Research Article
BibTex RIS Cite

Lisanslı Badminton Sporcularının, Spora Başlama Nedenlerinin, Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi (Kars ili örneği)

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 239 - 250, 29.04.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı, lisanslı badminton sporcularının spora başlama gerekçelerini sosyodemografik değişkenler doğrultusunda incelemektir. Bu kapsamda Kars ilinde badminton branşında lisanslı olarak spor yapan ve çeşitli düzeylerde müsabakalara katılım sağlayan sporcular araştırmanın evrenini oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile Gill, Gross ve Huddleston (1983) tarafından geliştirilen ve Çelebi (1993) tarafından Türkçeye uyarlanan 30 maddelik, 8 alt boyuttan oluşan “Spora Katılım Güdüsü Ölçeği” kullanılmıştır. Bu alt boyutlar: Başarı/Statü, Fiziksel Uygunluk, Takım Ruhu, Arkadaşlık, Eğlence, Yarışma, Beceri Gelişimi ve Hareket Etme şeklindedir.
Verilerin istatistiksel analizleri, IBM SPSS v22 programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Normal dağılım varsayımını test etmek amacıyla “Kolmogorov-Smirnov”, “Skewness” ve “Kurtosis” testlerinden yararlanılmış ve verilerin normal dağılıma uymadığı belirlenmiştir. Bu nedenle, ikili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U, üç veya daha fazla grup karşılaştırmalarında ise Kruskal Wallis-H testleri uygulanmıştır. Anlamlı fark bulunan gruplar arasında farklılığın yönünü belirlemek için tekrar Mann Whitney U testi yapılmıştır. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Elde edilen bulgulara göre, spora katılım nedenlerinin alt boyutları ile cinsiyet, spor yılı, gelecek meslek tercihi, ebeveyn durumu, anne ve baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı, il içi ve il dışı müsabaka katılımı ile lisans türü değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı (p<0.05) farklar bulunmuştur. Buna karşın yaş, genel eğitim düzeyi ve gelir durumu değişkenleri ile anlamlı farklılık tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, spora katılım güdüsünün en yüksek ortalama puanının "eğlence" alt boyutunda olduğu görülmüştür. Katılımcıların yaş aralığı değerlendirildiğinde çoğunluğun okul çağında olması, eğlence ve oyun gibi güdülerin baskın çıkmasını beklenen ve anlamlı bir sonuç olarak değerlendirilmiştir.

References

  • Akandere, M. (2009). Erkek maratoncularda sosyal çevre ve ekonomik durumun spora yönelmeye etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Aktop, A., & Akkoyun, H. (2011). Participation motives of primary school athlete. Scientific Report Series Physical Education and Sport, 15(1), 263-266.
  • Aycan, A., & Yıldız, K. (2016). 11-14 yaş grubu öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyetleri açısından incelenmesi. International Journal of Social Science Research, 5(2), 1-9.
  • Başar, O. (2014). Türkiye'de sualtı hokeyi oynayan sporcuların spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Chu, A. (2013). Dynamic strength and explosive power, plyometrics. Human Kinetics.
  • Çelebi, M. (1993). ODTÜ fiziksel aktivite kulüplerinde bulunan lider tipleri (Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gao, R. Y. (2007). A comparison between talent identification and development (TID) for badminton in China and the UK (Master of Philosophy tezi). The University of Stirling.
  • Gencer, E., & İlhan, E. (2009). Badminton sporcularında denetim odağı ve benlik saygısı ilişkisi. 4. Raket Sporları Sempozyumu, Kocaeli, 2-6.
  • Gezer, H. (2024). Narsisizm ve spor. In A. Gönener & U. Gönener (Eds.), Spor bilimlerinde güncel çalışmalar IV (pp. 61–79). Akademisyen Yayınevi.
  • Gill, D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Gökmen, U. C. (2023). Takım sporu ve bireysel sporlarla uğraşan lisanslı sporcuların beslenme bilgi düzeyi (Yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Güçlüöver, A. (2012). Genç milli badmintoncular ile amatör badmintoncuların bazı güç, kuvvet ve çeviklik özelliklerinin analizi (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi.
  • Harter, S. (1978). Effectance motivation reconsidered. Human Development, 21, 34-64.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Omosegaard, B. O. (1996). Physical training for badminton. Denmark: Malling Beck.
  • Oyar, B. Z., Aşçı, F. H., Çelebi, M., & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 12(2), 21-32.
  • Şahin, M., Yetim, A. Z., & Çelik, A. (2012). Psikolojik sağlamlığın gelişiminde koruyucu bir faktör olarak spor ve fiziksel aktivite. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 373-380.
  • Temel, V. (2018). Masa tenisi ve wushu sporcularının spora katılım güdülerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 143-152.

