite güvencesi, kurumların rekabet gücünü artırmasının yanı sıra öğrenci, akademisyen ve toplum nezdinde güven yaratması açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışma, Türkiye’de yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından 2025 yılı Şubat ayına kadar tam akreditasyon almış 19 devlet Üniversitesinin Kurumsal İç Değerlendirme Raporlarını içerik analizi yöntemiyle incelemektedir. Araştırmada, Üniversitelerin kalite güvencesi sistemlerine ilişkin güçlü yönleri, ortak uygulamaları ve gelişime açık alanları belirlemek amaçlanmıştır. Bulgular, kalite yönetimi süreçlerinde eylem planı, paydaş katılımı ve stratejik planlamanın yaygınlaştığını; ancak süreç belgeleri, ISO standartları, dijitalleşme ve toplumsal katkı faaliyetlerinin izlenmesinde kurumlar arası farklılıkların sürdüğünü göstermektedir. Özellikle liderlik, yönetişim ve öğrenci destek mekanizmalarının kalite süreçlerine entegrasyonu açısından örnek uygulamalara rastlanmıştır. Sonuç olarak, tam akreditasyon sürecinin kalite kültürünün kurumsallaşmasına katkı sunduğu; ancak bu sürecin sürdürülebilirliği için daha kapsayıcı, dijital ve paydaş odaklı yaklaşımlara ihtiyaç duyulduğu belirlenmiştir.
Not applicable.
Quality assurance in higher education is of critical importance in terms of increasing the competitiveness of institutions as well as creating trust in students, academics and society. This study examines the Institutional Internal Evaluation Reports of 19 state universities that have received full accreditation by the Higher Education Quality Board in Turkey until February 2025 using the content analysis method. The study aims to determine the strengths, common practices and areas of development regarding the quality assurance systems of universities. The findings show that action plans, stakeholder participation and strategic planning have become widespread in quality management processes; however, differences between institutions continue in monitoring process documents, ISO standards, digitalization and social contribution activities. Exemplary practices have been encountered, especially in terms of the integration of leadership, governance and student support mechanisms into quality processes. As a result, it has been determined that the full accreditation process contributes to the institutionalization of quality culture; however, more inclusive, digital and stakeholder-focused approaches are needed for the sustainability of this process.
Not applicable.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Quality Assurance in Higher Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2025 |
Publication Date | June 20, 2025 |
Submission Date | May 1, 2025 |
Acceptance Date | June 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .