Research Article
BibTex RIS Cite

Bulgaristan’da Yayımlanan Mozaik Dergisinin Türkçe Eğitimi ve Kültür Aktarımı Açısından Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 25 - 34, 31.12.2018

Abstract

Bulgaristan, 750 bin ile 1 milyon arasında olan Türk nüfusu ile Türklerin en yoğun yaşadığı Batı Trakya ülkesidir. Bu nedenle orada yaşayan Türk çocuklarının eğitim ve kültür sorunları geçmişten bugüne önem arz etmektedir. Ülkedeki Türkçe ana dili dersleri 1999’dan bu yana devam etse de ders saatlerinin yetersizliği vb. çeşitli engeller nedeniyle Türkçe eğitimi yeterli olmamaktadır. “Mozaik” dergisi bu eksikliğin giderilmesi amacı ile 2007-2012 yılları arasında Şumnu Nazım Hikmet Kültür Evi bünyesinde çıkarılmış Türkçe bir dergidir. Bu çalışmada “Mozaik” dergisinin ilk 40 sayısı, Türkçe eğitimi ve kültür aktarımı açısından değerlendirilmiştir. Amaç dergiyi bilimsel ölçütler ışığında inceleyerek Türkçe ve Türk kültürünün kazanılmasına ne derecede katkılar sağladığını ortaya koymak, varsa eksikliklerini tespit ederek bu tür yayınların yaygınlaşmasına vesile olmaktır. Mozaik çocuk ve gençlik dergisinin tüm sayıları tasnif edildikten sonra içeriği MEB Türkçe dersi ve Yurt dışındaki Türk çocukları için hazırlanan Türkçe ve Türk Kültürü Öğretim Programı kazanımları, dış yapısı Talim Terbiye Kurulunun Türkçe Ders Kitabı İnceleme Ölçütlerine göre incelenerek yorumlanmıştır.

References

  • Arı, G. (2010). Türkçe Ders Kitaplarındaki Fiziksel ve Biçimsel Görünüm, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 11, 39-54.
  • Bulgaristan Türkleri. (2013) http://www.balgoc.org.tr/turk.html sayfasından erişildi. (Erişim tarihi: 28.07.2013)
  • Demircan, C. (2006). Tubitak Çocuk Kitaplığı Dizisindeki Kitapların Dış Yapısal ve İç Yapısal Olarak İncelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 12-27.
  • İlköğretim Türkçe Dersi (6-8. Sınıf) Taslak Ders Kitaplarını İnceleme ve Değerlendirme Ölçütleri. (2013)
  • http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/derskitabiinceleme/T%C3%BCrk%C3%A7e%20(6-8).doc sayfasından erişildi. (Erişim Tarihi: 08.06.2013)
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2009). Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı (1-10. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları İncelenmesi Yönetmeliği (2012). Tebliğler Dergisi. 28409.
  • Mozaik Dergisi. (2007-2012). http://www.mozaikdergisi.com sayfasından erişildi. (Erişim tarihi: 10.07.2013)
  • Öksüz, H. (2006), Batı Trakya Türkleri, Ankara: Kara M. http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=MoSMbBim3aIC&oi=fnd&pg=PA1&dq=BUL GAR%C4%B0STAN+T%C3%9CRKLER%C4%B0N%C4%B0N+TAR%C4%B0H%C4%B0+MAKA LE&ots=GrWPYf_TQ7&sig=o2nSXx4YRMvg7H0PJm4wpJek8&redir_esc=y#v=onepage&q=BU LGAR%C4%B0STAN%20T%C3%9CRKLER%C4%B0N%C4%B0N%20TAR%C4%B0H%C4%B0 %20MAKALE&f=false sayfasından erişildi. (Erişim tarihi: 15.07.2013)
  • Özlem, K. (2008). Bulgaristan Türklerinin Tarihsel Süreç İçerisinde Dönüşümü, AB Üyelik Süreci ve Türk Azınlığa Etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 342- 367.
  • Şahinbaş, İ. (2007). Zorunlu Göç Olgusu Bağlamında Bulgaristan Türkleri. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Şumnu Kültür Evi (2007-2012). Mozaik. Şumnu: Şumnu Kültür Evi. Türk Dil Kurumu (2005). Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 25 - 34, 31.12.2018

Abstract

References

  • Arı, G. (2010). Türkçe Ders Kitaplarındaki Fiziksel ve Biçimsel Görünüm, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 11, 39-54.
  • Bulgaristan Türkleri. (2013) http://www.balgoc.org.tr/turk.html sayfasından erişildi. (Erişim tarihi: 28.07.2013)
  • Demircan, C. (2006). Tubitak Çocuk Kitaplığı Dizisindeki Kitapların Dış Yapısal ve İç Yapısal Olarak İncelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 12-27.
  • İlköğretim Türkçe Dersi (6-8. Sınıf) Taslak Ders Kitaplarını İnceleme ve Değerlendirme Ölçütleri. (2013)
  • http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/derskitabiinceleme/T%C3%BCrk%C3%A7e%20(6-8).doc sayfasından erişildi. (Erişim Tarihi: 08.06.2013)
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2009). Yurt Dışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı (1-10. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları İncelenmesi Yönetmeliği (2012). Tebliğler Dergisi. 28409.
  • Mozaik Dergisi. (2007-2012). http://www.mozaikdergisi.com sayfasından erişildi. (Erişim tarihi: 10.07.2013)
  • Öksüz, H. (2006), Batı Trakya Türkleri, Ankara: Kara M. http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=MoSMbBim3aIC&oi=fnd&pg=PA1&dq=BUL GAR%C4%B0STAN+T%C3%9CRKLER%C4%B0N%C4%B0N+TAR%C4%B0H%C4%B0+MAKA LE&ots=GrWPYf_TQ7&sig=o2nSXx4YRMvg7H0PJm4wpJek8&redir_esc=y#v=onepage&q=BU LGAR%C4%B0STAN%20T%C3%9CRKLER%C4%B0N%C4%B0N%20TAR%C4%B0H%C4%B0 %20MAKALE&f=false sayfasından erişildi. (Erişim tarihi: 15.07.2013)
  • Özlem, K. (2008). Bulgaristan Türklerinin Tarihsel Süreç İçerisinde Dönüşümü, AB Üyelik Süreci ve Türk Azınlığa Etkileri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 342- 367.
  • Şahinbaş, İ. (2007). Zorunlu Göç Olgusu Bağlamında Bulgaristan Türkleri. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Şumnu Kültür Evi (2007-2012). Mozaik. Şumnu: Şumnu Kültür Evi. Türk Dil Kurumu (2005). Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Kerime Bal Açıkgöz 0000-0003-4691-5460

Publication Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Bal Açıkgöz, K. (2018). Bulgaristan’da Yayımlanan Mozaik Dergisinin Türkçe Eğitimi ve Kültür Aktarımı Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 3(2), 25-34.