The Evaluation of the Reasons for Licensed Badminton Athletes to Start Sports in Terms of Sociodemographic Variables: (Kars province example)

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 239 - 250, 29.04.2025

Abstract

This study aims to examine the reasons why licensed badminton athletes begin participating in sports, considering various sociodemographic factors. The research population consists of licensed badminton players in Kars province who are actively engaged in both local and national competitions.
As data collection tools, a personal information form developed by the researcher and the “Participation Motivation Questionnaire” developed by Gill, Gross, and Huddleston (1983) and translated into Turkish by Çelebi (1993) were used. This scale includes 30 items and 8 sub-dimensions: Achievement/Status, Physical Fitness, Team Spirit, Friendship, Fun, Competition, Skill Development, and Movement.
Statistical analyses were carried out using IBM SPSS v22 software. To test for normality of the data, Kolmogorov-Smirnov, Skewness, and Kurtosis tests were applied, which indicated a non-normal distribution. As a result, the Mann Whitney U test was used for comparisons between two groups, and the Kruskal Wallis-H test was used for comparing more than two groups. When a significant difference was observed, further pairwise comparisons were conducted using the Mann Whitney U test. The significance level was set at 0.05.
The findings indicated significant (p < 0.05) differences between the sub-dimensions of sports participation motivation and variables such as gender, years of participation in sports, career aspirations, parental status, parental education levels, number of siblings, participation in local and non-local competitions, and type of license. However, no statistically significant differences were found in relation to age, general education level, or income.
In conclusion, participants showed the highest average scores in the “Fun” sub-dimension. Given that many participants are in school-age groups, it is expected that enjoyment and playfulness would play a prominent role in their motivation to participate in sports.

References

  • Akandere, M. (2009). Erkek maratoncularda sosyal çevre ve ekonomik durumun spora yönelmeye etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Aktop, A., & Akkoyun, H. (2011). Participation motives of primary school athlete. Scientific Report Series Physical Education and Sport, 15(1), 263-266.
  • Aycan, A., & Yıldız, K. (2016). 11-14 yaş grubu öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyetleri açısından incelenmesi. International Journal of Social Science Research, 5(2), 1-9.
  • Başar, O. (2014). Türkiye'de sualtı hokeyi oynayan sporcuların spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi (Yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Chu, A. (2013). Dynamic strength and explosive power, plyometrics. Human Kinetics.
  • Çelebi, M. (1993). ODTÜ fiziksel aktivite kulüplerinde bulunan lider tipleri (Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gao, R. Y. (2007). A comparison between talent identification and development (TID) for badminton in China and the UK (Master of Philosophy tezi). The University of Stirling.
  • Gencer, E., & İlhan, E. (2009). Badminton sporcularında denetim odağı ve benlik saygısı ilişkisi. 4. Raket Sporları Sempozyumu, Kocaeli, 2-6.
  • Gezer, H. (2024). Narsisizm ve spor. In A. Gönener & U. Gönener (Eds.), Spor bilimlerinde güncel çalışmalar IV (pp. 61–79). Akademisyen Yayınevi.
  • Gill, D. L., Gross, J. B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Gökmen, U. C. (2023). Takım sporu ve bireysel sporlarla uğraşan lisanslı sporcuların beslenme bilgi düzeyi (Yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Güçlüöver, A. (2012). Genç milli badmintoncular ile amatör badmintoncuların bazı güç, kuvvet ve çeviklik özelliklerinin analizi (Yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi.
  • Harter, S. (1978). Effectance motivation reconsidered. Human Development, 21, 34-64.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Omosegaard, B. O. (1996). Physical training for badminton. Denmark: Malling Beck.
  • Oyar, B. Z., Aşçı, F. H., Çelebi, M., & Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 12(2), 21-32.
  • Şahin, M., Yetim, A. Z., & Çelik, A. (2012). Psikolojik sağlamlığın gelişiminde koruyucu bir faktör olarak spor ve fiziksel aktivite. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 373-380.
  • Temel, V. (2018). Masa tenisi ve wushu sporcularının spora katılım güdülerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 143-152.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Exercise and Sports Psychology
Journal Section 2025 Cilt: 6 Sayı : 1
Authors

Yağmur Pinar Toprak 0000-0003-1272-3209

Engin Gezer

Publication Date April 29, 2025
Submission Date April 9, 2025
Acceptance Date April 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Toprak, Y. P., & Gezer, E. (2025). Lisanslı Badminton Sporcularının, Spora Başlama Nedenlerinin, Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi (Kars ili örneği). Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 239-250.