Bu araştırmanın amacı, lisanslı badminton sporcularının spora başlama gerekçelerini sosyodemografik değişkenler doğrultusunda incelemektir. Bu kapsamda Kars ilinde badminton branşında lisanslı olarak spor yapan ve çeşitli düzeylerde müsabakalara katılım sağlayan sporcular araştırmanın evrenini oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile Gill, Gross ve Huddleston (1983) tarafından geliştirilen ve Çelebi (1993) tarafından Türkçeye uyarlanan 30 maddelik, 8 alt boyuttan oluşan “Spora Katılım Güdüsü Ölçeği” kullanılmıştır. Bu alt boyutlar: Başarı/Statü, Fiziksel Uygunluk, Takım Ruhu, Arkadaşlık, Eğlence, Yarışma, Beceri Gelişimi ve Hareket Etme şeklindedir.
Verilerin istatistiksel analizleri, IBM SPSS v22 programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Normal dağılım varsayımını test etmek amacıyla “Kolmogorov-Smirnov”, “Skewness” ve “Kurtosis” testlerinden yararlanılmış ve verilerin normal dağılıma uymadığı belirlenmiştir. Bu nedenle, ikili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U, üç veya daha fazla grup karşılaştırmalarında ise Kruskal Wallis-H testleri uygulanmıştır. Anlamlı fark bulunan gruplar arasında farklılığın yönünü belirlemek için tekrar Mann Whitney U testi yapılmıştır. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Elde edilen bulgulara göre, spora katılım nedenlerinin alt boyutları ile cinsiyet, spor yılı, gelecek meslek tercihi, ebeveyn durumu, anne ve baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı, il içi ve il dışı müsabaka katılımı ile lisans türü değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı (p<0.05) farklar bulunmuştur. Buna karşın yaş, genel eğitim düzeyi ve gelir durumu değişkenleri ile anlamlı farklılık tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, spora katılım güdüsünün en yüksek ortalama puanının "eğlence" alt boyutunda olduğu görülmüştür. Katılımcıların yaş aralığı değerlendirildiğinde çoğunluğun okul çağında olması, eğlence ve oyun gibi güdülerin baskın çıkmasını beklenen ve anlamlı bir sonuç olarak değerlendirilmiştir.
This study aims to examine the reasons why licensed badminton athletes begin participating in sports, considering various sociodemographic factors. The research population consists of licensed badminton players in Kars province who are actively engaged in both local and national competitions.
As data collection tools, a personal information form developed by the researcher and the “Participation Motivation Questionnaire” developed by Gill, Gross, and Huddleston (1983) and translated into Turkish by Çelebi (1993) were used. This scale includes 30 items and 8 sub-dimensions: Achievement/Status, Physical Fitness, Team Spirit, Friendship, Fun, Competition, Skill Development, and Movement.
Statistical analyses were carried out using IBM SPSS v22 software. To test for normality of the data, Kolmogorov-Smirnov, Skewness, and Kurtosis tests were applied, which indicated a non-normal distribution. As a result, the Mann Whitney U test was used for comparisons between two groups, and the Kruskal Wallis-H test was used for comparing more than two groups. When a significant difference was observed, further pairwise comparisons were conducted using the Mann Whitney U test. The significance level was set at 0.05.
The findings indicated significant (p < 0.05) differences between the sub-dimensions of sports participation motivation and variables such as gender, years of participation in sports, career aspirations, parental status, parental education levels, number of siblings, participation in local and non-local competitions, and type of license. However, no statistically significant differences were found in relation to age, general education level, or income.
In conclusion, participants showed the highest average scores in the “Fun” sub-dimension. Given that many participants are in school-age groups, it is expected that enjoyment and playfulness would play a prominent role in their motivation to participate in sports.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | 2025 Cilt: 6 Sayı : 1 |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2025 |
Submission Date | April 9, 2025 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |