Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Etik ile İlgili Çalışmaların VOSviewer Programı ile Bibliyometrik Analizi

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 223 - 242, 22.04.2025
https://doi.org/10.20979/ueyd.1656191

Abstract

Günümüzde teknolojik gelişmelerin baş döndürücü bir hızla yayılması ve dijitalleşmenin derinleşmesi, dijital ortamdaki etik sorunların sayısını ve çeşitliliğini önemli ölçüde artırmaktadır. Bu çalışmada “dijital etik” kavramı ile ilgili yapılan çalışmaların geçmişten günümüze nasıl ele alındığını ve diğer özelliklerini incelemek için bibliyometrik bir analiz yapılmıştır. Web of Science veri tabanında 2009 ile 2025 yılları arasında dijital etik üzerine 214 çalışma bulunmuştur. Bu çalışmaları bilimsel haritalama teknikleriyle görselleştirmek için VOSviewer 20 programı kullanılmıştır. Sonuç olarak dijital etik çalışmaları 2017’den sonra hızla artmış, 2020-2024 yıllarında zirveye ulaşmıştır. Yapay zekâ etiği, veri gizliliği ve sürdürülebilirlik öne çıkan konular olurken, Floridi (2018) ve Ashok (2022) en etkili yazarlar olarak belirlenmiştir. University of Oxford ve Alan Turing Institute bu alanda öncü kurumlar olup, en fazla akademik üretim ABD, İngiltere ve Almanya’da yapılmaktadır. Dijital dönüşüm süreci, etik tartışmaları sadece gündeme taşımakla kalmamış, aynı zamanda yapay zekâ etiği ve veri güvenliği alanlarında kapsamlı ve güncel etik çerçevelerin geliştirilmesini zorunlu kılmıştır.

References

  • Ağcasulu, H. ve Yavuz, İ. S. (2021). Yerel Yönetimler ve Bütçe İlişkisine Yönelik Akademik Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13(24), 104-121.
  • Akkuş, Y. (2023). Bibliometric Analysis Of Entrepreneurial Personality With Science Mapping Technique. Prizren Social Science Journal, 7 (2), 32-47.
  • Al, U., Sezen, U. ve Soydal, İ. (2019). Türkiye’nin bilimsel yayınlarının sosyal ağ analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 33(2), 176-196.
  • Artsın, M. (2020). Bir Metin Madenciliği Uygulaması: VOSviewer. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi B-Teorik Bilimler, 8(2), 344-354.
  • Brown, S. (2014). Conceptualizing Digital Literacies and Digital Ethics for Sustainability Education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 15(3), 280-290.
  • Chen, C. (2017). Science Mapping: A Systematic Review of the Literature. Journal of Data and Information Science, 2(2), 1-40.
  • Chiu, W. T., Huang, J. S. ve Ho, Y. S. (2004). Bibliometric Analysis of Severe Acute Respiratory Syndrome-Related Research in The Beginning Stage. Scientometrics, 61, 69-77.
  • Floridi, L. (2010). Information: A very short introduction (Vol. 225). Oxford University Press.
  • Gürdin, B. (2020). Yeşil Pazarlamanın Bilimsel Haritaların Görselleştirilmesi Tekniğiyle Bibliyometrik Analizi. Econder International Academic Journal, 4(1), 203-231.
  • Hanna, R. ve Kazim, E. (2021). Philosophical Foundations for Digital Ethics and AI Ethics: a Dignitarian Approach. AI and Ethics (Springer), 1, 405-423.
  • Krauskopf, E. (2018). A Bibiliometric Analysis of The Journal Of Infection And Public Health: 2008–2016. Journal of İnfection And Public Health, 11(2), 224-229.
  • Morris, S., DeYong, C., Wu, Z., Salman, S. ve Yemenu, D. (2002). DIVA: A Visualization System For Exploring Document Databases for Technology Forecasting. Computers and İndustrial Engineering, 43(4), 841-862.
  • Öteleş, F. ve Merey, Z. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Dijital Etik Kavramına İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1302-1323.
  • Özcan, N. (2021, Aralık). Dijital Etik Üzerine Nitel Bir Araştırma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(25), 89-105.
  • Öztürk, N. ve Kurutkan, M. N. (2020). Kalite Yönetiminin Bibliyometrik Analiz Yöntemi İle İncelenmesi. Journal of Innovative Healthcare Practices, 1(1), 1-13.
  • Ribble, M. (2011). Digital Citizenship in Schools (2.b.). Washington DC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Van Eck, N. J. ve Waltman, L. (2013). VOSviewer manual (Vol. 1, No. 1). Universiteit Leiden.
  • Zan, B. U. (2012). Türkiye’de bilim Dallarında Karşılaştırmalı Bibliyometrik Analiz Çalışması (Doctoral dissertation, Ankara Universitesi (Turkey).
  • Zan, B. U. (2019). Doğrudan Atıf, Ortak Atıf ve Bibliyografik Eşleşme Yaklaşımlarına Dayalı Olarak Araştırma Alanlarının Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 501-516.
  • Zupic, I. ve Čater, T. (2015). Bibliometric Methods in Management and Organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.
  • Zwitter, A. and Boisse-Despiaux, M. (2020). COVID-19 and the ethics of digital surveillance. Nature Medicine, 26(4), 463–464.

Bibliometric Analysis of Studies on Digital Ethics Using the VOSviewer Software

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 223 - 242, 22.04.2025
https://doi.org/10.20979/ueyd.1656191

Abstract

The rapid acceleration of technological advancements and the deepening of digitalization in today’s world have significantly increased both the number and complexity of ethical issues in digital environments. This study conducts a bibliometric analysis to examine how the concept of “digital ethics” has been addressed over time and its key characteristics. A total of 214 studies on digital ethics published between 2009 and 2025 were identified in the Web of Science database. The VOSviewer software was used to visualize these studies using scientific mapping techniques. As a result, digital ethics research has grown significantly since 2017, reaching its peak between 2020 and 2024. The most prominent topics in this field include artificial intelligence ethics, data privacy, and sustainability. Floridi (2018) and Ashok (2022) were identified as the most influential authors. Among academic institutions, the University of Oxford and the Alan Turing Institute emerged as leading contributors. The highest volume of academic research on digital ethics has been produced in the United States, the United Kingdom, and Germany. The process of digital transformation has not only brought ethical debates to the forefront but has also made the development of comprehensive and up-to-date ethical frameworks in areas such as artificial intelligence ethics and data security a necessity.

References

  • Ağcasulu, H. ve Yavuz, İ. S. (2021). Yerel Yönetimler ve Bütçe İlişkisine Yönelik Akademik Çalışmaların Bibliyometrik Analizi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 13(24), 104-121.
  • Akkuş, Y. (2023). Bibliometric Analysis Of Entrepreneurial Personality With Science Mapping Technique. Prizren Social Science Journal, 7 (2), 32-47.
  • Al, U., Sezen, U. ve Soydal, İ. (2019). Türkiye’nin bilimsel yayınlarının sosyal ağ analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 33(2), 176-196.
  • Artsın, M. (2020). Bir Metin Madenciliği Uygulaması: VOSviewer. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi B-Teorik Bilimler, 8(2), 344-354.
  • Brown, S. (2014). Conceptualizing Digital Literacies and Digital Ethics for Sustainability Education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 15(3), 280-290.
  • Chen, C. (2017). Science Mapping: A Systematic Review of the Literature. Journal of Data and Information Science, 2(2), 1-40.
  • Chiu, W. T., Huang, J. S. ve Ho, Y. S. (2004). Bibliometric Analysis of Severe Acute Respiratory Syndrome-Related Research in The Beginning Stage. Scientometrics, 61, 69-77.
  • Floridi, L. (2010). Information: A very short introduction (Vol. 225). Oxford University Press.
  • Gürdin, B. (2020). Yeşil Pazarlamanın Bilimsel Haritaların Görselleştirilmesi Tekniğiyle Bibliyometrik Analizi. Econder International Academic Journal, 4(1), 203-231.
  • Hanna, R. ve Kazim, E. (2021). Philosophical Foundations for Digital Ethics and AI Ethics: a Dignitarian Approach. AI and Ethics (Springer), 1, 405-423.
  • Krauskopf, E. (2018). A Bibiliometric Analysis of The Journal Of Infection And Public Health: 2008–2016. Journal of İnfection And Public Health, 11(2), 224-229.
  • Morris, S., DeYong, C., Wu, Z., Salman, S. ve Yemenu, D. (2002). DIVA: A Visualization System For Exploring Document Databases for Technology Forecasting. Computers and İndustrial Engineering, 43(4), 841-862.
  • Öteleş, F. ve Merey, Z. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Dijital Etik Kavramına İlişkin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1302-1323.
  • Özcan, N. (2021, Aralık). Dijital Etik Üzerine Nitel Bir Araştırma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 9(25), 89-105.
  • Öztürk, N. ve Kurutkan, M. N. (2020). Kalite Yönetiminin Bibliyometrik Analiz Yöntemi İle İncelenmesi. Journal of Innovative Healthcare Practices, 1(1), 1-13.
  • Ribble, M. (2011). Digital Citizenship in Schools (2.b.). Washington DC: The International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Van Eck, N. J. ve Waltman, L. (2013). VOSviewer manual (Vol. 1, No. 1). Universiteit Leiden.
  • Zan, B. U. (2012). Türkiye’de bilim Dallarında Karşılaştırmalı Bibliyometrik Analiz Çalışması (Doctoral dissertation, Ankara Universitesi (Turkey).
  • Zan, B. U. (2019). Doğrudan Atıf, Ortak Atıf ve Bibliyografik Eşleşme Yaklaşımlarına Dayalı Olarak Araştırma Alanlarının Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 501-516.
  • Zupic, I. ve Čater, T. (2015). Bibliometric Methods in Management and Organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.
  • Zwitter, A. and Boisse-Despiaux, M. (2020). COVID-19 and the ethics of digital surveillance. Nature Medicine, 26(4), 463–464.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Policy and Administration (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Zeynep Kuh 0000-0002-2511-5192

Derya Dinçer Gültekin 0000-0001-9648-7244

Early Pub Date April 15, 2025
Publication Date April 22, 2025
Submission Date March 12, 2025
Acceptance Date April 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Kuh, Z., & Dinçer Gültekin, D. (2025). Dijital Etik ile İlgili Çalışmaların VOSviewer Programı ile Bibliyometrik Analizi. Uluslararası Ekonomi Ve Yenilik Dergisi, 11(1), 223-242. https://doi.org/10.20979/ueyd.1656191

International Journal of Economics and Innovation

Karadeniz Technical University, Department of Economics, 61080, Trabzon/Türkiye

33974