Tarihsel, politik ve teolojik faktörlerden beslenen İslam karşıtlığının, siyasi seçim süreçlerinde nasıl görünür hale geldiğini inceleyen bu çalışmada, İslam’a ve Müslümanlara yönelik yaklaşımlar ele alınmıştır. Almanya Federal Seçimleri örneğinde, İslamofobik söylemlerin siyasal retorikte nasıl bir yer edindiği sorgulanmıştır. Bu bağlamda, Almanya’daki AfD, CDU, CSU ve FDP gibi siyasi partilerin resmi programları ve X sosyal medya platformundaki paylaşımlar analiz edilmiştir. İçerik analizi ve eleştirel söylem analizi yöntemlerinin kullanıldığı bu çalışmada, siyasal dilin İslamofobik tutumların yayılmasında ve meşrulaştırılmasında etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, seçim kampanyalarında İslam’a ve Müslümanlara yönelik doğrudan karşıtlık içeren negatif söylem ve anlatımların yaygınlaştırıldığı ve bu İslamofobik dilin toplumsal düzeyde görünür hale getirildiği belirlenmiştir.
This study examines the treatment of Islam and Muslims in political election processes in Western countries. The research question is how Islamophobic discourses are framed in political rhetoric and how they influence social life by using the example of the German federal election as an example. The topic focuses on how Islamophobia is nurtured by historical, political and theological factors and how it becomes visible in the election campaign. The subject of the study is the official programs and social media content of political parties such as AfD, CDU, CSU, and FDP in Germany. The methodology includes a mixed approach with content analysis and critical method analysis. The assumption is that political language is effective in spreading and legitimizing Islamophobic attitudes. The results of the study show that discourses directly directed against Islam and Muslims are widespread and visible at a societal level in election campaigns.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | European Studies, Politics in International Relations, International Relations (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | April 4, 2025 |
Acceptance Date | May 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |